Op 21 februari 2013 09:47:23 schreef rew:
[...]
Dan heb je de wet van behoud van energie nog niet goed begrepen. Even terug de schoolboeken in!
Kunnen we misschien beter samen gaan?
Wet van behoud van energie: De Wet van behoud van energie is een natuurwet, of meer specifiek een behoudswet, die stelt dat de totale hoeveelheid energie in een geïsoleerd systeem te allen tijde constant blijft. Een direct gevolg hiervan is dat energie niet kan worden gecreëerd of vernietigd, maar alleen kan worden omgezet van de ene in de andere vorm
Wat je zegt klopt niet helemaal voor accu's, voor een transfo met gescheiden wikkelingen bijvoorbeeld zou dit wel kloppen. Als je de wikkelingen parallel schakelt kun je bijvoorbeeld 6A bij 12v uit de transfo halen en 6A * 12v = 72VA
Als je de wikkelingen in serie schakelt bekom je een hogere spanning maar een lagere stroom, maar het totaal vermogen blijft hetzelfde. 3A * 24v = 72VA.
Voor accu's is dit echter niet het geval. De capaciteit van een accu wordt meestal op 10 uur of op 20 uur berekend en getest. Een 33Ah accu (zoals de mijne) kan dus 3,3A voor 10 uur leveren. 3,3A * 10u = 33Ah.
Maar als je een hogere stroom van de accu gaat vragen gaat hij niet meer de aangegeven capaciteit kunnen leveren.
Bekijk even deze datasheet met me:
http://www.beltrona.de/veyton_4013/datasheets/6FM33X.pdf
Als het zou kloppen wat jij zegt zou deze accu 33A voor 1 uur kunnen leveren want 33A * 1u = 33Ah maar zoals je ziet kan deze accu maar 22,3A voor 1 uur leveren en 22.3A * 1u = maar 22,3Ah.
We kunnen dus zeggen dat de capaciteit van een accu afhankelijk is van de ontlaad stroom, hoe hoger de stroom hoe lager de capaciteit.
Als we de stroom omlaag kunnen halen door een 48v systeem in plaats van een 24v systeem te installeren op de kart zullen de batterijen wel werkelijk langer meegaan.