Batterij E-Kart

Hallo,

Ken je M2 Power? http://www.m2power.eu/nl/, ooit samen met hen in een pand gezeten.
Wie weet kunnen ze wat voor je betekenen.

zit sinds 2009 in de PV.

Geinige accus. Maar voor echte power-toepassingen, waar je grote piekstromen nodig hebt, niet handig. (grote modelvliegtuigen, powertools e.d.)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 14 januari 2013 22:25:02 schreef Periang:
[...]
Waardeloos!
Je staat daar, met mentor, op de plaats waar je de enig juiste vraag kunt stellen, maar in plaats daarvan sleep je het domweg mee naar huis en verwacht dat men hier wel even in de glazen bol kijkt.
Ik zou de gulle gever het hemd van het lijf gevraagd hebben en meteen aantekeningen genomen op papier.

Hij had nog 2 controllers liggen, en die kregen we mee van hem. Ik heb naar schema's gevraagd maar hij kon er ons geen geven...

Zaterdag ben ik wel eens even langsgaan bij Martens Traktor, de vriendelijke magazijnier ging voor mij even kijken als hij aan schema's kon komen, dan ging hij mij een mailtje sturen.

@ repair-boy: ik zal eens kijken als ik wat foto's kan posten ;) alvast bedankt voor je gegevens.
Edit: Heb hem zojuist even aangesloten zoals jij hebt beschreven, en idd het groene lampje gaat branden :). Alleen pin 10 referentiewaarde 0-5 v daar kom ik nog niet helemaal uit... de controller geeft geen 5v uitgangsspanning voor de potmeter (hier moet toch de potentiometer mee verbonden, of zit ik mis?) moet dit dan via een externe spanningsregelaar?

@ rew: Welke accu's zouden volgens jou het beste zijn voor mijn kart?

@ andre1973: daar had ik idd nog niet van gehoord, ik zal ze eens een mailtje sturen. Alvast bedankt voor de aanbeveling ;)

Enkele foto's van de Atlas copco en de Sevcon:

http://imageshack.us/a/img855/2305/atlascopcobtpartnummer.jpg
http://imageshack.us/a/img28/850/sevcon.jpg
http://imageshack.us/a/img845/3765/sevconsernummer.jpg
http://imageshack.us/a/img690/4684/sevconaansluitingen.jpg
http://imageshack.us/a/img829/8955/atlascopcospeedcontolle.jpg
http://imageshack.us/a/img23/1970/atlascopcopubnummer.jpg

[Bericht gewijzigd door _KevinXD op woensdag 16 januari 2013 19:11:49 (12%)

die spaning voor de regeling te sturen komt inderdaad vanaf een andere stuurmodule.
die geeft naar 10 en 11 elk een eigen 5 volt signaal.
de sturing is als volgt.
de sroomregeling regelt de veldsterkte
en de spaning regeling bepaalt de spaning/ankerstroom.
waardoor je een beter koppel controle krijgt.
dus een potmeter met een 5 volt voorziening maken en proberen.
klem 9 is trouwens een 13.5 volt uitgang,
kun je met een 7805 een regeling maken ?

je weet nu ik heb een reserve voor je liggen

heb je de rijmotor of de hydrauliek pomp motor gekregen ?
rijmotor max 160 ampere zekering
hydromotor max 300 ampere zekering

[Bericht gewijzigd door repair-boy op woensdag 16 januari 2013 20:34:55 (59%)

Ik denk dat het een hydromotor is.. Het is een 4 polige permanent magneet motor, dus met 2 aansluitingen van de rotorwikkelingen.

De motor:
http://imageshack.us/f/248/img20130111170715.jpg/
http://imageshack.us/f/854/img20130111170813.jpg/

Als ik pin 2: veiligheidstest met de min verbind dan geeft die een foutmelding aan, rooie led 3 gaat dan branden..

[Bericht gewijzigd door _KevinXD op woensdag 16 januari 2013 22:09:57 (44%)

dan heb je waarschijnlijk een ander motor probleem,ik ga nu even naar loods en kijken hoe die motor is ,met half uur laat ik meer weten.
je hebt de regelaar voor een rij motor,maar wat voor motor heb je ?
de rijmotor heeft 4 hfdstroom aansluitingen 2 anker en 2 veld.
de hydromotor maar 2 ,kun je er een foto van laten zien ?

anders ga ik aankomend weekend eens kijken of mijn agilent hem aan de praat kan krijgen,40 volt 60 ampere labvoeding.

vandaag,zaterdag de rijmotor reg
geprobeerd,hij gaat met een seriemotor in storing,net zoals de jouwe met permanent magneet er moet dus een seriemotor met 4 kabels aan.
je kunt dan toeren en koppel afzonderlijk regelen.
ik heb er momenteel geen orginele motor bij dus kan dat niet proberen zoals het hoort.
wel heb ik een pomp regelaar welke ik morgen ga proberen.
misschien is dat wat voor jou.

