Versterker STA 150 defect

Heeft iemand een schema van een Stage Line STA 150 versterker ? De zekeringen (500mAT) van de interne stuurspanning smelten door - de bruggelijkrichters, en de 7815, 7915 zijn OK, er komen een heleboel componenten op deze spanning te staan - iemand ?

Eindtrap heeft aparte voeding en zekeringen - deze zijn nog OK.

[Bericht gewijzigd door Freaky op woensdag 5 mei 2004 15:23:06

Meten is weten
High met Henk

Special Member

hmm, waar zit die zekering? Voor of NA de 7815 en 7915?

als hij ervoor zit, output loshalen en chcken of ze het nog doen, zit hij erna, dan moet je gaan meten, elk componentje even loshalen en kijken of je weerstand naar massa zakt (of veel zekeringen kopen en kijken wanneer de zekering NIET spring)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Voor de regelaars zitten de zekeringen ( op ac kant - voor de brug) - heb na de regelaars een paar componenten verwijderd - dan is +15/-15V OK, probleem is dat er een heleboel componenten op deze spanning werken en ( waarschijnlijk) ook nodig is voor de eindtrap. De eindtrap zelf werkt op +45/-45V, maar op de print zie ik ook +60/-60 volt staan. Zo kan het zijn dat de 15 volt stuurspanning wordt in serie gezet met de power voor de eindtrap ( voor de drivers ?)

Meten is weten

Op 5 mei 2004 15:34:14 schreef High met henk:

elk componentje even loshalen en kijken of je weerstand naar massa zakt quote]

Kan natuurlijk ook actief naar massa gaan ( door transistor of opamp...)

PS. Sorry mod's voor dubbele reply - (mislukte) test met quote...

[Bericht gewijzigd door Freaky op woensdag 5 mei 2004 16:08:42

Meten is weten
High met Henk

Special Member

tuurlijk kan dat, maar dat kun je alvast meten VOOR je de componeten loshaalt: multimeter op ohm stand en gaan met die banaan.

als je nagenoeg 0 ohm meet, kun je ervanauit gaan da thij defect is.

Ander moet je dus de basissen van torren gaan zoeken (of gates) en deze even los halen en langzaam weer aansluiten, als het die niet zijn de ingangen van de op-amps

Ga vanavond nog ff meten - heb wel geen zin om door componenten los te halen m'n eindtrap naar de maan te helpen, daarom liever met een schema. Misschien sluit ik wel zware voeding aan op +15/-15V en zien welk component volledig uitfikt... operation X, misschien efficiënt ?

@High met Henk: Gaan met die banaan... Hoe weet je dat ik met een gele Fluke 79 meet ? ;)

[Bericht gewijzigd door Freaky op woensdag 5 mei 2004 16:35:55

Meten is weten
High met Henk

Special Member

Hmm, door loshalen dingen naar de maan helpen? als je maar weet wat je loshaalt iets wat aan de voeding zit valt gewoon uit, Tja defect is tie al :P

ben ik nogal simpel in, maar check ff of je zo een kortsluitng meet , als een tor doorslaat is het meestal gewoon kortsluiting, dus zonder voeding, moet je dan een lage weerstand meten (moet natuurlijk vrij hoog zijn :P)

[Bericht gewijzigd door High met Henk op woensdag 5 mei 2004 16:41:46

De dingen die je loshaalt zullen idd niet naar de maan gaan - wel evt de eindtransistoren of drivers, oscillaties of verkeerde spanningen op verkeerde punten - je zegt - als je maar weet wat je loshaalt - zonder schema niet zo evident - toch ?

Ik zal na vanavond ( hopelijk ) meer weten...

Meten is weten
High met Henk

Special Member

je fluke op ohm stand en meten kan gelukkig geen kwaad, veel suc6 vanavond :P

OK, heb gisteravond dus veel gecheckt... resultaat --> het beestje speelt terug... met 615 mA in de zekeringhouders... Na enkele seconden zakt de stroom naar +/- 100mA...

Het is dus de inschakelstroom die het hem doet, uit de AC voeding komt 2x18Vac en Massa, hieruit wordt +/-15V gemaakt met 7815,7915 en 2 C's van 3300uF, een tweede gelijkrichter op de 36Vac met 2200uF erna zorgt voor ( via zenerschakeling) voor 24VDC. Kan het zijn dat de elko's (totaal 5500uF) door veroudering hogere inschakelstromen vraagt ? Ik ga ze alvast vervangen.

Meten is weten
High met Henk

Special Member

Heel goed mogelijk natuurlijk. als ik je zo hoor zijn het idd de elco's, waarschijnlijk gewoon beejte versleten

Ben blij da thet weer goed speelt :P