Hallo,
Ik heb op zoek naar een klasse D versterker van ca. 150-200 watt aan 4 ohm, heeft iemand zo'n schema?
Mies
Hallo,
Ik heb op zoek naar een klasse D versterker van ca. 150-200 watt aan 4 ohm, heeft iemand zo'n schema?
Mies
Special Member
waarom klasse D? die zijn nl een stuk zeldzamer als klasse A, Klasse AB of klasse B.
National heeft daar wel een leuk ic voor:
http://www.national.com/pf/LM/LM4651.html
Op pagina 4 van het datasheet staat het shema van een complete versterker in combinatie met de LM4652.
Op pagina 19 van het datasheet vindt je een PCB gebaseerd op dit shema.
Op 3 mei 2004 17:14:32 schreef High met henk:
waarom klasse D? die zijn nl een stuk zeldzamer als klasse A, Klasse AB of klasse B.
Dat ben ik niet helemaal met je eens. Klasse D versterkers kom je meer en meer tegen, domweg omdat ze redelijk simpel in elkaar zitten en vooral omdat je vaak grote brokken koper en weekijzer achterwegen kunt laten. Voor puristen uiteraard een walgelijke versterker maar voor simplisten die geen exorbitante eisen stellen aan specs en/of niet beschikken over een absoluut gehoor een bijzonder aangenaam geprijsd alternatief.
Overigens kun je in principe iedere vermogens-driver gebruiken die je ook voor bijvoorbeeld PWM gestuurde DC motoren gebruikt. Er zijn op het internet tal van aardige ontwerpen te vinden.
ik zag dat elektuur der volgende maand 1 wou plaatsen!
met zeer goede prestaties.
Op 3 mei 2004 18:07:23 schreef menno:
[...]
Dat ben ik niet helemaal met je eens. Klasse D versterkers kom je meer en meer tegen, domweg omdat ze redelijk simpel in elkaar zitten en vooral omdat je vaak grote brokken koper en weekijzer achterwegen kunt laten. Voor puristen uiteraard een walgelijke versterker maar voor simplisten die geen exorbitante eisen stellen aan specs en/of niet beschikken over een absoluut gehoor een bijzonder aangenaam geprijsd alternatief.
Overigens kun je in principe iedere vermogens-driver gebruiken die je ook voor bijvoorbeeld PWM gestuurde DC motoren gebruikt. Er zijn op het internet tal van aardige ontwerpen te vinden.
check www.mueta.com
Ik weet zeker dat een klasse AB versterker daar nog een puntje aan kan zuigen.
Trouwens ik heb ook wel eens een 500W klasse D versterker gebouwd met vervormingscijfers van -140dB !!
Ga ik jullie lekker niet vertellen hoe je dat doet anders krijg ik ruzie met mijn baas.
Class D rules... Trouwens audio puristen zijn zowieso nostalgisch aangelegd met hun buizen versterkers
Hier een voorbeeld van een PWM amplifier module, de ZAPpulse van LC Audio.
De TDA8924 van Philips is een klasse D versterker IC met een uitgangsvermogen van maximaal 2x120 Watt. Het IC kan ook als brugversterker gebruikt worden, en levert bij + en - 24V voedingsspanning dan 200W in 4 Ohm. Applikatieschema staat in de datasheet.
[Bericht gewijzigd door CornelisJ op 3 mei 2004 22:14:07
hmm die zap pulse is best wel stevig
Special Member
ik ben zo'n audio purist. De doodeenvoudige reden waarom ik zeg, klasse A,AB of B is dat deze vrij eenvoudig in elkaar zitten. Het is echt een recht to recht aan ontwerp.
Je hoeft geen storende PWM enzow weg te halen. Ik geeft oe ze verbruiken wat meer.
Maar niemand hoort iets van de topci strater, watn mijn vraag was FEITELIJK: Waarom klasse D?
Nu iets van de "Topic starter", Klasse D omdad ik een 1HE versterker wil bouwen die zo rond de 150 watt is die ook nog eens goedkoop is, de toepassing is PA dus hoef ik er geen klassiek of easy listning op te draaien, een ander voordeel is de koeling, die is een stuk simpeler door het hoge rendement, en dus de voeding (vaak het duurste deel van de versterker) een stuk kleiner
Mies
TS, de reden dat er niet op je verzoek wordt gereageerd is volgens mij simpel.
Er zijn nog niet echt veel hobby ontwerpen te vinden in jouw vermogensklasse.
Daarnaast zou ik proberen een compleet ontwerp te vinden met PCB ontwerp en al, bij dit soort versterkers heb je namelijk nogal wat EMC problemen te tackelen.
hier heb je een link naar een application note van intersil, om alvast wat in de materie te komen:
http://www.wictronic.ch/Downloads/CDAMP/Application_Notes/Class-D%20Au…
Het zelf ontwerpen van zoiets is inderdaad geen makkelijke opgave.
Maar zoals Gijs Koenjer ook al schreef: Elektuur komt volgende maand met een compleet ontwerp, waarbij de aankondiging hoge verwachtingen schept. Je valt wat dat aangaat dus met je neus in de boter.
Special Member
Het was iig een goede reden om een klasse D te bouwen
@xeno: tuurlijk kan een klasse D prima klinken en een klasse AB of B bagger, maar hangt idd van het ontwerp af. Feit is alleen dat jij er veel meer aan moet doen om het goed te laten klinken! Dat was dus ook wat ik bedoel.
een klasse D high end versterer voor PA? Zou dat high end maar gaan vervangen voor HiFi. Anders vraag je wel HEEL VEEL. Maar w8 het ontwerp ven elektuur idd even af zou ik zeggen