Impedantie versterker/speakers

Hallo,
Hier wat vragen van een newbee ;-)
Ik heb een mono-versterker met 2 speakeruitgangen welke bij 4 Ohm 250 Watt levert. Bij de speakeraansluitingen staat ook dat er spreakers van minimaal 4 Ohm moeten worden aangesloten. Nu wil ik daar twee 8 Ohm speakers op aansluiten. Mijn vraag: kan dat en zo ja hoe.
Als die 8 Ohm speakers er dan op aangesloten zijn, levert de amp dan nog maar 125 Watt? Als dat zo is, is er dan ook een manier om niet zoveel vermogen kwijt te raken?
Ik hoor graag van jullie.

Alvast bedankt.

Speakers van 8 ohm gebruiken ipv 4 ohm kan zonder problemen, alleen zal de versterker inderdaad minder vermogen leveren. Het vermogen zal wat meer zijn dan de helft van het vermogen bij 4 Ohm, vermoedelijk ca 150 Watt.

Het is nl zo dat bij de meeste versterkers de voeding zo is gedimensioneerd, dat bij 4 Ohm belasting en maximaal uitgangsvermogen de voedingsspanning al wat inzakt, zodat de voedingsspanning lager is dan bij 8 Ohm belasting.

Is die 250 watt het totaal dat je versterker kan leveren?

Check ook even hoeveel vermogen je versterker verbruikt, dit staat op het typeplaatje op de achterkant.

Ik zou gewoon twee 8 ohm luidsprekers aansluiten dan krijg je iets meer dan 125 watt (kan 150 zijn ofzo) dat hangt af van de versterker.

Dit zal wel luid genoeg gaan hoor!
Als je die versterker luid wil zetten moet je er heel zeker van zijn dat je speakers 150 watt rms aankunnen! Echt rms, sinus vermogen, dus geen muziekvermogen of piek vermogen!

edit ik heb hier even wat gewist... om het overzichtelijk te houden en de uitleg was wsl niet correct.

[Bericht gewijzigd door acheron op 2 mei 2004 14:32:46

Even voor de duidelijkheid; het is een mono zangversterker. Die 250 watt is wat er max geleverd wordt. Het zou kunnen dat er per kanaal 125 watt wordt gegeven, maar dat weet ik niet zeker. Ik heb geen technische gegevens van het apparaat en de fabrikant bestaat al lang niet meer (Ross).
Als ik de uitgangen samenvoeg en de speakers paralel aansluit?

[Bericht gewijzigd door josvliet op 2 mei 2004 14:03:20

Ik ben ook niet zo'n kenner :p dus ik heb hier ook enkele vragen bij...

Een mono versterker met 2 uitgangen heeft volgens mij twee parallelle uitgangen.

Wat wil nu 250 watt in 4 Ohm zeggen?

Als je twee luidsprekers van 4 Ohm aansluit krijg je toch 2 Ohm? 250 watt max? dus elk 125 watt?

met 1 luidspreker van 4 ohm krijgt dan 250 watt volgens mij en met twee van 8 Ohm krijg je 125 watt in elke luidspreker.

met 1 luidspreker van 8 Ohm krijg je dan iets in de buurt van 150 watt

Klopt dit een beetje?
Ik zou ook graag weten hoe dit in elkaar zit!

en aan josvliet:
Ik zou gewoon die twee 8 Ohm luidsprekers elk op een uitgang zetten, daarvoor dienen ze.