schema nodig voor geluidsignaal koptelefoon

Hallo,

Voor mij scoutingvereniging wil ik een soort navigatiespel (na)maken die ik gezien had bij een andere vereniging.

Mijn doel is een soort koptelefoon te maken die links en rechts een piepje kan geven(linksaf rechtsaf). Deze zou ik dan willen bedienen doormiddel van een doosje met daarop twee knopjes (links en rechts) met daarin de batterijen (liefst standaard AA). Als koptelefoon wil ik een goedkoop standaard winkeldingetje gebruiken. Deze wil ik dus via een standaard 3.5mm stereo jack plug koppelen.

De reden dat ik hulp nodig heb is omdat ik niet weet hoe je een standaard koptelefoon een fluit/piep geluid kan laten maken.

Alvast bedankt voor de hulp.

Piepjes links en rechts kan op vele manieren (Uc's met 433 MHz modules, iets met modelbouwzenders, een stereo FM zender, zelf een zender en ontvanger bouwen, of iets met IR) maar dat lijkt me allemaal vrij lastig.

Als je nu eens niet links en rechts piepjes wilt laten horen, maar een hoge voor links en een lage voor rechts dan wordt het volgens mij simpeler.

Voor de zender kun je dan volstaan met een van de bekende kleine FM ontwerpjes met twee piepertjes aan de ingang (555, een paar torren, opamps, 4093 of wat je maar wilt) en voor de ontvanger een gewone (mini-) FM radio.

Ik hoef eigenlijk geen draadloos systeem als je dat bedoelt.

Waar ik zelf aan dacht was eigenlijk twee (bijna) gescheiden circuits die elkaar alleen tegen komen bij de koptelefoon stekker en eventueel bij de batterij. Namelijk:

Batterij->knopje->iets voor geluidsignaal(piepen/zoomen/fluiten)->linker of rechter speaker->batterij.

Waar ik dus naar op zoek ben is iets wat de spanning kan omzetten naar iets wat je kan horen. Als je een batterij rechtstreeks op een speaker aansluit dan hoor je niks.

[Bericht gewijzigd door scoutje op vrijdag 13 april 2012 23:03:10 (20%)

Voor die toepassing is een NE555 prima geschikt. Dan kan je zelfs nog de frequentie instellen, maar je kan deze natuurlijk ook vastzetten. Het vereist weinig kennis om in elkaar te zetten.
Zie bijvoorbeeld hier,
Daarna is het een kwestie van het toevoegen van een schakelaar om de juiste speaker te kiezen.

Hoef je bij zo'n schema geen -pool van de batterij te gebruiken? Ik zie alleen maar 5v to 15v als + pool staan.

Het dikke horizontale streepje helemaal onderaan het schema staat voor de "massa", of in de volksmond ook wel "min" genoemd. In dit geval moet je daar de minpool van de batterij aansluiten.

Zou je in dit schema ook de schakelaar naar de speaker kunnen verplaatsen of blijft er dan stroom doorheen lopen? Anders moet je een schakelaar hebben voor het systeem zelf en eentje voor de speaker te kiezen.
In dat laatste geval kan ik dit schema beter twee keer maken, zodat ik alleen een drukknopje voor links en en een drukknopje voor rechts nodig heb.
En wat betekend in dit schema eigenlijk --| |-- en +|<. Ik vermoed dat die laatste ervoor zorgt dat de stroom maar een kant op kan.

