budget versterker

IK ben redelijk nOOb op het gebied van electronica maar nou wil ik toch graag een klein versterkertje bouwen nou heb ik al 2 elco,s een 50v 1000Uf, en een 400v 220uf maar die laatste is volgens mij niet geschikt. ik ben dus op zoek naar een versterker die met die eerste elco gebouwd kan worden kan iemand mij helpen??

High met Henk

Special Member

een versterker bouwen rond een ELCO??????

denk dat het listiger is om dit rond een versterker IC of Transistoren te doen.

De elco = alleen maar gechikt voor een stabiele voeding, kun je dus in elk versterker ontwerp gebruiken

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Als je denk met elco's een versterker te kunnen bouwen dan ben je niet een redelijke nOOb, dan ben je een complete nOOb.

Wel niet met jouw condensator, maar ik zou een velleman-kitje nemen om mee te beginnen.

High met Henk

Special Member

Op 3 mei 2004 09:02:37 schreef Remko Struiksma:
Als je denk met elco's een versterker te kunnen bouwen dan ben je niet een redelijke nOOb, dan ben je een complete nOOb.

Remko, wil je het een beetje vriedenlijk houden, ik snap je goede bedoeling, maar is natuurlijk niet echt netjes deze post!

Ik denk niet dat hij goede bedoelingen heeft maar ik vind wel dat hij gelijk heeft

ELEKTRONICA WIKI // Wiskunde is "hip" // http://www.physics2005.org/ 2005 Year of physics! // "In science there is only physics; all the rest is stamp collecting."

Bouw maar een Gainclone zoals Jan Klaasen zegt
Simpel, goed geluid en redelijk vermogen.

http://www.platenspeler.com/homepage/nl_index.html
kijk bij projects:
de Gainclown (20 watt) is de goedkoopste.
Voor de behuizing kijk je maar wat je kan vinden, eventueel een kapotte versterker of videorecorder...

Wil je meer vermogen bouw dan een Gainclone of Cyclone van op die site die leveren 50 watt in 8 Ohm.
Dan heb je een iets duurdere trafo nodig en een groter koellichaam. Bekijk de componenten en zoek de prijs op zou ik zeggen...

Op 3 mei 2004 17:38:44 schreef High met henk:
Remko, wil je het een beetje vriedenlijk houden, ik snap je goede bedoeling, maar is natuurlijk niet echt netjes deze post!

Ja sorry, was misschien een beetje hard uitgedrukt ?
Ik ben niet zo thuis in 'chat-taal' maar ik dacht dat nOOb beginneling betekend. En als je denkt dat je een versterker met condensatoren kunt opbouwen dan ben je toch wel heel erg een beginneling.

PS: TomDaBomB: ik wil je best helpen, dat ik je een beginneling noem is niet beledigend bedoeld. Iedere 'gevorderde' die hier rondhangt is tenslotte als beginneling begonnen.

[Bericht gewijzigd door Remco op 3 mei 2004 19:49:21

jaa Remco geeft niks hhor dat je me de huid vol schel dat kan ik wel hebbe ik ga eens kijken of het me lukt zo'n clone te bouwen in ieder geval bedankt mensen (ook Remco)

Hahaha Remko is geen mens!:P

Anders maak je toch gewoon de 10W versterker van deze site?
Zie schakelingen ==>

Op 4 mei 2004 12:47:24 schreef ·°*teslaman*°·:
Hahaha Remko is geen mens!:P

Anders maak je toch gewoon de 10W versterker van deze site?
Zie schakelingen ==>

Inderdaad, gewoon meet een standaard op-amp versterkertje beginnen van de schakelingen hier op de site, ik heb zelf ook de 10Watt versterker gebouwd en die is heel simpel te bouwen, en niet al te duur.

de Gainclone (en dergelijke) zijn opamp versterkers met een minimun van 9 componenten per kanaal (exclusief voeding)

Hugo Welther

Moderator

Een GainClone is zelfs een bijzonder goede versterker. Het ontwerp wordt gerekend tot de High-End versterkers en kost in verhouding weinig.

De originele GainClone van 47Laboratories kost een US2.000,- dollar.
Voor dit geld krijg je een berg gebakken lucht en high-end bla bla, maar het blijft een hele goede versterker.

Lees het commentaar over de originele eens bij ESP:
http://sound.westhost.com/madashell8.htm#final

Hier staan aantal leuke zelfbouw GainClones:
http://www.decdun.fsnet.co.uk/gcgallery.html

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Wat is er zo speciaal aan een 'GainClone' ?
Ik zie allemaal versterkers die gewoon opgebouwd zijn met een versterker IC met een paar componenten er om heen.
Dit zijn toch gewoon de schema's zoals ze in de Datasheets en Application Notes van de fabrikanten staan ?
Dit zijn toch standaard IC's uit o.a. de TDA serie van philips en de LM serie van national.

Hugo Welther

Moderator

Op 4 mei 2004 14:40:56 schreef Remko Struiksma:
Wat is er zo speciaal aan een 'GainClone' ?
Ik zie allemaal versterkers die gewoon opgebouwd zijn met een versterker IC met een paar componenten er om heen.
Dit zijn toch gewoon de schema's zoals ze in de Datasheets en Application Notes van de fabrikanten staan ?
Dit zijn toch standaard IC's uit o.a. de TDA serie van philips en de LM serie van national.

Klopt, helemaal niks bijzonders. Alleen is er een hype ontstaan rond dat IC.
Vandaar ook de High-End bla bla.
Een stel Jappen verdient er in ieder geval een vermogen mee.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
High met Henk

Special Member

hugo dat heet marketing en heeft weinig met elektro te maken :P (*gnaf gnaf; slotje?*)

Ok, dan verwijs ik TomDaBomB naar:
http://www.national.com/catalog/

code:

Analog - Amplifiers
   Operational Amplifiers
       High Output Power > 100mA

http://www.semiconductors.philips.com/products/

code:

Analog and mixed-signal devices
   Signal amplification
       Audio amplifiers

Hier vind je de versterker IC's en als je de schema's in de datasheets bouwd heb je snel en makkelijk een versterker met een goede kwaliteit.

Let op: Er zitten ook IC's tussen die niet makkelijk toe te passen zijn, neem deze dus niet.

High met Henk

Special Member

maak het nou niet te moeilijk remko: geef hem gewoon een kant en klaar schema: die hier op de site doen het prima!

anders de ESP site, zijn echt hele mooie ontwerpjes. die in datasheets zijn leuk, maar je zoekt je een ONGELUK als je een goed ontwerp wilt hebben, vaak staan p deze sites dezelfde ontwerp + zijn er gebruikers ervaringen te vinden.

Meestal staat of valt het toch met een goede voeding (vaak de zwakste schakel)