Cameraslider

Hoi allemaal,

Deze belt drive slider van Igus wil ik gaan voorzien van 'n motor met variabele speedcontrol: http://www.igus.com/wpck/default.aspx?PageNr=7179&CL=US-en
Ze kunnen 'm leveren met motormounts dus zal mechanisch niet heel veel problemen opleveren denk ik.

Ik heb op ebay 'n stappenmotor stuurprint besteld maar bedacht me ineens dat 'n stappenmotor waarschijnlijk veel te lawaaierig zal worden. Op de slider komt namelijk 'n dslr camera voor filmopnames.
http://www.ebay.com/itm/Unipolar-Stepper-Motor-Driver-Kit-PC-or-self-C…

Toen kwam ik dit project tegen op youtube: http://www.youtube.com/watch?v=n3Ak0AF9faU&feature=related
Hij maakt gebruikt van 'n modelbouw servomotortje. Ik heb geen idee of deze veel herrie maakt en vraag me ook af of deze ook wel genoeg torque heeft om de slider ook in verticale stand te trekken.

Wat voor type motor zouden jullie me hier voor aanraden? Het is belangrijk dat de slider ook bij extreem lage snelheid heel stabiel loopt.
Is er misschien ook ergens 'n kant en klaar stuurprint te verkrijgen waar ik de slider met variabele speed naar links en recht kan bewegen?
Ik zoek ook nog 'n manier om de slider automatisch te laten stoppen op de uiteinden.
Is er 'n shop die veel van dit soort spul heeft? dus motortjes, sturing, tandwieltjes, asjes, etc...

Misschien hebben jullie hier wat ideeën over?

GJ_

Moderator

Ik heb hier tests gedaan met een dikke pan/tilt unit voor professioneel camerawerk waar stappenmotoren op zaten. En dat was dus waardeloos. Gewone DC motoren met een stille reductor voldoen beter, maar de reductor is wel een punt van aandacht: een goede en stille is duur!
Op jouw slider komt zo te zien een superlicht cameraatje (op de unit die ik onder handen had zat een camera van meer dan 10kg) en dan zou een omgebouwde modelbouwservo best eens kunnen voldoen.
Met industriële AC servo's werkt het nog mooier maar is ook niet goedkoop, en voor een licht cameraatje waarschijnlijk ook niet nodig.

Een stappenmotor met microstep aansturing is volgens mij geruisloos te maken.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

Denk je?
http://www.youtube.com/watch?v=fzLz48vXPIc

Op 26 mei 2012 16:17:02 schreef GJ_:
Ik heb hier tests gedaan met een dikke pan/tilt unit voor professioneel camerawerk waar stappenmotoren op zaten. En dat was dus waardeloos. Gewone DC motoren met een stille reductor voldoen beter, maar de reductor is wel een punt van aandacht: een goede en stille is duur!
Op jouw slider komt zo te zien een superlicht cameraatje (op de unit die ik onder handen had zat een camera van meer dan 10kg) en dan zou een omgebouwde modelbouwservo best eens kunnen voldoen.
Met industriële AC servo's werkt het nog mooier maar is ook niet goedkoop, en voor een licht cameraatje waarschijnlijk ook niet nodig.

Er komt 'n Canon 5D mark II DSLR op met compendium of sony FS3, Ik schat 'n kilo of 5 a 6 dus.
Wat voor motor(welke ratio) en sturing heb je uiteindelijk gebruikt dan? Heb je wat links naar de materialen?
Thanks!

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zondag 27 mei 2012 18:55:46 (91%)

Op 26 mei 2012 16:24:35 schreef Fuzzbass:
Een stappenmotor met microstep aansturing is volgens mij geruisloos te maken.

Ik heb daar in de zomer van '87 aan gewerkt. Is niet helemaal gelukt. Wel een stuk stiller dan zonder microstepping, maar niet helemaal stil. Het probleem zit 'm volgens mij er in dat er nog steeds gedurende de "volle cyclus" een verschil zit in de kracht van de motor. Hierdoor gaat de rotor achterlopen op het veld, hetgeen afhankelijk is van de belasting. Daardoor gaat de boel weer een beetje zoemen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

@123mies: dat is duidelijk geen microstep aansturing.

@rew: OK, misschien niet stil, maar misschien wel stil genoeg.

