Hoe gebruik je kabeltester met toongenerator ?

Henk H.

Golden Member

Op het werk hebben we een kabelbreuk in de bekabeling op een zeeschip. We willen de locatie van de breuk natuurlijk graag vinden om deze te kunnen verhelpen. Nu heb ik op het forum gezocht of er iets voor is, en heb deze discussie gevonden (link) waarin dit apparaat wordt genoemd (link). Ik weet echter niet zeker hoe je zoiets gebruikt en of het voor ons geschikt is. Nu is € 40 te overzien natuurlijk, maar als je er niets aan hebt blijft het een beetje jammer.

In ons geval gaat het om een flinke bundel met meerdere krachtstroomkabels (380V, 3 fasen) waarvan in twee kabels elk 1 fase zijn uitgevallen. Het zijn dikke rubberen kabels die door kabelgoten lopen en wellicht niet overal te volgen zijn (lopen door ballast tanks waar we niet in kunnen). Lengte waarschijnlijk iets van een meter of 50-80. Omdat we ze niet kunnen volgen (en uitmeten) is een apparaat dat mbv tijd-reflectiemeting werkt niet zo handig.

Als ik het goed begrijp wordt er een signaal op de kabel gezet mbv het apparaatje met de rode/zwarte snoeren. Je kunt dan met de ontvanger langs de kabel gaan om te horen/zien waar het signaal verandert en daar zit de breuk ? Kun je dan alleen het rode snoer op de te testen kabel aansluiten, waarbij de te onderzoeken kabel (tot aan de breuk natuurlijk) als antenne fungeert ? Of moet je het zwarte snoer ook ergens op aansluiten (en zo ja, waar dan op?).

Alvast bedankt voor de reacties !

Hugo Welther

Moderator

Als je de kabels optisch/fysiek niet kunt volgen heb je aan dit apparaatje ook niets. Je moet met de "sensor" zeer dicht langs de te testen kabel gaan.
Met een goede TDR meting kan je toch bepalen op welke afstand de breuk zit.

Je moet de rode en zwarte clip op twee aders in de testen kabel aansluiten.
Let wel op dat deze kabels spanningsloos moeten zijn, anders hou je een hoopje gesmolten plastic over.
Deze testertjes zijn eigenlijk bedoeld voor netwerk (UTP) en telefoon bekabeling.

Is het per saldo niet goedkoper om twee nieuwe kabels te trekken. Zit de kabelbreuk in een ballasttank heb je sowieso een probleem.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Twee "dikke" kabels, met telkens 1 ader onderbroken? Dan zou ik alvast naar een uitwendige oorzaak gaan zoeken.
Een ader van 50mm2 of meer gaat niet zomaar stuk als de kabel in een goot ligt. Het zou wel om een prutserige verbinding kunnen gaan, die geen contact meer maakt. Dat kan bij het vertrek of de aankomst zijn, maar een verbindingsmof tussenin is ook niet uitgesloten.
Ik zou eerst vertrek en aankomst dubbel en dik controleren.

Wat die toonsonde betreft: daar heb ik geen ervaring mee. Wel met professionele spullen als de RD400. Die werkt ongeveer op hetzelfde principe.
Soms gaat dat heel vlot, maar als er meerdere kabels naast mekaar liggen, pikken ze het signaal op van de kabel die je wil volgen. Dan sturen ze je van Pontius naar Pilatus...

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
rbeckers

Overleden

Of een TDR meting, bijvoorbeeld scoop en blokgolf, of weerstandsmeting mbv een goede ohmmeter.

Arco

Special Member

Een TDR meting van beide zijden lijkt me inderdaad het handigst. Je weet dan waar het probleem ongeveer zit.
En zoals pros reeds zei, kom je met logisch redeneren ook een eind. Een rechte kabel gaat niet gauw kapot, en als 'ie is doorgebrand kun je dat aan de buitenzijde zien of voelen. Ik neem ook aan dat er geen lasmoffen in de ballast tanks zitten, maar meestal op een toegankelijke plaats. Je kunt ook de weerstand naar aarde meten van de kapotte ader om te zien of het defect op een vochtige plaats zit.
En de plaatsen waar de kabels eventueel aan beweging onderhevig zijn verdienen extra aandacht.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
RAAF12

Golden Member

Komt de certificering van het zeeschip niet in gevaar als je bekabeling in eigen beheer gaat vervangen?
Als er al 2 aders rot zijn zou ik gelijk het hele zooitje vervangen.
Kan je mooi de oude gebruiken om er nieuwe door te (laten) trekken.

Henk H.

Golden Member

Zoveel antwoorden had ik niet verwacht, leuk !

Gelukkig mogen we veel zaken zelf doen, voor de certificering maakt dat niet uit. Sommige dingen komt een classificatiebureau controleren (die daarna het certificaat verlengt) of moeten we door een ander bedrijf laten doen dat goedgekeurd is door het classificatiebureau. Qua elektronica wordt de navigatieapparatuur natuurlijk wel in de gaten gehouden door de klasse.

