sinus generator

Dag Mensen

Je kunt ook een cdspeler met bijvoorbeeld denon testdisc als
sinusgenerator gebruiken.
Enigste nadeel dat een toon soms 15 seconden duurt en dan de toon 2 seconden is onderbroken door de repeatfunctie van de cdspeler.

Je kunt hem aansluiten op een versterker , zodat een hoog voltage
sinus kunt maken.

groetjes willy

pa3gws

Golden Member

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Je hebt dan een goedkoope sinus generator, een die voor de meeste toepassingen goed genoeg is.

fred101

Golden Member

Voor jou toepassing is het misschien goed genoeg maar dat wil niet zeggen voor de meeste ;-) lijkt mij nogal onbruikbaar dat je 15 seconde signaal hebt en daarna 2sec niet meer. Hoe regel je de frequentie, veel meer dan 20 KHz zal je niet halen.

Als 20 KHz genoeg is, je computer gebruiken, dan heb je meer mogelijkheden.
http://heliso.tripod.com/download/generator/dsg.htm. Bv deze maar er zijn er nog veel meer.

Voor linux: http://www.comp.leeds.ac.uk/jj/linux/siggen.html zelfs als commandline maar er zijn ook goede met GUI en met een goede soundcard heb je gelijk een audio SA

[Bericht gewijzigd door fred101 op maandag 7 mei 2012 21:53:46 (17%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
M-i-c-h-e-l

Golden Member

Bedankt voor de tip.

Zo'n cd kan wel 's handig zijn, om even snel een test te doen. Maar zelfs voor het doorfluiten van een versterkertje heb je meer aan een constante sinus.

Of je zet het nummer op repeat :-) Dan heb je ook een vrijwel constante sinus (die nog steeds onbruikbaar is omdat je zeker wil blijven van je metingen)

bedankt voor de reacties ,

Misschien kan iemand met een sinusgenerator een cd branden met 650MB
dus 70 minuten een constante toon van bijv. 1 Khz.

groetjes

M-i-c-h-e-l

Golden Member

Er zijn samples genoeg te vinden op internet.
Deze bijvoorbeeld?

Als je dan een wav-edit-programma neemt, dan kun je zelf de track zo lang maken als je zelf wilt. Die track kun je dan branden op een cdrom inderdaad.

benleentje

Golden Member

Je kan het ook op een cassetebandje opnemen voor degene die zoals ik nog steeds geen DVD speler hebben, behalve die in de computer zelf maar niet voor audio. De grammafoon schijnt ook weer in te komen voor een grote groep liefhebbers wie weet wordt hij voor je gemaakt.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Da's wel een heel creatieve manier, een CD branden met het signaal van een sinusgenerator. Die sinus kan je dan net zo goed digitaal opwekken en naar CD schrijven.

M-i-c-h-e-l

Golden Member

Dan kun je DUS ook net zo goed een generatortje bouwen en die gebruiken als je 'm nodig hebt :-P HOef je 'm ook niet te digitaliseren, op een cd te branden en een cdspeler bij de hand te houden :)

benleentje

Golden Member

Of je zet per ongelijk een keer de verkeerde cd op en belt je baas op van ik kan niet werken want ik hoor al ruim een half uur een piep geluid in mijn oren.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Heeft er iemand een digitale sinusgenerator ?

Ik ben bereid te betalen voor de cd`s die daarmee gebrand zijn.

benleentje

Golden Member

Je hebt toch wel een geluidskaart in je computer dan kan je gewoon met software die geluidskaart aansturen en heb je dus een sinus generator.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
M-i-c-h-e-l

Golden Member

In mijn vorige post gaf ik al een link.
Je kunt gewoon een programmaatje downloaden die een sinus produceert. Als je een beetje handig bent, kun je die wel opnemen op je pc als wav-bestand. En die wav kun je dan naar een cd'tje branden.

Dat zou toch moeten lukken dacht ik?

Neem bijvoorbeeld Audacity, die kan zo een sinus voor je maken als WAV of MP3 en kost niets.

Het is gelukt met Audacity (ongeveer hetzelfde als Soundforge)

Audacity downloaden , op genereren klikken , daarna geluidstoon

(instellen frequentie, amplitude en tijdsduur (cd lang) ) , daarna

exporteren en dan branden mbv brandprogramma

Bedankt voor de tips, doei