[Bericht gewijzigd door scoutje op zaterdag 14 april 2012 00:49:48 (16%)

Beide zijn condensatoren. De tweede is specifiek een elektrolytische condensator ("elco"), daarbij maakt het uit hoe om je hem aansluit. Daarom geven ze in schema's bij elco's altijd een plusje aan, daar moet de positieve kant van de elco aangesloten worden. Voor de eerste gebruik je keramische condensatoren.

code:


---||--- condensator

  +
---|(--- elektrolytische condensator

Als je de schakelaar naar de speaker verplaatst, blijft het systeem inderdaad een klein beetje stroom verbruiken. Je kan dit oplossen door (als ik het goed heb, het is al laat) twee transistors, twee diodes en twee weerstanden toe te voegen, maar het is net zo makkelijk om het circuit gewoon twee keer te bouwen. De kosten zijn immers erg laag: aan onderdelen (zonder schakelaars, printplaat, aansluiting voor de hoofdtelefoon en behuizing) kost een van deze schakelingen €0,82 (besteld bij Dick Best).

Oke, dank je wel. Ik denk dat ik dan twee circuits maak.

Dan nog een paar praktische vraagjes. Hoe sluit je een 3.5mm stereo jack stekkerbus aan? Sluit je daar dan gewoon 2 plussen op aan en een of twee minnen? En welk type aansluiting kan ik het beste gebruiken?
In het schema staat dat je 5v tot 15v nodig hebt als aanvoer. Als ik 2 AA batterijen gebruik kom ik maar op 3v uit. Moet ik er per se 4 gebruiken om op 6v te komen of is het geluid alleen wat zwakker bij 3v?

EDIT: Kan ik als plaat gewoon een plankje hout gebruiken en daarop punaise's met tin prikken? Of is dit niet handig? Ik hoef ook weer niet per se een custom made printplaat te hebben. Bovendien ben ik vannuit school gewend om met punaise's te werken en een printplaat heb ik nog nooit gebruikt.

EDIT2: Dit ziet er ook wel makkelijk uit. Eens kijken hoe dat werkt.
breadboard

EDIT3: Ik heb een breadboard simulator gevonden. Ik plaats zometeen wel even wat het geworden is.

Ik heb met fritzing "even" het schema in elkaar gezet en gekeken hoe dat er uit ziet op een breadboard. Toch aardig gelukt voor een eerste keer.

Let alleen niet op de waardes van alle onderdelen. Die kon ik niet instellen.
http://img72.imageshack.us/img72/6280/pieperschema.jpg
http://img594.imageshack.us/img594/7425/pieperbb.jpg

Als batterij ga ik een 9 volt batterij gebruiken aan een klipje.
Ik kan alleen bij dickbest.nl niet de juiste condensatoren vinden. Het gaat om de keramische condensator van 0,01uF en de elco van 1uF/15v. Kunnen jullie die vinden? Die laatste kan ik alleen in hogere voltage's vinden.
Wat ik trouwens ook wilde weten of je op zo'n breadboard ook gewone dunne koperdraadjes kan gebruiken of dat je per se speciale breadboard draadjes moet hebben.

0,01uF = 10nF: http://www.dickbest.nl/index.php?_a=viewProd&productId=5741

Een hoger voltage elco is niet erg. Een lager voltage wel. Dus neem deze: http://www.dickbest.nl/index.php?_a=viewProd&productId=4550

Breadboard draadjes zijn niet noodzakelijk maar wel heel erg fijn.

Ik heb een signature dus ik ben

Ah, dank je wel.

En voor die weerstanden, kan ik dan gewoon metaalfilm gebruiken? Dus deze 10k en deze 56k.

Kan ik in dit schema deze koppeling gebruiken?
http://www.dickbest.nl/index.php?_a=viewProd&productId=1854

En heb ik kans dat ik teveel spanning heb op standaard koptelefoontjes met dit schema of valt dat wel mee?

[Bericht gewijzigd door scoutje op zondag 15 april 2012 01:51:44 (20%)

Op 15 april 2012 01:04:34 schreef scoutje:
En voor die weerstanden, kan ik dan gewoon metaalfilm gebruiken?

Ja.

Kan ik in dit schema deze koppeling gebruiken?

Ja.

En heb ik kans dat ik teveel spanning heb op standaard koptelefoontjes

Ja.

