Fluke 8800

haasje93

Golden Member

sorry dit was de verkeerde tekst..
ik zou eigenlijk willen weten, als ik mijn meter aandoe en ik stel nog niks in dat schommelt die waarde op het beeldscherm in de min.

Gr. Christiaan

[Bericht gewijzigd door haasje93 op donderdag 3 mei 2012 09:27:29 (71%)

If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind of what than is an empty desk a sign?
flash2b

Special Member

Wat gebeurt er als je de ingangen kortsluit en de meter op Spanning meting staat?

Een veel digit meter zoals deze heeft een hoge ingangs impedantie en dan wordt er met niks aangesloten (of alleen meetsnoeren) al veel 'storing' opgepikt.

Schommelt de waarde ook in weerstand meting?

Heb je de meter al open gehad? Ik zou iig de voeding spanning nog eens nameten en kijken of alles van binnen een beetjes schoon en stofvrij is.

Verder zou je nog aan Jeroen kunnen vragen, die geeft ook zo'n meter http://www.circuitsonline.net/forum/view/message/1373882#1373882

fred101

Golden Member

Kijk in het manual, sommige meters mogen dat wel, andere niet. Dit soort meters gaat in de DC 200 mV range vaak staan schommelen. Meestal loopt de spanning op, schakelt hij naar 1V, gelijk weer terug naar 200 mV en zo opnoeuw. De Fluke 8500 doet dat bv, de keithley 199 en 196 ook. Maar een Fluke 8000 moet gewoon op nul staan ( zijn ook niet veel digits)
In AC geeft een TRMS meter meestal en paar honderd uV aan. Sommige mag je nullen, andere juist niet. De 8500 bv niet. Als hij stil staat op een negatieve waarde is waarschijnlijk de null setting verlopen. Met kortgesloten ingang moet hij in ieder geval op nul staan. Dat is het belangrijkste.

In het manual staat meestal en verificatie test.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
RAAF12

Golden Member

Uit de specs: zero stability is beter dan 10µV voor 90 dagen na een (1) uur opwarmen. Bij een meter uit 1975 zal je waarschijnlijk weleens moeten kalibreren.
Ruwweg kan je eens vergelijken met een andere meter. Staat ie er een stuk naast dan heeft ie een beurt nodig.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op donderdag 3 mei 2012 17:52:31 (50%)

fred101

Golden Member

Dat is vaak wel bij kortgesloten ingang.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
RAAF12

Golden Member

Zolang Fluke dat niet meldt gaan we uit van zonder externe draadjes.
Zero nulling zit in het IC ingebakken.

edit: 40 pin IC doet de AD conversion meen dat het van ICL of custom was. Oeps, was in de war met een moderner type wat geen auto nulling potmeter heeft.

Kortgesloten mag ie +00001 tot -00001 doen. In de praktijk zit je met zoveel storingsinvloeden. Wellicht heeft de TS geen randaarde netsnoer gebruikt als het display onrustig oogt.

Ff kijken of Christiaan nog leeft ;-)

fred101

Golden Member

Lijkt me sterk maar, ik heb geen ervaring met de 8800, de rest van mijn >5,5 digit meters zijn geen nul met open ingang.

De 8800 is uit de tijd van de 8000 en 8500, de 8500 heeft een ADC die bestaat uit twee printplaten en een dozijn potmeters, zeker niet 1 IC. De 8000 heeft een VF converter en daar zitten ook meer ICs in. De 8020 heeft wel een IC wat alles doet. Die calibreer je met een enkele potmeter. ( als ik het goed herinner) de 8000 zijn er een stuk of 6, de 8500 is dagen werk, net als een HP3400.

Maar als hij met open ingang nul is, moet moet hij dan uV's kunnen meten. Die meter weet niet of de meetsnoeren als antenne werken of dat het echt om een te meten signaal gaat. Hij hoort gewoon de spanning op zijn ingang weer te geven en bij een 200 mV bereik geeft het seebeck effect van je connectors al een afwijking tov nul. En die twee antennes daaraan doen ook mee. Daarom zit er meestal een zero of relative knop op zo'n ding.