Ander voorstel: een servomotor met optische encoder.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
GJ_

Moderator

Op 26 mei 2012 20:56:25 schreef Fuzzbass:
Ander voorstel: een servomotor met optische encoder.

Ja, een gewone moderne industriele AC servo. Kost alleen wat meer en is een beetje overkill.
Ik denk dat een simpele DC motor met een goed tandwielkastje het beste is. Een encoder lijkt me niet perse nodig eigenlijk.

Op 26 mei 2012 20:56:25 schreef Fuzzbass:
@123mies: dat is duidelijk geen microstep aansturing.

@rew: OK, misschien niet stil, maar misschien wel stil genoeg.

Ander voorstel: een servomotor met optische encoder.

Zou deze aansturing stil werken?
http://www.ebay.com/itm/170831414697?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trk…

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zondag 27 mei 2012 18:56:08 (0%)

Op 26 mei 2012 15:16:06 schreef 123mies:
Op de slider komt namelijk 'n dslr camera voor filmopnames.

Verwacht je zoveel herrie dan? Bij film-opnames denk ik toch vooral aan goede richtmicrofoons en dan moet een motorische slider toch achterlijk veel lawaai maken wil dat hoorbaar worden. Maar goed, ik ken je budget en ideeën wat dat betreft niet.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Op 26 mei 2012 21:51:25 schreef 123mies:
[...]

Zou deze aansturing stil werken?
http://www.ebay.com/itm/170831414697?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trk…

Nee, die ziet er zo simpel uit, dat doet geen microstepping, en maakt dus herrie.

Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

Als je de ingebouwde microfoon van de camera gebruikt, dan is niets stil genoeg. Zelfs de rail maakt dan teveel geluid.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

Ik gebruik 'n externe digitale recorder.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op zondag 27 mei 2012 10:24:14 (73%)

Tidak Ada

Golden Member

Ik zou sowieso geen beltdrive nemen, maar een spindel met een trapeziumdraad: Minder schokkerig doordat er geen tanden op zitten. en als je dan nog een servo neemt met een ashoekdecoder zit je met deze zware camera gebeiteld. Die 5D camera is m.i. veel te zwaar voor zo'n dun riempje.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Zou kunnen maar deze riem is vrij stevig en heb er goede resultaten mee gezien.
Zo'n trapeziumdraad is idd wel wat steviger en meer kracht.
Maar uhhhhm, 'n ashoekdecoder, wat is dat?

[Bericht gewijzigd door GJ_ op zondag 27 mei 2012 10:24:05 (51%)

GJ_

Moderator

Op 26 mei 2012 23:51:52 schreef Tidak Ada:...Die 5D camera is m.i. veel te zwaar voor zo'n dun riempje.

Zo'n dun riempje trek je zomaar niet aan flarden hoor.
http://www.igus.com/wpck/default.aspx?Pagename=DryLin_ZLW_drive_torque…
Een motor met encoder en een asbesturing kunnen voor een heel erg constante snelheid zorgen.
Voor hier lijkt het me persoonlijk een beetje overdreven. Je gebruikt een rechtgeleiding, dus er zijn geen rare stroefheden te verwachten, en je wil het waarschijnlijk net als in het filmpje simpel houden en inregelen met een potmeter. Het enige wat je dan nodig hebt is een goed DC motorregeling en twee eindschakelaartjes.
Eventueel gebruik je een wat duurdere modelbouw servo met een hoog koppel en sloop je de elektronica er uit en gebruik je de regeling van deze site.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op zondag 27 mei 2012 10:31:59 (14%)

Tidak Ada

Golden Member

Het gaat niet zozeer om "aan flarden trekken", maar meer om vibratie van de camera door zijn inertie, bijvoorbeeld bij plotseling stoppen, maar ook door stroefheid van het geleidingsbed.
Een riemplje tussen motor en spindel kan ook nog wat trilligen van de motor dempen. Ik zou de motor dan ook zeker op trillingsdempers monteren.

Een ashoekdecoder is een instrument dat de draaiingshoek van de as omzet naar een analoog of digitaal signaal. Die de informatie wordt dan aan je servosysteem doorgeven. Dat kan zowel een potmeter (analoog) als een oprische encoder (digitaal) zijn.
Een voorbeeld is het optisch coderings wieltje dat je in een balmuis aantreft, maar er zijn ook potentiometers zonder eindstop, die zo zijn ingericht dat je de volle 360° kunt gebruiken, zodat je gewoon door kunt blijven draaien.

