wat zijn de verschillende functies van scheidingstransformatoren in het versterkingsgedeelte van een autoversterker??
wat zijn de verschillende functies van scheidingstransformatoren in het versterkingsgedeelte van een autoversterker??
In de meeste autoversterkers zitten geen scheidingstransformatoren.
Heb je een schema van een versterker waarbij dat wel het geval is ?
Buizenversterker --> impedantie aanpassing
Op 3 mei 2004 15:59:44 schreef Xenobinol:
Buizenversterker --> impedantie aanpassing
Ja klopt, maar wie heeft er nou een buizenversterker in zijn auto ?
ik denk dat hij de step up convertor voor het verhogen van de voedingspanning bedoelt.
Scheidingstransformatoren worden normaal gebruikt bij aardingproblemen, maar dit komt bij mijn weten niet tot nauwelijks voor in auto-systemen.
Volgens mij zal dat laatste akelig tegenvallen.
Deze apparatuur is vrijwel zonder uitzondering technisch allemaal heel erg primitief en ondoordacht.
Ook worden spec's vaker niet dan wel gehaald. (naar mijn persoonlijke ervaring ..., nofi )
Als er geen sym. ingang aan de versterker zit zul je een scheidingstrafo moeten gebruiken, een flinke spanningsval over de voedingskabels is bij de grote stromen die er door de voedingskabels lopen onvermijdelijk.
Dit soort apparaten zijn vrijwel allemaal als "klasse I" uitgevoerd, om het zo maar eens te stellen, de (-) van de accu is verbonden met de ground van het audio.
Moderator
Op 3 mei 2004 16:06:30 schreef Remko Struiksma:
[...]
Gewoon standaard te koop:
http://www.milbert.com/
Ik neem net als alrik aan dat de topicstarter de trafo in de step-up converter bedoelt. Om een krachtige versterker voor autogebruik te maken, is een hogere voedingsspanning nodig dan de accu-spanning. Hiervoor wordt een step-up converter gebruikt, dit is een geschakelde voeding waarmee je bijvoorbeeld een voedingsspanning van + en - 30V kunt maken voor de eindversterker.
Het schema hieronder toont zo'n step-up converter. Dit schema komt uit Project 89 van de website ESP. Deze schakeling maakt + en - 30V uit een accuspanning van 12V.
Op 3 mei 2004 16:06:30 schreef Remko Struiksma:
[...]
Vroegâh wel
De echte purist heeft ze nu ook nog wel hoor... Ze worden alleen wel zeldzamer. Heb er ooit eens eentje gezien op een meeting. Weinig vermogen, maar een prachtig vol geluid...
Hmm zou dat schema aan te passen zijn dat ik 20 AMP uit die uitgang op positief kan trekken??? Wil namelijk een computer voeding op 12V maken.. Maar zoals meerdere zullen weten hebben sommige moederborden ook -12 en -5V nodig..
Zeg Aeroxken laat eens wat van je horen.
Niemand weet wat voor trafo je precies bedoeld, er zijn immidels wel 3 mogelijkheden genoemd. Maar zolang jij geen uitsluitsel geeft zul je ook niet het antwoord krijgen waar je op wacht.
hey sorry dat ik nu pas weer iets van me laat horen maar je kent dat hé die stomme pc's en hun kuren :@ ik ben intussen te weten gekomen dat het niet een scheidingstrafo is dat ik heb, ze hadden mij dat wijsgemaakt! en omdat ik daar nog nooit van gehoord had wist ik niet wat ik ervan moest denken! dus die trafo die erinzit scheid dus gewoon mijn radio van men versterkingsgedeelte zodanig dat bij kortsluiting in versterkingsgedeelte men radio uitgangen niet mee beschadigd worden, maar dat wisten jullie waarschijnlijk :$
bedankt voor alle reacties mannen!!
groetjes Aeroxken
hey khad nog een vraag maar ga daarvoor gn nieuwe discussie openen! weet iemand waar ik meer uitleg kan vinden over een cross over?? dat is toch da apparaatjen dat het geluid verdeelt in hoge en lage tonen hé? als dat da is weet er iemand een site waar ik meer uitleg kan over vinden??
thx again and greetz from Aeroxken!