[Bericht gewijzigd door repair-boy op zaterdag 19 januari 2013 19:35:08 (31%)

Vandaag heb ik de controller eens aangesloten op de motor. Geen foutmelding meer :) (ik heb op klem 1 en 7 24v aangesloten en op klem 4 en 5 de min, daarna de motor aangesloten. Dan valt de regeling niet meer in storing) Ik heb even met mijn regelbare voeding een spanning van 0-5v op klem 10 gezet, maar de motor doet niets. Maar als ik het goed begrijp moet er op klem 10 en 11 tegelijk een spanning van 0-5v komen? Met klem 10 regel je dan de spanning en met klem 11 de stroom?

Tussen klem 11 en de negatieve aansluiting van de batterij meet ik een spanning van 25v. Kan het zijn dat dit geen ingang is?

Ik heb nog wel ergens een 7805 liggen dus een regeling zal wel lukken hoor ;)

[Bericht gewijzigd door _KevinXD op maandag 21 januari 2013 21:50:25 (11%)

Ja hoor, even de kart helemaal in elkaar gesleuteld. Niets speciaals gewoon 2 accu's, de motor, de controller, een gaspedaaltje van de heftruck, en gaan!! :D

De motor van 1kW hield het redelijk goed, maar hij werd toch wel warm. We hebben een zekering van 100A doorgebrand. 100A * 24v = 2400 Watt terwijl de motor maar 1000 nominaal mag leveren.
Van DC motoren ken ik niet zo heel veel, dus mag mijn motor (4 polig met borstels en perm. magneten) deze "last" aandrijven of zal hij na een paar ritjes doorbranden?

Nog een vraag: We moeten onze draden gaan dimensioneren. Als we de kart gaan opbouwen met de 3,7kW motor zal er een stroom gaan vloeien van 155A nominaal. Als we naar de stroom-draaddoorsnede tabel gaan kijken zouden we een draad nodig hebben van 50mm²!?
Mijn Mentor heeft me verteld dat die tabel geld voor draden die op de kabelgoten of in een huis installatie liggen en die geen koeling krijgen. Maar vermits we op de kart luchtkoeling hebben mogen de draden dunner zijn. Iemand enig idee hoeveel dunner?

hallo kevin,

ik heb even een zeer drukke tijd gehad,
maar jij bent er nog wel mee doorgegaan.
ik zal voor je kijken volgens mij heb ik nog wel een oude kabelboom liggen van deze regelaar.
trouwens had ik onlangs gedacht dat de regelaar 48 volt is dus een 48 volt motor bij behoord.
dan kun je eventueel nog gunstigger met je accu set omgaan.

(oja foto's vindt ik altijd leuk )

bij een hogere spanning zal de stroom wat lager liggen, en zullen de batterijen idd langer meegaan ;). Maar we hebben een heel 24v systeem een een paar batterijtjes op overschot, dus we gaan hem eerst hier even mee testen. Ik hou jullie op de hoogte :)

...Owhja, ik heb nog een paar fototjes voor je geupload ;)

het frame aangepast: met bumpers voor de batterijen, en verlengt voor de motor te kunnen monteren.:
http://imageshack.us/photo/my-images/259/img20130112153042.jpg/

het frame met bunpers:
http://imageshack.us/photo/my-images/819/img20130120180554.jpg/

de kart voorlopig in elkaar gesleuteld voor de testrit:
http://imageshack.us/photo/my-images/14/20130216102159.jpg/

Op 20 februari 2013 14:32:55 schreef _KevinXD:
bij een hogere spanning zal de stroom wat lager liggen, en zullen de batterijen idd langer meegaan ;).

Dan heb je de wet van behoud van energie nog niet goed begrepen. Even terug de schoolboeken in!

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 21 februari 2013 09:47:23 schreef rew:
[...]
Dan heb je de wet van behoud van energie nog niet goed begrepen. Even terug de schoolboeken in!

En de wet van Ohm?

Op 21 februari 2013 09:47:23 schreef rew:
[...]
Dan heb je de wet van behoud van energie nog niet goed begrepen. Even terug de schoolboeken in!

Kunnen we misschien beter samen gaan? :p

Wet van behoud van energie: De Wet van behoud van energie is een natuurwet, of meer specifiek een behoudswet, die stelt dat de totale hoeveelheid energie in een geïsoleerd systeem te allen tijde constant blijft. Een direct gevolg hiervan is dat energie niet kan worden gecreëerd of vernietigd, maar alleen kan worden omgezet van de ene in de andere vorm

Wat je zegt klopt niet helemaal voor accu's, voor een transfo met gescheiden wikkelingen bijvoorbeeld zou dit wel kloppen. Als je de wikkelingen parallel schakelt kun je bijvoorbeeld 6A bij 12v uit de transfo halen en 6A * 12v = 72VA
Als je de wikkelingen in serie schakelt bekom je een hogere spanning maar een lagere stroom, maar het totaal vermogen blijft hetzelfde. 3A * 24v = 72VA.

