Bij 0,159 Hz is de inductantie van de spoel niét gelijk aan 1. Zit je te raden?
Het is geen schande dat je niet weet hoe je met impedanties moet werken. Maar als je nu beweert dat je het wel kunt, dan klopt dat niet; dat kun je dus beter niet zeggen.
Ik moet toegeven dat ik ook een beetje naar wordt van alle 'Joule-effecten' en 'superpositie'. Zeg liever 'warmteverliezen' en 'optelling' of 'som'; dan hebben we alvast één probleem minder.
Allereerst, als de draad geen weerstand heeft, is er ook geen verlies in, want de verliezen zijn eenvoudig I2×R, waarin I de stroom in de draad is, en R de weerstand van de draad.
Maar bovendien: in de lange toevoerdraad van de bron gaat niet meer, maar juist minder stroom lopen door de compensatie. Ik zou gedacht hebben dat het minimum in mijn grafiek bij de beste condensatorwaarde dat duidelijk maakte.
Als je dan per se over 'superpositie' wilt spreken, kijk dan eens goed wàt er 'gesuperponeerd' (in het Nederlands: opgeteld) moet worden. De stroom door de verbruiker is de som (pardon, de superpositie) van de stroom door de lange leiding en de stroom door de condensator.
De stroom die nu door de condensator loopt, hoeft nu dus niet meer door de leiding geleverd te worden.
Door de leiding loopt nu dus MINDER stroom; slechts het éne deel van de som.
Het andere deel loopt daar nu niet meer; dat deel loopt nu, lokaal, door de condensator.
Dan nog wat je voorbeeld betreft: Een zuivere spoel heeft in deze vraagstukken weinig zin; zonder reëel aandeel in de impedantie kun je er immers geen vermogen in ontwikkelen. Echte installaties verbruiken vermogen en hebben dus een weerstandaandeel.
Maar als je het toch zou proberen, zou blijken dat er bij compensatie inderdaad géén stroom meer in de toevoerleiding loopt.
Het kleine beetje dat er in de praktijk toch te meten zou zijn, is alleen wat nodig is om de kleine verliezen in de spoel (die in het echt niet ideaal kan zijn) goed te maken.
In de radiotechniek heet dit alles 'resonantie', en daar hebben ze er geen enkel probleem mee. Zoek eens op 'impedance matching'.