Veel vermogen heb je niet nodig, zelfs 5 Watt met een normale luidspreker kan al erg hard. Het is ook wel raadzaam even stil te staan bij de kwaliteit van je oren. Deze zijn nu nog jong en hopelijk nog geheel in orde. Je hebt dan niet veel vermogen nodig om alles te horen. Als je ze nu overbelast, gaan ze een beetje stuk en heb je steeds meer vermogen nodig. De vogels, het ruisen van de bladeren en de woorden van je geliefde kan je niet harder zetten.....

5 watt is wel aan de krappe kant, geluid zal er wel uit komen maar de kans op vervorming bij een wat hoger volume is groot. 2 x 20 watt is veel gangbaarder. Voor de boxen kies je een groter vermogen 50 watt of hoger niet alleen om opblazen te voorkomen maar ook voor een beter geluid.

Zonder de specificaties van de te gebruiken luidsprekers valt daar weinig over te zeggen.

Als je CO hierop doorspit, zie je drie stromingen:

• Ruwweg 1/3 vindt dat de versterker beslist niet zwaarder mag zijn dan het opgegeven vermogen van de boxen, omdat de boxen anders stuk kunnen gaan.
  • Ruwweg 1/3 vindt dat de versterker beslist niet lichter mag zijn dan het opgegeven vermogen van de boxen, omdat de boxen anders stuk kunnen gaan.
  • De resterende 1/3 vindt het onzin dat de versterker precies zo zwaar zou moeten zijn als het opgegeven vermogen van de boxen.

:)

Rare stroming eigenlijk. Ik raad aan het vermogen van de boxen altijd groter te kiezen dan het vermogen van de versterker. Voor een 20 watt versterker is 50 watt het minimum maar 100 watt is aan te raden, waarom luidsprekers worden niet te veel belast en vervormen ook minder vooral in het lage tonen segment. Praktijk geval ooit lang geleden een Sony TA1630 aangeschaft opgave 2x20 watt, boxen er bij gekocht met twee dagen luidsprekers hemelen. Met wat mazzel Wharfedale kingsdale speakers kunnen aanschaffen en de Sony ging als een speer. Helaas zijn de Wharfedale's overleden maar de kwaliteit die daar uit kwam heb ik nooit meer kunnen evenaren. Ergo de versterker maakt het geluid niet die kan alle frequentie wel bereiken, de boxen bepalen wat je hoort.

Is wel een beetje off topic maar toch.

Ik behoor tot de 2e groep: Als je boxen 8 ohm zijn en bijvoorbeeld 32W, dan kunnen ze 16V, 2A aan, even ruw genomen. Als je versterker maar 8W (bij 8 ohm) zou zijn, dan kan ie maar 8V, 1A leveren. Als ie daar netjes ophoudt, dan is er geen probleem. Geen kapotte boxen, geen kapotte versterker.

Ik heb eens uitgerekend dat mijn 2x3W versterker in mijn keuken (2x3m) tot zo'n 100dB moest komen. Of zoiets. Gewoon ruimschoots voldoende.

Het vermogen doet er niet zoveel toe, 't is maar net hoe je er mee om gaat en hoe het is opgegeven.
Ga maar eens na hoeveel mensen luidspekers opblazen met een lichte versterker, en hoe vaak het goed gaat als je een zware versterker gebruikt en het continuvermogen overschrijdt met een dynamisch signaal.

In mijn "PA luidsprekerboek" staat dat het vermogen van de versterker 2x zo groot behoort te zijn als die van de speakers. Misschien vooral om verliezen in lange kabels te compenseren?

Ik zelf denk dat het een kwestie van gegevens vergelijken is. Misschien dat het versterker en speaker afhankelijk is. Dempingsfactor, kabelimpedantie, Thiele-Small parameters, ze kunnen allemaal een grote invloed hebben op het geluid.

Maar 2x20W RMS is in principe een mooi vermogen om mee te beginnen!

Pa Public adress is niet te vergelijken met een huis tuin en keuken versterker. De praktijk is anders. Ik wil niet in herhaling vervallen maar een relatief kleine versterker met hoog wattage luidsprekers geeft een beter geluid dat andersom.

