Hej, alex, ik moet erbij zeggen dat ik sinds kort (half jaartje of zo) weer een beetje aan het klooien ben: vandaar ook op CO:
Klopt wat je zegt: ik heb leuke resultaten met ARTA software:
Ik ben nog een beetje aan het rondkijken naar een leuke meet micro:
Een site die mij bijzonder op weg heeft geholpen =
http://www.linkwitzlab.com
(wij zitten misschien een beetje off-topic) maar de richting waar ik uit wil is in feite het volgende:
analoog in (BLACK-BOX) analoog uit
Via computer oid: het hele klank spectrum kunnen regelen c/q aanpassen aan het imperfecte systeem én de ruimte waar het systeem staat. (én voor weinig 
Grt
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Van audio weet ik helemaal niks maar ik heb wel een instelbaar opamp notchfilter gebouwd . Dit om een AC calibrator en functie generators af te regelen. Het geval haalde ( dacht ik) zo'n 60 dBc ( in 50 ohm omgeving) maar zelfs met een paar goede opamps is het verrekte lastig de notch op zijn plaats te krijgen en te houden.
Mijn condensators bestaan uit bosjes parallel geschakelde. Soms wel 4 parallel om op de juiste waarde te komen. En dan moeten dat eigenlijk ook nog uiterst stabiele condensators zijn. Zelfde geldt voor de weerstanden. Een stabiele schakeling drift zo 10 Hz en dan heb je hem al heel knap gebouwd denk ik. De mijne begon op 400Hz. Ik heb ook een instelbare Q gemaakt. Erg belangrijk ander krijg je hem gewoon niet op zijn plaats.
Ik gebruik hem niet meer omdat het afstellen van het filter meer tijd koste dan de totale afregeling van de generator. Ik gebruik nu een hp wave anlyser , 10Hz tot 17 MHz met een dynamisch bereik van -120 dBm tot +23dBm. Een soort manuele spectrum analyser. Mijn SA's beginnen pas bij 512KHz.
En 741 lijkt me, gevoelsmatig, niet verstandig. Ik denk dat de drift te hoog is en een paar Hz is al genoeg om er naast te zitten.
Maar waarom bouw je het zelf niet even. Als het om jet idee gaat komt het niet zo precies. Je zet gewoon je signaalgenerator op de frequentie waar de notch uitkomt met de beschikbare caps, daarna kijk je op je spectrum analyser wat het resultaat is. Daar kun je waarschijnlijk ook dingen als resonanties of IM zien.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Op 26 mei 2012 19:53:23 schreef alex278[/message]:
[...]andrzijds omdat electronici de nietlineairiteit van componenten onderschatten, en alles wat menselijk waarneembaar is wegwuiven als 'subjectiviteit'.
Da's voor de extremen; daartussenin zit nog een taalprobleempje: electronici vinden dat audiomensen niet precies genoeg zijn/begrippen niet juist hanteren, etc; audiomensen vinden dat electronici niet luisteren, maar alleen maar naar hun scoop kijken.
Alex, wil je er over praten ? 
Je kan nooit genoeg op je scoop kijken, vooral als je geintresseerd bent in de niet lineariteit van conponenten.
Daar vertrouw ik meer op dan op oren, zeker nu ik hoor dat onze hersens in staat zijn niet bestaande tonen zelf in te vullen.( en de gemiddelde volwassene niet meer dan 10 tot 15KHz hoort) Dat verklaart wel waarom mensen zulke grote verschillen in zulke kleine veranderingen in hun installatie horen. Je onderbewustzijn helpt je een beetje die dingen in te vullen die je graag hoort
Self schrijft ook iets in die geest. Dat verklaard ook waarom mensen in rumoerige omstandigheden toch een gesprek kunnen volgen, onze hersenen vullen zelf de ontbrekende stukken in. Lijkt me geweldig als je dat kan ( ik kan dat namelijk niet, wat dat betreft zou ik wel een goede jury zijn om audioverschillen te horen ( ik hoor nog boven 18KHz alleen kan ik dus niet filteren/aanvullen)
Maar dit is inderdaad geen audio forum, in audio gaat het hier meestal over reparatie, bouw ect. De electronische kant. Niet over het subjectieve deel, waar sommige audiofielen een beetje doorschieten. Ik ben het ens met Fet dat definities duidelijk moeten zijn. In dit geval weet ik het niet, bij subharmonische zijn er alleen verwijzingen naar audio gerelateerde sites.
Zo'n filter experiment vind ik mooi, maar vanwege het tehnisch deel, en dan met bv een spectrum analyser het resultaat zien. Hoe het dan klinkt, ach zolang jij er maar tevreden over bent. Als ik moe ben kan ik niet tegen harde lage tonen, Ik hou veel meer van hoog dan laag. Dus wat je ergens van vind ligt ook aan het moment.