Ik zou instelpotmeters op de uitgangen van de NE555's zetten om het gewenste volume in te stellen. Ongeveer 10K

Ik heb een signature dus ik ben

Oke. Maar kan ik die dan beter tussen de 555 en de elco plaatsen of tussen de elco en de speaker. En bestaat er de kans dat ik de koptelefoon kapot maak/opblaas bij de hoogst mogelijke spanning in dit schema?
En welke soort instelpotmeter van 10k is het handigst om te gebruiken? Er is zoveel keus. Liefst een beetje makkelijk te bedienen, maar ook weer niet al te groot.

Mijns inziens is 10kΩ een beetje teveel van het goede - zo'n koptelefoon is doorgaans 8Ω tot 32Ω, dan houd je niet veel over.

In de zin van enorme overbelasting? De weerstand wordt dan te hoog. Wat zou ik er dan voor onderdeeltje tussen kunnen zetten?

We kunnen voor het gemak even deze koptelefoon aanhouden: http://www.mediamarkt.nl/mcs/catentry/SBCHL140-10,10259,346233,151841.…
Dat is een van de goedkoopste en zo'n beetje overal te koop. Deze heeft "Nominale impedantie: 32 Ohm".

EDIT: Is dit een goede? Cermet Instelpotmeter 22 ? Maar waarom zitten er eigenlijk drie pinnetjes aan? En moet ie dan voor of achter de elco?

Kan iemand mij vertellen of het goedkomt met deze instelpotmeter 22Ω tussen de elco en de hoofdtelefoon.

Ik maak gebruik van dit schema.

De hoofdtelefoon heeft deze eigenschappen:
Impedantie: 32 ohm
Maximaal ingangsvermogen: 100 mW
De specificaties van de koptelefoon staan hier. http://www.philipsstore.nl/store/catalog/hoofdtelefoon/oordopje/-/prod…

Ik las dat de weerstand van de uitgang iets lager moet zijn dan de ingang. Daarom dus 22Ω als uitgang voor een 32Ω ingang.

Als het af is maak ik wel een paar foto's ervan.

Nee, veels te laag. Een potmeter van 10K nemen en als volgt aansluiten:

De 2 buitenste pootjes komen tussen de massa en de elco van 1uF. Het middelste pootje (de loper) komt aan de plus van 1 van de 2 luidsprekers. Je kan ieder soort instelpotmeter nemen die je maar wilt. Alleen de waarde maakt uit.

Ik heb een signature dus ik ben

Misschien begrijp ik je verkeerd, maar op het schema zit de elco tussen de speaker en de ne555(niet de massa). Zou je het misschien even in paint willen schetsen wat je bedoeld of iets dergelijk? Zou ik erg op prijs stellen, want dat is het laatste wat ik moet weten voordat ik kan gaan bestellen/bouwen.

code:



Elco
----|(-------
             |
             |
            ---
            |  |
            |  |
            |  |<-------------> LS
            |  |
            |  |
            ---
             |
             |
------------------------------>  LS
Massa
Ik heb een signature dus ik ben

Is ie zo goed?

(let niet op de waardes)
http://img36.imageshack.us/img36/6494/buzzer2schema.png

[Bericht gewijzigd door scoutje op maandag 16 april 2012 19:24:53 (11%)

Ja, zo is het goed. Ik ben wel benieuwd naar dat navigatie spel.

Ik heb een signature dus ik ben

Het wordt een soort doolhof van lint in een raster van tentharingen. De persoon die geblindoekt is moet langzaam lopen en bij elke piep links of rechts 90 graden draaien.
Onderweg kan je dan obstakels tegen komen waar de navigator (die heeft de bediening) omheen moet sturen. Ze moeten dan van vliegveld a naar b vliegen of van b naar c of d. De mogelijkheden zijn eigenlijk legio. Het is dus eigenlijk een soort simulatie voor verkeersleiding (we zijn luchtscouts). Ik zal wel een paar foto's plaatsen als het af is.

Dank voor je hulp!