Perforatiedetectie

Hallo,

Eerder heb ik al eens gepost over folie (temperatuurmeting). Nu zou ik graag perforatie in de folie willen detecteren. (niet zozeer de of er perforatie voorbij komt, maar wanneer. Ik heb al met verschillende leveranciers van sensoren (10+) contact gehad, maar na het opsturen van testmateriaal krabbelen ze allemaal terug, omdat ze niet kunnen waarmaken wat ze beweren. Er is er echter maar één die zeker weten kan wat ik wil, en dat is Simco-Ion. Maar dan is het snel duidelijk waar ik naar toe wil: Simco is vrij prijzig. De unit waar het om gaat is de volgende:
http://www.simco-ion.nl/producten/perforatie_detectie/perfomaster.aspx
Zijn er nog andere bedrijven die een dergelijke 'doorslagdetectie' in het assortiment hebben?
Een optische oplossing heeft in ieder geval zijn nut niet bewezen, zowel op basis van laser, optofiber, spotmeting, lijnmeting...

Ik ben zeer benieuwd naar jullie antwoord!

EDIT:
De leveranciers die het tot nu toe hebben laten afweten zijn de volgende:
o Vernier
o DIS Sensors
o Sensordata
o Tasseron
o Wenglor
o AE Sensors
o Pepperl+Fuchs
o Omron

En ik wacht nog op antwoord van:
o Sick
o Keyence
o Balluff
o Altheris
o Sensor Partners

Dan ben ik eigenlijk wel benieuwd wat de problemen met optische oplossingen waren :)
Om wat voor een folie gaat het? Metaalfolie, plasticfolie? Hoe groot zijn de perforaties?

Ik kan niet te veel zeggen over de folie en de afmetingen, omdat onze branche nogal gevoelig is voor concurentie.
Het gaat in ieder geval om doorzichtige PE-folie in verschillende mengsels en dus verschillende diktes en transparantheden.
De perforatie bestaat uit een rij gaatjes van pak en beet 2mm die als dakpannetjes in de folie zitten, zoals dit:

code:

^^^^^^^^^^^^^^^^

De optische oplossingen gaan meestal de mist in omdat de folie te transparant is. Daarnaast is de kneuzing van de folie bij de ene folie minder transparant dan de folie zelf en bij de andere juist meer transparant.
Daar komt nog bij dat de foutmarge absoluut nihil mag zijn, anders krijgen we ruzie met de klant ;)

De hoogspanningsoplossing zou overigens niet geschikt zijn voor metaalfolie Bert M ;) hooguit als je een omgekeerde werking zou willen hebben.

Ik denk, vraag maar even, voor de algemene duidelijkheid (en hoe meer gegevens (waar mogelijk), hoe eerder iemand een oplossing weet) ;)
De problemen met het optische systeem zijn inderdaad voor de hand liggend.

Verder heb ik weinig kennis van deze markt, maar er loopt hier vast wel iemand rond die hier meer ervaring mee heeft.

Hallo Verbatim,

Leuk project. Ik ben bezig een besturing (systeem) te ontwerpen voor o.a. Epson printers. De nieuwste ink hiervoor is op waterbasis en kan op nagenoeg elk oppervlak worden gebruikt. Dus ook op transparante folie (tot 1,5 mm dik) voor bijv bedienpanelen etc. Wij zijn nu bezig met het sensor verhaal voor de detectie van de perforatie in labels. Omdat het hier over speciale labels gaat, moeten wij de labels na het afscheuren, weer terug halen in de printer. Het mechanische deel is gereed net als de aandrijving met een speciale motor. Ik zal overleggen of ik kennis met je mag delen hierover.

Webshop voor Electronic Prototype | http://eProto.nl/

Dat is interessant, ik zou het zeer op prijs stellen wanneer deze informatie gedeeld wordt.
Wellicht is het beter om vanwege geheimhouding dit contact ook niet via CO te doen. Ook ik probeer zo weinig mogelijk informatie hier prijs te geven. Vandaar dat ik hier ook alleen over het meest noodzakelijke spreek.
Het liefst zou ik overigens 'gewoon' een paar namen van bedrijven horen die een zelfde soort product leveren als Simco, zodat ik daar offertes kan aanvragen.
Simco vraagt overigens €1600 voor deze sensor. Gezien het aantal productielijnen hier is dat een erg hoge uitgave.

UPDATE lijstje:
Ik wacht nog op antwoord van:
o Balluff
o Altheris
o Sensor Partners

Deze beweren een oplossing te hebben:
o Sick
o Keyence

Maar over deze laatste twee ben ik nog wel wat sceptisch. Ik heb ze uitgenodigd om de resultaten te komen bewijzen aan de omwikkel-lijn.

Overigens Plano,
De labels waar jij het over hebt zijn waarschijnlijk ondoorzichtige en niet-reflectieve labels? voordeel: hoger contrast haalbaar; Nadeel: through-beam is niet mogelijk. Toch?

Tidak Ada

Golden Member

Er vanuitgaande dat het er om gaat fouten in de folie te detecteren:

Er al eens aan gedacht hoe condooms op lekkage (= perforatie) worden getest ? Dat gebeurt namelijk doormiddel van geleiding door een zoutoplossing.

Een andere mogelijkheid zou kunnen zijn om aan de ene kant van de folie een sterke kleurstofoplossing aan te brengen en aan de andere zijde het ongekleurde oplosmiddel. Diffusie en osmose zullen iedere "lekkege" door de mand laten vallen.

Hmmm, ik heb geloof ik ergens overheengelezen. Als ik het goed begrijp zijn die dakpanvormige perforaties opzettelijk aangebracht ??

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op woensdag 16 mei 2012 10:34:01 (13%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Als ik het verhaal zo lees zijn het scheur-randen? In elk geval perforaties die er horen te zitten, en waar dus op het juiste moment op getriggerd moet worden.

If you want to succeed, double your failure rate.

Het is een interessante mogelijkheid, maar neem eens een kijkje op de link die ik in mijn eerste post in dit topic postte. Dat is exact de toepassing waarvoor ik deze topic gestart heb.
Het moet een contactloze meting zijn. Het liefst zouden we de folie niet eens op rollen door de machine willen transporteren...

Wanneer er andere stoffen op de folie toegevoegd worden, wordt de folie daar dikker en krijgen we problemen bij het oprollen.

Overigens, de perforatie zit bij ons uiteraard bewust in de folie als afscheurlijn en het is dus mogelijk om deze op een zeer klein oppervlak te detecteren (denk aan 1cm) in plaats van over de gehele lengte.

EDIT: Goed opgemerkt Jochem, je was me net voor met het posten ervan!
Vooruit, één kleine insight dan om het nog duidelijker te maken:
Detectie van het moment waarop het mes in de folie snijdt is niet mogelijk, omdat de folie zich uitrekt en krimpt over de lengte van de baan. Daardoor klopt die timing niet meer.

[Bericht gewijzigd door Verbatim op woensdag 16 mei 2012 10:45:01 (14%)