Als je een installatie gebruikt om naar muziek te luisteren, kan het geen kwaad als de versterker een wat groter vermogen kan leveren dan de luidsprekers continu aan kunnen, muziek heeft immers dynamiek en dus zal slechts voor een klein deel van de tijd maximaal vermogen worden geleverd.
Als de installatie gebruikt wordt om langdurig herrie te leveren, dan is het plotseling een heel ander verhaal. Er wordt dan namelijk het grootste deel van de tijd het hele vermogen van de versterker aan de luidsprekers geleverd. Illustrerend is de radio bij de bouwplaats.

Het is maar net wat je leuk vindt.

Op 9 mei 2012 14:51:32 schreef ronny530:
maar een relatief kleine versterker met hoog wattage luidsprekers geeft een beter geluid dat andersom.

Niet mee eens. Het verschilt simpelweg per versterker-luidspekercombinatie, niet per vermogen.
Mijn boekenplankspeakertjes (tannoy, muziekbelastbaarheid ca. 75w) klinken prima aan een 2x 20w versterker (Mission Cyrus one) maar aanzienlijk strakker aan een 2x 115w versterker (Philips FA960). Tevens is het stereobeeld transparanter, maar alles klinkt wel behoorlijk fel.

De 20w Cyrus trekt mijn grote speakers (AR2ax, erg groot en lastig aanstuurbaar, ca. 200w muziekbelastbaarheid) totaal niet. Het laag lijkt nergens op en bij 1/3e van het bereik van de volumeknop begint alles al schreeuwerig te klinken terwijl dat met de tannoys prima gaat.
Een EL84 SE buizenversterker gaat prima met de tannoys, maar absoluut niet met de AR's. Het laag bonkt en gonst, en alle hoge tonen zijn verdwenen.

Met weer andere speakers (Dali basreflex vloerstaanders, 'aanbevolen versterkervermogen 30w tot 150w') aan een 2x 40w Rotel versterker, vergeleken met de FA960, is er slechts een klein verschil in de strakheid van het laag te bemerken, in het voordeel van de FA960. Qua transparantie en felheid, zoals bij de Tannoys opvalt, is er niet zoveel verandering.

Over getallen genoemd als luidspreker-belastbaarheid is, omdat men gewoonlijk niet duidelijk stelt de verouderde DIN- of de modernere AES meetmethode te gebruiken, in theorie vrijwel niets te zeggen.
Het is dan ook eigenlijk alleen interressant als je beveiligingen wilt instellen of wilt rekenen aan een PA set.

Als een combinatie stuk moet krijg je het meestal wel stuk, tenzij er echte beveiligingen zijn.
Als het heel moet blijven kan dat eveneens vrij gemakkelijk met behulp van wat gezond verstand en een paar oren.

Strikt persoonlijk ben ik dol op actieve speakers, het pand staat er vol mee ;)

ik heb ook al vele keren die discussie aan gegaan met van die freaks die 1000den watts in een auto proppen.

zij beweren dat een lichte versterker op zware boxen de boxen zal opblazen. ik beweerde het andere.

na enige uren gesprekken en verhalen aangehoord te hebben van personen die met 300watt een 500Watt speakers kapot hebben gekregen, heb ik het ook uiteindelijk begrepen waarom.

als je je normaal gedraagd moeten beide het allemaal overleven in beide situaties. het probleem komt als je te hard gaan (en dat willen ze allemaal in die auto branche).

als je een lichte versterker op zware boxen zet, dan zal je de versterker aan het clippen sturen en krijgen je luidsprekers DC te verwerken (luidsprekers hebben dat niet graag). hier ga je eigenlijk te ver met de versterker en dit hoor je niet.

als je een zwaardere versterker op lichte boxen zet, dan zal je versterker nooit clippen, MAAR de luidsprekers gaan vervormen als je te hard gaan. dit HOOR je meteen en je zal het volume verlagen.

