Volgsysteem Onder/oppervlakte water

Heren/Dames,

Nu het weer mooier weer wordt en ik graag ''lange'' afstanden zwem(7 a 8km) in natuurwateren wil ik hier binnenkort weer mee beginnen. Echter doe ik dit alleen, zonder volgboot enz. en wil graag de zekerheid hebben, mocht er iets gebeuren dat ik wel iets bij me heb waarmee ik altijd nog naar de kant kan komen. (en ook voor de hobby natuurlijk :p).

Aangezien iets vast maken aan mijn lichaam niet werkt wegens de restrictie van bewegingsvrijheid heb ik staan denken om er iets voor te maken.

Ik heb de opleiding HBO Werktuigbouwkunde gevolgd en ook al enkele jaren werkervaring in deze sector, oftewel het mechanische gedeelte is prima te doen, echter het elektronische...

Tot zover de achtergrondinfo over de toepassing, met het volgende gedeelte heb ik jullie hulp nodig:
Wat zijn de mogelijkheden m.b.t. de aansturing hiervan, dus dat het apparaat (zie afbeelding hieronder) mij autonoom kan volgen.

''seascooter''
http://aquaviews.net/wp-content/uploads/2011/03/dpv.jpg

Hiervoor heb ik aan de volgende dingen gedacht, de implementatie ervan is mij iig onduidelijk (de wezenlijke aansturing)
-Vision (www.roborealm.com, d.m.v. kleuronderscheiding)(Werkt echter niet onder water???)
-Sonar (werkt heel goed onderwater, oftewel d.m.v. een armbandje welke een bepaald geluidsfrequentie uitstuurt welke de ''Seascooter'' ontvangt)
-GPS (echter denk ik niet dat dit nauwkeurig genoeg is, wel een flexibel systeem)

Het systeem moet dus controle uitoefenen over het vaartuig over de x en y-as. Z-as (diepte) is irrelevant.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen, zowel met de software als de hardware voor de aansturing.

Zelf heb ik al het volgende in bezit voor eventueel gebruik, mits inferieur, dan blijft het gewoon op de plank :P :
-Sabertooth 2X10 controller inclusief usb kabel
-Roborealm licentie (t.b.v. vision aansturing)

De hardware welke aangestuurd moet worden:
-Een snelheidsregelaar welke proportioneel d.m.v. een wisselend voltage aangestuurd kan worden.
-Een DC 24v actuator waarvoor geen separate aansturing aanwezig is.

b.v.d.

M.v.g,
Hein van den Broek

RAAF12

Golden Member

Een enkelband met een ultrasoonzender? Zenders zijn er in alle soorten en maten. Van prof spul voor de visserij tot cheap voor de automarkt. Moet natuurlijk wel waterdicht zijn. De uitwerking is nogal complex voor wat je wilt. Mischien kan je wat lenen uit de robotica voor speelgoed ed. Daar zitten ook hondvolgsystemen ect in.
Er zolang je niet duikt zijn 2 dimensie sturing voldoende.

Raaf, bedankt voor het antwoord. Enkelband of iets in die geest was idd de bedoeling, zal eens gaan kijken naar kant en klare oplossingen, al heb ik hier een hard hoofd in :p

Misschien dat iemand anders iets gespecificeerder antwoord kan geven, oftewel ook de eventuele uitwerking ervan.

Budget wat ik heb is €1500,- euro voor de besturing, hier moet toch wel iets moois van gemaakt kunnen worden?

b.v.d.
Hein

Dit ga ik volgen, zeker het mechanische gedeelte, en hoop dat je dat deel ook met ons deelt.
Ooit duikboot gemaakt, maar die ligt dus ergens op de bodem van een kreek. Maar blijft interesant.

Met wat voor pak zwem je?
En je moet natuurlijk voorkomen dat die seascooter de hele tijd tegen je voeten botst. Idealiter vaart die éen meter achter je.

[Bericht gewijzigd door NordRack2 op maandag 9 april 2012 20:38:47 (15%)

@ Lord Anubis
Zal kijken of ik tegen die tijd wat foto's kan plaatsen in dit topic ;)

@ NordRack2
Normaal gesproken beoefen ik vooral de duiksport, vandaar dat ik hier nog een wetsuit van heb (mares second skin). Het zwemmen is vooral voor de conditie.

Qua afstand had ik zo een 5 a 3 meter in gedachten, dit omdat je dan als je stopt met zwemmen de seascooter genoeg tijd heeft om af te remmen en niet tegen je aan vaart.

@iedereen :D

Mocht iemand nog een forum, waar ik misschien ook nog antwoorden kan krijgen,weten dan graag. (engelstalig/duitstalig maakt niet uit)

@hobbyknutselaar

Dank voor de video, dit is precies wat ik zoek.

Nu moet het alleen nog werken onder water, zou het mogelijk zijn om deze sensors te vervangen met normale microfoons en speaker (hydrophone voor onderwater dan)?

Mocht er iemand zijn de mij meer details kan geven over wat hier nu precies gebruikt is in deze aflevering en eventueel tegen betaling kan programmeren, let me know :D

Heb al wat interessante info gevonden:
Uitleg van gebruik van ''Ping'' sensoren onder water (http://arn.gui.free.fr/sonar.htm)

Fabrikant van deze waterdichte sensoren:
http://www.murata.com/

Specsheet van de ''volgensmij'' juiste sensoren:
http://html.alldatasheet.com/html-pdf/116608/MURATA/MA40E7R/216/1/MA40…

Echter vind ik het bereik van de sensoren wat weing, ofjah ik hoop toch wel dat hij een metertje of 10 bereik heeft minstens, liefst rond de 25 meter.

Stel ik gebruik deze ontvangers, kan ik dan niet een soort toongenerator maken welke een veel groter bereik heeft en deze dan ontvangen met een bestaande ''Ping'' sensor?

b.v.d. voor het meedenken

[Bericht gewijzigd door Henry S. op woensdag 11 april 2012 20:39:12 (46%)