Het schip in kwestie heeft 3 ruimen, tussen het tweede en derde ruim zit soort dubbele wand. Bovenop de dubbele wand staat een kast (buiten dus) met krachtstroom WCD's waar de koelgeneratoren van de koelcontainers op aangesloten kunnen worden. Die WCD's worden gevoed vanuit de machinekamer achterop het schip. Schakelen en zekeren daarvan gebeurt in de controlekamer bij de machinekamer.

De dubbele wand is een antal jaren terug verder naar voren in het schip verplaatst om langere ruimen te krijgen. De kabels voor de WCD's zijn verlengd (met lasmoffen neem ik aan) maar twee daarvan zijn dus niet goed uitgevoerd. De fout zal niet in een ballasttank zitten want dan hadden we het wel gemerkt (dikke kortsluiting). Er mist één fase in twee WCD's.

Wat ik bedoelde met tijdreflectiemeting die wat onhandig kan zijn is dat we prima vanuit de machinekamer kunnen gaan meten. Als eruit komt dat de kabelbreuk 51m (ik noem maar wat) vanaf het meetpunt zit, kunnen we moeilijk bepalen waar we de tang in de kabel moeten zetten omdat we aan de buitenkant van de kabel niet kunnen zien waar "51m vanaf het meetpunt" is. De kabel loopt (volgens horen zeggen) samen met een flink aantal identieke kabels over een kabelgoot. Omdat we begin/eind niet kunnen volgen, is terugvolgen welke kabel we uit de bundel in de goot moeten hebben ook lastig.

Er is dus wel een redelijk vermoeden wat de oorzaak is, maar we zouden het liever wat meer zeker weten omdat we niet zomaar de hele kabel willen vervangen (duur en veel werk, als het al kan tijdens het varen).

Ik begrijp dat er redelijke kans (maar geen garantie) is dat het apparaatje dat ik linkte zou kunnen werken. Als 1 fase ontbreekt, blijven er sowieso nog 2 fasen in dezelfde kabel over om het rode/zwarte testsnoertje op aan te sluiten.

Maar hoe weet je dan "in het midden" welke kabel je moet hebben??
Misschien dat je dat met dat "toon dingetje" wel de juiste kabel kunt vinden... Met afstand meten(reflectie) weet je dan nog niet welke kabel je moet hebben..

"Ben nog een N00B, maar dat is al aan het veranderen ;)
Henk H.

Golden Member

Idealiter zouden we de kabels tussen de lasmoffen los kunnen maken van de kabelgoot/ladder en dan met de toongenerator de juiste kabel eruit kunnen pikken. Hopelijk ook vaststellen dat de onderbreking tussen de moffen zit. Dan dat stukje vervangen. De kans is het grootst dat één van die moffen slecht is.

Anders misschien toch een combinatie van toongenerator en tijdreflectiemeting. Als we de afstand tot de breuk weten, vanaf de WCD's terug, dan kunnen we de breuk misschien nog terugvinden. Dan alleen nog de juiste kabel identificeren met de toongenerator.

Ik heb de situatie uitgelegd gekregen en zelf niet kunnen bekijken. Men vertelde me dat "het al lang zo is" en ik probeer daar toch verandering in te brengen. Ik denk dat we het gewoon maar moeten proberen.

Gedachtekronkel
Als je met TDR ongeveer de plaats weet kan je op de "slechte" ader een pulserende spanning zetten (gewoon 380V relaitje aan uit) dan kan je mbv bv een Fluke Voltalertstick langs je kabels gaan (ik weet natuurlijk niet hoeveel kabels er lopen)
maar die dingen moet je redelijk dicht bij de kabel houden voordat ze reageren.
De kabel kan je goed volgen (aan uit aan uit) en als dit ophoud heb je de onderbreking gevonden.

Kan je zelfs determineren ,op deze plaats zie ik nog wel een puls en verder op is er geen kabel meer die dit doet.

Gr.F_S

Arco

Special Member

Je kunt natuurlijk ook geluk hebben, en de breuk zit maar enkele meters van een van de uiteinden af, dus proberen met TDR kan zeker wel nut hebben...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Henk H.

Golden Member

We kunnen de kabel wel volgen/zien op de plek waar waarschijnlijk de breuk zit. Tussen die locatie en beide uiteinden verliezen we m uit het oog.

Zal nog even kijken of we een RD400 oid kunnen huren. Mocht dat niet lukken dan denk ik maar proberen met de tester die ik in de topicstart had gelinkt. Het heeft geen grote haast en we kunnen het hopelijk met andere zaken combineren. Als het niet lukt dan zijn we niet helemaal voor niets naar het schip geweest.

Ik laat even weten als er resultaten zijn.

Die plek kun je wel gemakkelijk controleren met een voltstick. Spanning erop en dan kijken of er na je verdachte plek nog spanning staat oftewel je volt stick oplicht...

Wel even van andere kabels uit de buurt houden.