conclusie: in beide situaties kan je brokken maken. met een lichte versterker hoor je dat niet direct, met zwaardere versterker op lichtere boxen hoor je dat meteen

mijn eindwerk was 2x100watt RMS en ik kan zeggen, T is veeeeeeeeel teveeeeel. dat was ook een PA versterker. t probleem is dat die niet zacht kan spelen, de fans gaan boven de muziek dan.
2x20watt, 2x40watt (RMS) is meer dan voldoende voor een huiskamer. met 2x100Watt kan je een disco beginnen

on topic nu: 1x40 of 2x20 maken evenveel kabaal (geluidsdruk). alleen is die 1x40watt specifiek uit 1 hoek van de kamer, terwijl je met 2x20watt het geluid langs 2 kanten krijgt. 4x10watt klinkt nog beter, dan krijg je het geluid langs alle kanten en klinkt het ook harder ( t zit tussen de oren)

Bijna goed; alleen komt er geen DC uit een (nog niet defecte ;) clippende versterker maar een signaal met afgekapte toppen, hetgeen twee effecten heeft: Het spectrum veranderd en het laag kan niet meer in volume toenemen. Het midden en hoog naar verhouding echter wel, wat vervolgens vooral voor de tweeters mis gaat omdat luidsprekers gemaakt zijn voor de min of meer normale vermogensverdeling van muziek over het spectrum.

Dat het spectrum veranderd helpt natuurlijk niet, maar het effect is te klein om an sigh snel tot thermische overbelasting te leiden.

@fcapri: je zou ervan versteld staan hoe weinig mensen stevige vervorming waarnemen. Zelfs professionele technici horen het soms niet.

@Aart: gelukkig weten steeds meer mensen wat er nu eigenlijk gebeurt als een versterker clipt. Ik lees al sinds ik met luidsprekers bezig ben (zo'n 20 jaar) het fabeltje over DC en harmonischen die door clippen veroorzaakt zouden worden.

ja, beetje verkeerd verwoord van mij.

t is nog altijd een pulserende blokgolf, dus geen DC component. maar de spoel heeft dit toch niet graag, zo een leuke lange blok vlakke spanning

Onzin. De golfvorm maakt geen bal uit. Sterker nog: de conus kan die bewegingen toch niet maken, want hij heeft een massa.

Tweeters in een box kunnen doorgaans veel minder watts verwerken dan de bass speaker. Golfvorm doet er in dit verband wel degelijk toe. Van een zuivere 50 Hz sinus zal een tweeter door het filter weinig merken. Als je hiervan een een 50 Hz blokgolf maakt dan zal de tweeter veel meer van het signaal meekrijgen (voor het waarom: zie fourier).

Door clippen ontstaat in het uitgangssignaal van de versterker hogere harmonischen. Dat kan niet anders. Denk aan Fourier. Ook een DC-component kan in het uitgangssignaal van een clippende versterker ontstaan. Laten we aannemen dat we een versterker hebben met een lage positieve voedingsspanning en een hoge negatieve voedingsspanning. Zolang de uitgangsspanning (sinusvorming) lager is dan de positieve voedingsspanning, dan zal de versterker niet clippen. De sinus komt onvervormt op de uitgangsklemmen en er is geen DC-component aanwezig.
Als we de uitgangsspanning gaan verhogen, dan zal er een moment komen dat de positieve deel van de sinus geclipt wordt en het negatieve deel blijft nog onvervormd. Op dit moment heeft het uitgangssignaal een negatief DC-component want er ontbreekt een positief stukje sinus.

Bij versterkers met een trafo in de uitgang komt de DC component die je zo maakt niet uit de secundaire (trafo-eindtrappen met twee voedingsspanningen komen inmiddels niet veel voor). En bij de gewone seriebalanseindtrap (ook die met buizen, met 800 ohm uitgang) kan de DC component niet door de uitgangscondensator.
Bij een gebrugde versterker heb je het verschijnsel dat je beschrijft aan beide kanten van de luidspreker, zodat het nog geen DC op de luidspreker oplevert.

Maar er bestaan versterkers waarbij dit in theorie zou kunnen. Ik had de redenering nog niet eerder gehoord! Hij is leuk.