Edit, hoofdstuk 4.27 DC zero adjust. Je moet de ingang kortsluiten en dan in het 200 mV bereik met de DC zero instelling op het frontpaneel hem op nul zetten. De ADC is wel autozero maar dat heeft niks met de display waarde te maken.
Overigens moeten voor spanningsmtingen de hi en sense ohm zijn doorverbonden. De lo moet met de bus ernaast en met de guardbus zijn verbonden. ( behalve bij guarded metingen natuurlijk :-) )

[Bericht gewijzigd door fred101 op donderdag 3 mei 2012 19:30:31 (18%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
flash2b

Special Member

@haasje93
Heb je al een update voor ons over je Fluke? Het blijft nu een beetje gissen naar wat er precies aan de hand is met je meter.

haasje93

Golden Member

@ flash ik ben ermee bezig, ik zal zo snel mogelijk posten.
ik was de afgelope dagen weg

ik heb ff gekeken en dit is de uitkomst.
van de connectoren zitten de blauwe en de zwarten aan elkaar.
en de roden zitten aan elkaar.

bij de metingen niet in range.

ingangen kortgesloten in V.
ingangen KS = 0.01
ingangen KS VDC = -0.01
ingangen KS VAC = 0.03

schommelt de waarde ook in Ohm.
als niet KS dan brand alles.
in KS gewoon de meetwaarde, dus niet schommelen.

de meter aan en in geen enkele stand en niet KS.
dan begint de waarde bij +- 1.67 en alleen maar verder omhoog

ik hoop dat jullie hier wat wijs uit worden.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zondag 6 mei 2012 17:19:59 (76%)

If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind of what than is an empty desk a sign?
RAAF12

Golden Member

En je hebt het apparaat in een goed geaarde WCD gestopt en de meter 1 uur laten opwarmen?

haasje93

Golden Member

nee dat niet, wel in goede WCD
dan zal ik dat nog even doen morgen en dan zal ik mijn resultaten
nog even melden

If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind of what than is an empty desk a sign?
flash2b

Special Member

Zitten de metalen stripjes tussen sense en source wel goed?
Zijn de stipjes schoon / maken ze goed contact?

Met stripjes bedoel ik die dingen bij de ingang bussen:
http://www.circuitsonline.net/jeroen/pics/t_fluke8800a.jpg

haasje93

Golden Member

hierbij de metingen nadat hij een uur aan staat.

ingangen kortgesloten
ingangen KS = 0.01
ingangen KS VDC = -0.01
imgangen KS VAC = 0.02

bij de Ohmmeting is het hetzelfde als de vorige post.

na een uur staat de meter op 675.9

de plaatjes tussen de bussen zijn schoon.

Gr. Christiaan

If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind of what than is an empty desk a sign?
fred101

Golden Member

Voor dat VDC kortgesloten heb je die DC zero instelling, zie manual voor wat je moet doen ( staat op bama)
In het kort/0: kortsluiten , 200 mV range kiezen en dan op nul draaien.

Die 675.9 is neem ik aan met open bussen en zonder meetsnoer. O ja dan kan dat best. Hij pikt oa statische velden op. In AC pikt hij stoorsignalen op van spaarlampen, smps, computers ect. weerstand meting is geoon een spanningsmeting dus daar geldt het zelfde. Hij sourced via de hi en lo bus en meet via de sense bussen. Bij 4 draad meting haal je de twee plaatjes weg en dan kun je een kelvinmeting doen.

[Bericht gewijzigd door fred101 op zaterdag 5 mei 2012 10:55:02 (53%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
haasje93

Golden Member

bedankt voor jullie antwoorden

If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind of what than is an empty desk a sign?