Voor accu's is dit echter niet het geval. De capaciteit van een accu wordt meestal op 10 uur of op 20 uur berekend en getest. Een 33Ah accu (zoals de mijne) kan dus 3,3A voor 10 uur leveren. 3,3A * 10u = 33Ah.
Maar als je een hogere stroom van de accu gaat vragen gaat hij niet meer de aangegeven capaciteit kunnen leveren.

Bekijk even deze datasheet met me:
http://www.beltrona.de/veyton_4013/datasheets/6FM33X.pdf
Als het zou kloppen wat jij zegt zou deze accu 33A voor 1 uur kunnen leveren want 33A * 1u = 33Ah maar zoals je ziet kan deze accu maar 22,3A voor 1 uur leveren en 22.3A * 1u = maar 22,3Ah.

We kunnen dus zeggen dat de capaciteit van een accu afhankelijk is van de ontlaad stroom, hoe hoger de stroom hoe lager de capaciteit.

Als we de stroom omlaag kunnen halen door een 48v systeem in plaats van een 24v systeem te installeren op de kart zullen de batterijen wel werkelijk langer meegaan. ;)

Ik heb even een vraagje. Om de levensduur van onze batterijen te vergroten willen we de piek stromen gaan "wegfilteren" met grote condensatoren. Een condensator dus als een soort buffer gebruiken om de batterijen te ondersteunen wanneer we met de kart gaan accelereren en dus een grote piekstroom gaan trekken ongeveer 240A.
Met welke formule zou ik de capaciteit van deze condensatoren berekenen? Ik vermoed dat de capaciteit al bij de Farad's gaat komen?

Ik heb al bij een andere kart de capkart (http://web.mit.edu/first/kart/) gezien dat ze de condensator's opladen met regeneratief remmen. Kunnen wij met onze Perm. DC motor deze techniek ook toepassen van regeneratief remmen?

Welke Perm motor?
Een beetje regelaar zal de motorstroom begrenzen tot het voor de motor max toegestane. Daarmee zal tijdens optrekken de accustroom nog een stuk lager zijn dan de motorstroom.
'Grote' condensators heb je helemaal niet nodig.

[Bericht gewijzigd door Zonnepaneeltje op maandag 4 maart 2013 22:16:06 (11%)

Dat zijn inderdaad wel interessante producten. Hybrid Supercapacitors nog nooit van gehoord eigenlijk, maar daar ga ik me ook eens in verdiepen. ;)

Welke perm motor?
Wel we hebben een 4 polige 24v 3.7kW motor. 2 aansluitingen van de rotorwikkelingen en in de stator 4 permanente magneten. Mijn vraag was eigenlijk als deze motor kan dienen als generator, en zal de opgewekte spanning bij de 24v komen als we er een belasting aanhangen?

Leuk om te zien.
Welke snelheid en rijtijd haal je?
Heb je er regeneratief remmen op zitten?
Hoe doe je nu het laden?
Hoe zit het met de elektrische veiligheid?

Onze maximum snelheid ligt nu rond de 70km/u :) ...De rijtijd is wel wat minder omwille van onze batterijen, nu zitten we zo wat rond de 10 minuten, en bij veel remmen en optrekken zal dat zo'n 7 a 8 minutjes worden. Maar als we betere batterijen kunnen bemachtigen zouden we langer kunnen rijden! :D

Voor regeneratief remmen zijn we nog zo'n beetje aan het zoeken, we zoeken iemand die onze SEVCON kan programmeren. Dan kunnen de acceleratie tijden ook worden ingesteld, en kan regeneratief remmen (indien mogelijk door de controller) ook worden toegepast.

Laden doen we met een oplader van een oude poetsmachine. Wanneer de batterijen leeg zijn, kunnen we ze met tot ongeveer zo'n 80% herladen in 20 minuten. ;)

We hebben tussen beide batterijen een zekering zitten van 250A. Deze zal tegen kortsluiting beveiligen. De motorcontroller is microcontroller aangestuurd en zal de batterijspanning in de gaten houden, wanneer deze te veel daalt zal de controller in veiligheid gaan. Ook bij een draadbreuk of wanneer zowel vooruit als achteruit geselecteerd is zal hij een fout aangeven d.m.v. een foutmeldingsled.
Verder hebben we nog een noodstop en een polsbandje met een veiligheidscontact voorzien. Ook hebben we een schakeling ontworpen zodat je eerst de rem moet induwen voordat je achteruit kunt rijden, en zodat je geen gas meer kunt geven bij het remmen.