Reguleren spanning voor vermogens/frequentiemeter

Hoi allemaal,

Ik heb een hele tijd geleden voor mijn zend apperatuur een dummyload met analoge watt-meter gebouwd.
Ik wil dit nu nog eens overdoen maar dan digitaal zodat deze ook werkt op hogere frequenties.. en tevens wilde ik hierbij dan een frequenty teller inbouwen.
de 2 die ik hiervoor in gedachte had zijn:
http://homepage.eircom.net/~ei9gq/counter.html
Naja ik wil er eigenlijk 1 die van een paar hz tot 500 Mhz gaat... een schema hiervoor heb ik helaas nog niet gevonden....
en:
http://www.pi4raz.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=896&Ite…

Op deze manier heb ik dan meerdere meetgegevens direct beschikbaar als ik bezig ben.... Maar nu is het natuurlijk zo dat als ik in een dummyload met 1 watt zend de spanning lager is als met 250 Watt. De 50 Ohm blijft natuurlijk.

Hoe kan ik de spanning voor de frequenty-teller stabiliseren zodat deze niet te veel krijgt?
De watt-meter is natuurlijk al mooi beschreven.

Groeten Mas

rbeckers

Overleden

Gebruik een prescaler zoals de MB506.

Voor 250W, en ook voor 1W, in 50 Ω is een PI of T verzwakker een optie.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Het vermogen stop je natuurlijk in een dummyload.
Over die dummy staat dan bij 1W: 10Vp, bij 100W: 100Vp, en bij 400W: 200Vp.
Tussen 1 en 400W heb je dus maar een factor 20 verschil in spanningen.

Als je een counter ingang maakt zoals in de link die je geeft, dan kan die dat best aan; zorg bijv. dat je bij 1W 0,5Vp aan de ingang hebt, dan staat er bij 400W 10Vp en dat overleeft hij heus wel.

Geef wel de basis nog een eigen serieweerstandje van 1k of zoiets.
En een 1N4148 van basis naar collector zorgt dat de tor niet al te diep in verzadiging wordt gestuurd.
Eentje van basis naar massa voorkomt al te grote sperspanningen op de basis.

maar dan digitaal zodat deze ook werkt op hogere frequenties..

:)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
rbeckers

Overleden

Bij 500MHz krijg je met 1kΩ en de parasitaire capaciteiten van de tor en diodes een leuk RC filter. ;)

Frederick E. Terman

Honourable Member

Aan de andere kant moet je juist op hogere frequenties weer wat voorzichtiger zijn met die 470pF aan de ingang. :)

Je ziet dan ook niet vaak één enkel instrument voor 1 tot 500 MHz.
Een logische tweedeling is 1.8 tot 30 resp. 30 tot 500 (50 tot 440).

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Hoi,

Bedankt voor de reacties, hier kan ik mee werken:)

Nu ff zien wat de amp. doet om de weerstand te berekenen die er dan voor moet komen om van 10 naar 0,5V te gaan.

Kan helaas wel een tijd duren voordat het allemaal klaar is, ik moet nog een nieuwe pic-programeerder kopen...
Naja komt goed in ieder geval thanx..

Groeten Mas

[Bericht gewijzigd door mas op zondag 13 mei 2012 18:17:32 (21%)

Hoi,

Ik bedacht me net evt nog een mogelijkheid,

Kan ik niet na de elco op de basis 1 serie weerstand van 1k Ohm en dan 2 diodes, 1X 1n4148 van basis naar massa en 1X van massa naar basis.
Dan zou er nog een restje spanning overblijven lijkt me...
Dan blijft de dummy-weerstand ook zijn waarde zoveel mogelijk houden dacht ik.....

Groeten Mas

fred101

Golden Member

Lijkt me niet zo handig. Een tor moet minimaal iets van 0,6V hebben om open te gaan. Dat gaat hij met twee anti -parallel diodes dus nooit. Ik zou een diode van basis naar positieve rail leggen.

Fet, van basis naar collector ? Gaat hij dan niet een kant op geleiden. Als de anode aan de basis ligt gaat hij bij 1,2V geleiden wat niet zo'n probleem is denk ik ( maar produceert dat geen harmonische ?) maar de capaciteit van de diode lekt het versterke signaal ook terug als die impedantie lager wordt dan de feedback weerstand.
Als je de kathode aan basis hangt gaat hij het versterkte collector signaal gelijkrichten. Ik zou hem aan de voedingsrail hangen met de anode aan de basis.

Maar zelf zou ik een goede inschakelbare pi verzwakker er voor hangen.

Mijn commerciele counters hebben een keus tussen DC en AC koppeling. Ook heeft een goede counter een triggermogelijkheid. Zeker als je aan zelfbouwzenders of oscillators zonder voldoende filtering meet. Hij weet dan niet wat hij moet tellen of neemt een harmonishe. Door het trigger nivo goed te kiezen lukt het vaak wel om op de 1e harmonische te triggeren.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Hoi,

Ok dan blijft het bij een verzwakker ervoor...

Groet Mas :)

Hoi,

Iemand verder nog een ideee wat de meter doet aan ingangs-weerstand en ampere zodat ik dan verder berekenen kan?

Ik ga dan voor een T verzwakker, lijkt me dat daarmee de 50 Ohm karakteristiek van de dummyload het beste bewaard blijft.

Groeten Mas

fred101

Golden Member

Wacht even, ik vergat dat jij powerrmeter en counter wil integreren. En verzwakker is dan niet zo handig. Die moet genoeg vermogen aan kunnen en de load niet beinvloeden.

Jij moet het signaal van die dummy eigenlijk inductief uitkoppelen voor de counter. Zo'n ringkern om een stukje coax (worden gebruikt in bv kippnladders als stroom meters) of hoogohmig aansluiten. De meeste counters hebben een 1MOhm ingang. Ik hang vaak een stukje coax aan de counter met een oppikspoeltje aan het einde. Dat leg ik naast de oscillator of dummyload en dat is meestal voldoende. Jeckan altijd het uitgekoppelde signaal wat extra versterken.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Hoi,

Ja zou ook kunnen, ik wou eigenlijk de 2 aparaten appart aftappen zodat ze direct op de dummy staan, dus kun je ze dan wel onafhankelijk van elkaar zien. Op deze manier hoop ik zo nauwkeurig mogelijk te meten.

Groet Mas :)