Kan de auto spanningszoeker op externe voeding?

Hallo,

Ik ben nieuw op dit forum, en wil graag zelf de Auto Spannings zoeker bouwen die bij de schakelingen van circuitsonline staat.
Nu staat er bij de beschrijving dat er als voeding de batterij van de auto gebruikt moet worden. Mijn vraag is, kan ik deze spanningszoeker ook op een 9 volt blok of een andere batterij laten werken?

Groet,

Stan

Henk H.

Golden Member

De schakeling moet moet zowel met de plus als met de massa van de auto verbonden zijn. Alleen dan kun je met de testpen controleren op op een bepaalde draad die je wilt testen met de +12V of de massa van de accu verbonden is. Zonder verbinding met het circuits van de auto werkt de spanningszoeker niet.

Als je een 9V (of andere) batterij aansluit zal de accu (met 12V) die op gaan laden totdat hij stuk is, daarbij zal deze heet worden.

Lukt het niet om de spanningszoeker aan te sluiten op de sigarettenaansteker zoals in de schakeling wordt beschreven ?

Jawel, dat zal zeker lukken, maar het leek me een beetje onhandig om hem aan te sluiten via nog extra draden, dus ik dacht, vraag of het ook met een batterij lukt.
Maar dan doe ik het gewoon met de sigarettenaansteker.

Volgens mij kun je best wel met een batterij werken. Die moet je dan in de schakeling aansluiten in plaats van de accu.

Maar dan moet je nog wel ergens een massa aansluiting vandaan halen, anders werkt het niet.

Shiptronic

Overleden

Nee , juist niet met externe Batterij ,dan gaat het doel van de meting verloren.
Je wilt meten tov. het potential van de autoaccu, niet van een leeg lopende batterij ;)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
fred101

Golden Member

Ben het met shiptronic eens. Als je alleen maar wil weten of er spanning staat kun je gewoon een LED en weerstand voorzien van twee draadjes met meetpennen. Een aan massa, de ander aan het te meten punt. Brandt de led dan staat er spanning, anders niet.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs