Elektrische takel, snoer verlengen

Hallo. Ik heb een electronische takel gekocht, zo'n goedkope chinese.
die dingen worden geleverd met een 12 meter langer kabel maar met een afstandbediening aan een snoertje van een paar meter. aangezien ik hem in een hoog gebouw wil gebruiken wil ik het snoer van de afstandsbediening verlengen. nu vertelde de leverancier mij dat dit niet zo 123 makkelijk was, daar waar de condensator ging doorfikken en de schakelaar enzo... nou goed ik denk ik zie het wel.

Dus het zaakje open geschroefd en bekeken. in de afstandbediening zit dus de condensator, die de richting van de motor regelt. Dus niet bij de motor maar in de afstandbediening zelf. De motor heeft een vermogen van 1200W.

Even een schemaatje, zonder alle dodemansknoppen, begin en eind begrenzers:
http://i163.photobucket.com/albums/t300/rastaman14/takel.jpg

Mijn vraag is dus is het verhaal dat de condensators en schakelaar stuk gaan waar, of is dit onzin? Ik kan me niet echt voorstellen dat er veel meer stroom of iets anders veranderd als het snoer een 10 meter langer word, maar goed ik ben geen electronica expert.

Een andere optie is schakelen met relais, wat geen probleem is, maar gewoon verlengen is een stukje makkelijker.

bedankt voor de tips!

Lijkt mij ook niet....gewoon oplengen met een 3x2,5 flex en dan draaien ....ehm hijsen met die handel.

Scientists say the universe is made up of protons, neutrons and electrons. They forgot to mention Morons....
jerome

Golden Member

Ik zou de draad niet verlengen, maar deze vervangen door een langere. Als je minstens 1,5mm2 gebruikt zie ik niet in wat er verkeerd kan gaan.

Maar vergeet de aarde draad niet, en dan kan het met een 4 aderige kabel.
En wel even opletten dat ze een op een word overgezet, zodat het zelfde werkt. Lengte is geen probleem.
MVG Gerard.;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.

gaat bij deze de 230v netsnoer in het bedieningskastje binnen ? of gaat de netkabel en de ab kabel in het kastje op de motor naar binnen ? deze situatie heb ik ook al eens gehad , een collega wou er 5 meter kabel aan hebben omdat deze ook in de nok kwam te hangen. een stuk 5x 1,5mm2 was zat , maar de lassen in het kastje waren wat chinees , tevens was de eindschakelaar moeilijk terug in de kast te krijgen na de aanpassing ivm veerkracht van de draden .

waar rook was, werkt nu iets niet meer

bedankt voor de snelle reacties! precies wat ik ook dacht.

Ik zou inderdaad het snoer vervangen voor een langere, dit houd het netjes.

Ja het schemaatje as wat basic, het komt erop neer dat de 220 stekker bij de motor boven zit, deze een kastje in gaat en vanuit dit kastje snoeren naar de motor gaan, naar de boven en beneden begrenzer breekschakelaar, en een 5 aderige kabel naar de afstandsbediening. In deze afstandsbediening zit de schakelaar voor boven/beneden, een noodstop (breekschakelaar) en de condensator. De 4 draden van de switch gaan afzonderlijk terug naar boven, en zijn daar dan met de boven of onder breek verbinding aangesloten.

Dus in dit geval een 5x1.5mm2 minimaal moet voldoende zijn, 2.5mm2 voor de zekerheid...? Het zou dan gaan om een 10-15m snoer.

het ding wat ik ombouwde was een model van 500 watt motorvermogen , als de jouwe dat ook is , heb je zat aan 1,5mm2 . kom je eerder aan 1 of 1,5kw dan mag 2,5mm2 maar dat hoeft ook niet persé ( en kan weleens moeilijk in het kastje te krijgen zijn )

de noodstop zat in serie met de voeding meen ik , normaal loopt de stuurstroom over die knop zodat deze altijd alles uitschakelt , maar hier is geen motor relais aanwezig .

waar rook was, werkt nu iets niet meer

ja alle schakelaars en breekschakelaars zitten in serie, idd geen relais.

het motorvermogen is 1200W.

