Beginnen met elektronica

Hallo,

Ik wil graag beginnen met elektronica nadat koploper(Eduard) me het een beetje heeft laten zien. Waar kan ik het beste elektronica leren (het liefst online een link)? En waarmee kan ik het best beginnen?

Niels

15 jarige beginner

zoek hier in de zoekmachine, op google of kijk hier: http://www.circuitsonline.net/links/

welkom btw.

[Bericht gewijzigd door MAH op zondag 20 mei 2012 18:06:38 (23%)

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

Wat weet je al van elektronica, en wat zou je willen weten/leren/kunnen maken?

Je bent 15 jaar, je hebt neem ik aan al de basis van elektriciteit (weerstand, stroom, spanning) bij natuurkunde gehad?

Verder, welkom op dit forum.

Bedankt :)
Ik kom er denk ik wel uit, eerst maar eens goed de basis onder de knie krijgen.

Op 20 mei 2012 18:09:40 schreef Bert M:
Wat weet je al van elektronica, en wat zou je willen weten/leren/kunnen maken?

Je bent 15 jaar, je hebt neem ik aan al de basis van elektriciteit (weerstand, stroom, spanning) bij natuurkunde gehad?

Verder, welkom op dit forum.

Dankjewel, ja ik heb de basis al bij natuurkunde gehad, gates, volt, spanning en dat soort zaken. Maar ik kom hier op het forum om het te leren/kunnen maken ;)

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zondag 20 mei 2012 19:25:14 (73%)

15 jarige beginner

Dat is mooi. Wel, wat wil je maken? Al doende leert men het best, en je kan je dan inlezen op gerelateerde theorie.

Ik wil beginnen met simpele printplaten/schemas. Dus binnenkort ga ik maar eens wat spullen kopen. Tot die tijd ga ik me eerst verdiepen op de theorie.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zondag 20 mei 2012 19:25:27 (41%)

15 jarige beginner

Uit interesse: in welke theorie ga je je als eerste verdiepen? Elektronica is een breed vakgebied.

Waar kan je beginnen? Nou, het internet is oneindig. Maar welke kant ga je eigenlijk op? Eigenlijk maakt het in het begin niet zoveel uit de basis is altijd het zelfde, wet van Ohm, gelijk en wisselspanning, halfgeleiders etc.

Je kan zat gratis spul vinden waar je wijzer van zal worden. Op YouTube staan er een hoop dingen, je kan zat gratis ebooken vinden.

Kijk hier maar eens:

http://www.youtube.com/playlist?list=PL7987F30C41A9ADCB&feature=pl…
http://openbookproject.net/electricCircuits/

Je zou kunnen beginnen met het boek: Electronica voor dummies, ik vond hem wel goed. Goed genoeg voor een beginner. De meeste ebooks die je van het net afplukt zijn vaak in het Engels dus een mooie kans om je engelse taalvaardigheden omhoog te knallen. De tweede linkje is echt een aanrader voor iedereen.

Koop alleen de componenten die je nodig hebt, het beste kan je dat per project aanpakken. Dan koop je alles per 100 stuks in zo heb je een goede voorraadje in handbereik. Wat je alvast wel kan aanschaffen is een:

breadboard
montagedraad
soldeerstation + soldeertin
multimeter
componentenkast
etsbakkie + etsmiddel (natriumpersulfaat)

Wat componenten betreft moet je eerst kijken wat je nodig hebt als je toch niet kan wachten dan kan je zo een koolweerstand assortiment kopen, dat soort assortimenten heb je ook voor condensators, elco's, transistortjes, diodes en leds. Wat verder ook heel erg handig is om een tafelboor en tafelzaag te kopen.

HF virus is hier aanwezig!
M-i-c-h-e-l

Golden Member

Ik heb zelf de basis gelegd met experimenteerdozen. De manier waarop het in de boekjes werd uitgelegd was echt heel speels en humoristisch. Misschien iets voor jou?
Zoek 's op Kosmos X1000 / X2000 etc

Bedankt voor jullie reacties, ik zal het morgen eens uitebreid bekijken. Ik denk erover om te beginnen het pakket edu01 te kopen. Ik ga in het begin nog niet solderen eerst gewoon alleen op een breadboard, later ga ik printplaten maken/solderen etc. :)

15 jarige beginner

Op 20 mei 2012 21:29:42 schreef Niels15:
Ik denk erover om te beginnen het pakket edu01 te kopen.)

Bij Fakkert hebben ze hem voor €14,95 da's dus nog te doen ;)

Suc6!

Eduard :)

heb ff voor je de prijs opgezocht in catalogus

17jaar en een beginner

Knipperlichtje dmv een astabiele multivibrator. Niet schrikken, da's een heel net woord :-) Schema staat denk ik wel hier bij Schakelingen.

Als je er aan kunt komen: lees Elex. Da's een magazine uit de jaren '90 dat op DVD is uitgebracht door Elektor. Er zwerven ook pdf's van rond.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Hey da's toevallig, ik had hem net een map gegeven met die schakeling erin! :)

Dat is inderdaad een leuke schakeling, maar eerst maar experimenteren met je edu01 ;)

Eduard :D

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 21 mei 2012 18:51:45 (40%)

17jaar en een beginner

Die astabiele multivibrator leek me ook de meest voor de hand liggende. Niet heel spannend, wel heel leerzaam.

M-i-c-h-e-l

Golden Member

Die tip over Elex: helemaal mee eens!

Dat is prima om bij je experimenteerdoos te hebben. Leest lekker makkelijk, met een hoog leerzaamheidsgehalte :)

Op 20 mei 2012 21:37:19 schreef koploper:
[...]

Bij Fakkert hebben ze hem voor €14,95 da's dus nog te doen ;)

Suc6!

Eduard :)

heb ff voor je de prijs opgezocht in catalogus

Bedankt, ik ga er morgen(hopelijk) naartoe.
--------------------------------------------------------------

Op 20 mei 2012 22:03:44 schreef flipflop:
Knipperlichtje dmv een astabiele multivibrator. Niet schrikken, da's een heel net woord :-) Schema staat denk ik wel hier bij Schakelingen.

Als je er aan kunt komen: lees Elex. Da's een magazine uit de jaren '90 dat op DVD is uitgebracht door Elektor. Er zwerven ook pdf's van rond.

Ik had het al gelezen van het knipperlichtje en de astabiele multivibrator. Ik denk dat ik daar inderdaad het best mee kan beginnen. :) Ik zal trouwens ook nog even kijken naar dat Elex.
--------------------------------------------------------------
Bedankt allemaal voor jullie tips :)

15 jarige beginner

Ik heb de kit zaterdagochtend gekocht, ik ben er al druk mee aan het experimenteren. Iemand enig idee wat ik hierna moet doen aan projecten/dingen kopen?

15 jarige beginner

Arduino is een goed begin als je met microcontrollers wilt gaan experimenteren :-)
Maar het is ook altijd handig om een voorraad weerstandjes/condensators/led's enzo te hebben.

[Bericht gewijzigd door Stijntjhe op maandag 28 mei 2012 14:52:56 (30%)

Niemand anders kan bepalen wat je hiernaa "moet" gaan doen. Je hebt toch interesse? Doe waar je interesse ligt. Die richting kun je alleen zelf bepalen.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Ik wil graag inderdaad de kant op van de robotica/microcontrollers. Heeft iemand tips voor goede sites over robotica/microcontrollers?

15 jarige beginner

www.atmel.com Gewoon zelf nadenken is altijd het beste.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein