externe voeding

Hallo,

Na een aantal keren gewerkt te hebben met hele lage voltages, lijkt het mij is leuk om met hogere voltages te gaan werken om dat je dan ook andere mooie dingen kunt maken.

Ik zou graag met arduino willen werken, want dan kan ik nog vrij flexibel zijn. Ik heb uiteindelijk een bron gevonden over arduino en externe voeding:

R1 = 1 K
T1 = BC547B of BC547C
D1 = 1N4004
RE1 = 5 V Relais

http://www.arduino.nu/Relais/Relas2.png

In het voorbeeld is gebruik gemaakt van een externe voeding van 12 V. Deze waarde
kan anders zijn. Alle onderdelen zijn identiek aan de hier beschreven onderdelen
behalve dat natuurlijk het relais een 12 V type is.

Omdat ik nog niet zo ver ben in elektronica wil ik niet hoger gaan dan 50volt. De vraag is alleen, hoeveel volt zou ik waarschijnlijk (schadeloos en werkend) kunnen gebruiken met behulp van bovenstaande schema?

De BC547 heeft absolute max. ratings van UC-E 45V en IC van 100 mA.
Dus daar moet je binnen blijven. 50V gaat met deze tor niet, als het om de spanning gaat zou ik richting de BC639 kijken.

1k lijkt mij een beetje laag, maar mits de Uc die 4 mA kan sourcen kan het ook geen kwaad.

De basisstroom kan je op een gegeven moment wel beperken, een BD139 (iets van 80 V /1A) krijg je als het tegen zit waarschijnlijk niet helemaal open.
Een al dan niet discrete darlington is dan een oplossing, maar tegenwoordig is een FET populairder.

[edit]
Overigens sluit de beschreven schakeling een 5V relais op 12V aan. Dat zou ik niet doen.