beste leden van dit topic ,
mag ik even inbreken in dit topic of moet ik een ander topic starten ?
ik heb namelijk een zelfde schakeling gedaan zoals Mano heeft gedaan met een dezelfde takel , en ook met breek verbindingen aangesloten dat werkt perfect maar nu kom ik tot de de conclusie als de motor last naar omhoog trekt blijft hij draaien en als ik de last laat zakken valt de motor uit na een +/- 5 seconden moet dan wat wachten en dan kan ik weer wat zakken de vraag is nu zit er daar soms een veiligheid in tegen het warmlopen van de motor ?? hij heeft wel warm maar heet dat niet het bizarre zit er hem alleen in dat hij het niet heeft bij tillen maar wel bij zakken , grrrrr
dit is de takel en de gegevens en de staalkabel ligt voor 800 kg te tillen .
http://www.uploadarchief.net/files/download/takel.jpg

http://www.uploadarchief.net/files/download/--.id%20plaat.jpg

[Bericht gewijzigd door patje1967 op woensdag 20 november 2013 16:11:19 (14%)

het kan zijn dat de takel stopt als de staalkabel geen last eraan heeft hangen en de kabel niet naar beneden zakt maar opfrot rond de rol kabel aan de motor. daar zou de oplossing zijn om er een gewichtje aan te hangen zodat de kabel uit zichzelf zakt.

ook mogelijk is het dat er een handbediening opzit, die half ingeschakeld staat. als dat zo is trekt de motor het niet gezien het verzet met de handbediening de boel klemzet als de motor loopt. heb dat ook eens gehad bij het toepassen van zo'n motor op een vlisotrapdeksel

ook mogelijk is dat je de kabels verkeerd hebt aangesloten met overzetten van de oude naar de nieuwe kabel. het beste zet je ader voor ader over bij die chinese dingen, want de kabelkleuren zeggen niet altijd iets..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Beste Testman ,
aan de staalkabel ligt het niet want er hangt een last aan ,maar wat ik niet goed begrijp wat je schrijft is " ook mogelijk is het dat er een handbediening opzit, die half ingeschakeld staat. als dat zo is trekt de motor het niet gezien het verzet met de handbediening de boel klemzet als de motor loopt. heb dat ook eens gehad bij het toepassen van zo'n motor op een vlisotrapdeksel "
grtj

Shiptronic

Overleden

zit er geen rem op die in de neer fuctie niet open gegooit word ?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

er zijn van die takels die met een handvat( net als een oude slinger voor een auto ) kunnen worden bediend als er geen stroom aanwezig is. die functie zet je met de hand om en laat de motor heel zwaar lopen.

de rem is een goede optie, maar de aanloopcondensator kan ook een reden zijn van het probleem..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Shiptronic

Overleden

Als de aanloopcondensator het probleem was, zou hij met hijsen nog meer moeite moeten hebben;) dalen zou altijd makkelijker moeten gaan de zwaartekracht helpt mee !

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

het lijkt er sterk op dat de motor te veel stroom trekt als deze alleen niet omlaag wil lopen ( dimt het licht niet merkbaar als het ding wordt bediend zonder last aan de staalkabel? ) dat zou toch duiden op een aansluitfout met de eind en bediening schakelaars, zeker gezien het ding niet stopt met naar boven lopen. als de kabel tegen die metalen beugel loopt onder de katrol zou de motor moeten stoppen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

ja de lichten dimmen als ik naar beneden wil gaan , maar als ik naar boven ga en dan tegen de eindeloopschakelaars kom stopt hij hoor ( valt hij uit ) , maar nu heb ik te horen gekregen dat die takel eens gebruikt werd bij een felle regenbui en dat er toen water uit de motor is gelopen , dus denk dat daar wel ergens de fout zal liggen zekers ??
grtj

de motor doet het wel naar boven toe, dus een slechte eindschakelaar oid zal eerder het probleem zijn. of mechanisch loopt het ding veel te zwaar 1 kant op, word toch zoeken..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

zo een takel mag dit aangesloten worden op een generator van 3x 220 V
daar ik daar geen nul leider op heb , kan dit kwaad i.v.m. de condensator ??