Ook de opmerking van Aart, dat het laag aan zijn eind is, maar het hoog nog kan toenemen (natuurlijk alleen op de op- en afgaande flanken van de trapeziumgolf waarin het laag veranderd is), hoor je weinig. Zelf heb ik er eens aan geschetst en gerekend toen iemand naar 'intermodulatievervorming' vroeg - dit was daar een extreem geval van.

Voor dit soort dingen moet je blijkbaar toch op CO zijn.

Nog een keer,

http://www.hotsound.com.br/clipping_effects.pdf

Een blokgolf bevat geen DC component! Er zijn veel nummers die blokgolven als effect gebruiken, er gaat niets stuk.

De vermogenstoename door harmonischen van een blokgof zijn zeer beperkt. Daar gaan de meeste tweeters niet kapot van. Wat Aart zegt, dat is wat er echt gebeurt. Omdat de amplitude van lage tonen hoger is dan hoge tonen, clippen die eerder. Je bent dat eerder geneigd het volume hoger te zetten, waardoor het aandeel hoge tonen nog stijgt, maar lage tonen nauwelijks. De hoge tonen staan dan gewoon te hard, terwijl de amplitudecompressie op lage tonen de woofers juist beschermen.

Helaas is het DC- en harmonischen- verhaal zo wijd verbreid, dat we die mythe nooit meer kunnen uitroeien.

Over 2X20 of 1X40 is best wat te zeggen...

Zet je die 2X20 in brug, met één luidspreker of, Gebruik je twee luidsprekers ieder apart op 20 Watt?

2 luidsprekers om ieder 20 Watt levert meer geluidsdruk op dan één op 40 Watt.
(Gezien bij dezelfde luidspreker!)
De oppervlakte van 2 werkende conussen levert meer oemph op dan één conus die je dubbel zo ver probeert te laten swingen.
(Dit laatste lukt in de meeste luidsprekers nieteens)

Ik heb dat gemerkt nu ik andere speakers heb...

Ik had eerst per speaker één 10" woofer... (8 Ohm)
Nu heb ik per speaker twee 8" woofers, met dezelfde versterker. (2X 4 Ohm in serie)
Ik merk dat de nieuwe speakers een stuk meer oemph hebben dan de vorige.

Neovo.

Neovo, dan kunnen het net zo goed efficiëntere speakers zijn, of een bult vertonen in de weergave. De volumetoename door het verdubbelen van het konusoppervlak is hoorbaar, maar zorgt niet voor "een stuk meer oemph", en 2x8" is ongeveer het zelfde oppervlak als 1x10".

[Bericht gewijzigd door Fuzzbass op (11%)]

Gaat wel, de kennis heeft zich in twintig jaar redelijk verspreid. Co is geen audioforum, wat ik overigens ook wel prettig vind ;)

De AES artikelen zijn niet vrij beschikbaar, maar b.v. Rane heeft hier een eigen stukje met uitleg staan: http://www.hotsound.com.br/clipping_effects.pdf

[edit] Excuses, ik dit was een zeer late reactie op Frederick E. Terman. Iemand heeft weer eens aan de usability van het forum lopen prutsen..

[Bericht gewijzigd door Aart op (20%)]

Nee, 't is geen audioforum, maar ik was ook onduidelijk.
Met 'dit soort dingen' bedoel ik: dat kennis van méér plaatsen komt dan alleen van in dezelfde kring elkaar nazeggen; en van eigen inventief denkwerk.
Soms wordt er dan ook een mooie denkfout gemaakt, en ook dan vind ik CO nog steeds een veel beter forum dan alle 'expert groups'. ;)

Wat nu dat verdelen van vermogen over speakers betreft - die dan samen een grotere geluidsdruk maken -:
Als dat met dezelfde speakers nog steeds lukt, kan dat eigenlijk alleen doordat meer speakers samen meer bundelen dan ééntje.
In andere richtingen zou de geluidsdruk dan dus minder moeten zijn, en het totale akoestisch vermogen zou toch gelijk moeten zijn.
Zo niet, dan is er iets héél vreemds aan de hand.