@123mies :
Wat weegt de combinateie camerea/lens van jou ?
Mijn 30D plus objectief komt al dicht bij de 2 kg....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Denk dat het soms richting de 5 kilo kan gaan.
Wel veel voordelen qua kracht enzo die trapeziumdraad maar groot nadeel is denk ik dat er geen mogelijkheid meer is om het nog handmatig te bedienen.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op zondag 27 mei 2012 18:10:06 (73%)

klein is fijn

Moderator

De lineaire drive die je nu hebt wil je ook niet met de hand aandrijven als er een camera op staat. Dat rammelt alle kanten op.

Je hebt toch wel een iets serieuze driver nodig dan het dingetje van eBay. Denk aan microstepping en mogelijk regelbare vertraging / versnelling.

Uiteindelijk wil ik op zoiets als dit uitkomen: http://www.kickstarter.com/projects/anthonyzeh/z-slider-system

Zo te zien zit er 'n gewone dc motor op aangestuurd door 'n MX2 controller maar die is nogal prijzig en is voor mij 'n beetje overkill.
Ik ga denk ik ook voor de dc motor met zoiets als dit: http://www.ebay.com/itm/Motor-Speed-Control-RC-PWM-HHO-Controller-DC-1…
Ebay staat er vol mee, enig idee of zoiets zou kunnen voldoen? of is dit echt te cheap?

Mocht ik toch nog voor de stappenmotor gaan, welke microstepper driver is dan geschikt? Kan er dan ook makkelijk 'n speedcontrol potmeter op dan?

[Bericht gewijzigd door GJ_ op zondag 27 mei 2012 18:10:19 (22%)

Dat ebay ding van je kan alleen de snelheid regelen, niet de richting. Je zal dus nog een schakelaar toe moeten voegen om de richting op te draaien.

Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.
Tidak Ada

Golden Member

Op 27 mei 2012 13:43:05 schreef 123mies:
[...]

Denk dat het soms richting de 5 kilo !!! kan gaan.
Wel veel voordelen qua kracht enzo die trapeziumdraad maar groot nadeel is denk ik dat er geen mogelijkheid meer is om het nog handmatig te bedienen.

Valt wel mee hoor ! Denk eens aan een draaibank.
Ik heb hier nog een oud Unimatje staan met een spindel met een spoed van 1mm per gang en dat verplaatst best snel, maar ik zou het nu ook weer niet gebruiken voor het richtsysteem van een Goalkeeper....

Als ik dat filmpje van KOKOmonstrum goed bekijk, zie ik duidelijk de stapjes van de motor en/of de vertanding van de riem, niet fraai !

Kijk dit systeem heb je veel meer aan ! : http://youtu.be/nYASmmaIHGI Ook handmatig goed te bedienen...

En tenslotte zou je ook nog een systeem met een persluchtcylinder kunnen toepassen.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
GJ_

Moderator

Een spindel zou zeker een stuk mooiere beweging kunnen geven.
Met perslucht is de snelheid niet te regelen. Dat blijft een geklungel.

Tidak Ada

Golden Member

Dat laatste is mijn onwetendheid. Ik was in de veronderstelling dat dat wel kon met een dubbelwerkende cylinder door een opbouw van het drukverschil teweeg te brengen.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 27 mei 2012 16:19:33 schreef Tommyboy:
Dat ebay ding van je kan alleen de snelheid regelen, niet de richting. Je zal dus nog een schakelaar toe moeten voegen om de richting op te draaien.

Klopt, die schakeling heb ik al bedacht.

GJ_

Moderator

@Tidak: Dat is inderdaad precies zoals je de snelheid regelt bij lucht: door de uitgaande lucht op de cilinder te knijpen. Helaas werkt dat niet echt geweldig. Het is in machines meer een beetje middelen tussen een acceptabele snelheid en voorkomen dat de onderdelen tot poeier geslagen worden. Ook de start van een beweging is lelijk doordat de statische wrijving groter is dan de dynamische. Het starten gebeurt dus altijd met een schok.

Bovendien verbruiken ook de meest efficiënte systemen maar liefst 25 keer meer energie dan elektrische aandrijvingen. Lucht is in heel veel gevallen vooral leuk voor de machinebouwer om de prijs te drukken. De eindklant betaalt uiteindelijk voor deze "bezuiniging" op onderdelen.