Elo Touchscreen verliest calibratie

Ik heb momenteel een Elo ET1529L touchscreen liggen. In dit scherm zit een ELO 2216 rev A touch controller.
Nu heb ik het probleem dat dit scherm na lange tijd gebruikt te zijn ineens zijn calibratie verliest. Als je het scherm onderaan aanraakt, geraakt de cursor nog maar halfweg.
Staat het scherm enkele minuten uit, dan werkt het weer even prima, tot het weer op temperatuur is...
Ik ben al een goede 10 minuten bezig met het warmstoken van de printen in dit scherm, maar ik heb het probleem nog niet kunnen reproduceren met openstaande behuizing.
Het beeldschermgedeelte vertoont geen problemen.

http://www.imgdumper.nl/uploads5/4fc6720a92ba8/4fc6720a927de-IMG_7099.thumb.jpg

De touch print krijgt zijn spanning via een 7805 regelaar (linksonder op de voedingsprint), deze spanning is in werkende toestand prima aanwezig en stabiel.

Iemand een suggestie waar ik dit probleem kan vinden?

Alvast bedankt,

Stijn

De touchscreens in photo-plays gaan slecht reageren als de automaat niet aangesloten zit op een stopcontact met randaarde of als ze uitgezet worden door het uittrekken van de stekker.

Misschien heb je hier iets aan

Ik heb met kassa touchschermen veel meegemaakt dat de aansluitingen op de flatkabel komende van het touchscherm in de controller gaat oxideren.
Flatkabel los halen en voorzichtig schoonmaken met wat kontaktcleaner, goed drogen.

Ik ben er alweer een tijdje uit maar heb veel met Elotouch schermen gewerkt. Bij ons zat er bij defecten vaak vuil tussen het touchscreen en de behuizing. Let er ook op dat bij het aandraaien het touchscreen niet klem zit. Het kan natuurlijk ook zijn dat de eeprom waar de calibratie in opgeslagen wordt het niet meer doet. Hoewel die dingen toch wel minimaal iets van 10000 keer beschreven zouden moeten kunnen worden en daar kom je met calibreren niet gauw aan.

Het lijkt me dat als de EEPROM het begeeft, hij niet meer gecalibreerd is bij het opstarten... Dus dat kan ik (denk ik) wel uitsluiten.
Ik zal eens proberen om de connector naar het touchscreen te poetsen met wat isopropanol, en dan kijken of het probleem zich nog voordoet.

Bedankt voor het meedenken! :)

Gisteren heb ik het scherm intensief gebruikt, en na enkele uren kwam het probleem weer terug. De extern aangebrachte koeling (dmv ventilator) bleek niet afdoende. Als ik het scherm opnieuw kalibreerde, was het na een half uur alweer te fel verlopen om werkbaar te zijn...

Graag zou ik dit topic een subtiele kick geven... Mocht er iemand een oplossing binnen geschoten zijn dan hoor ik die graag!

Ik viel vandaag weeral eens over dit scherm dat nog steeds op m'n bureau rondzwerft.
Ik heb er nog eens naar gekeken, en alvast verschillende Crapxon elco's vervangen door verse Panasonic exemplaren. Dit loste het probleem niet op, maar zal in de toekomst waarschijnlijk wel wat problemen besparen.

Met onderstaand filmpje wil ik het probleem nog wat verduidelijken. Dit filmpje is genomen 3 minuten na het calibreren van het scherm. Net na de calibratie werkte het prima, maar even later werd het instabiel.
Naar mate men verder naar beneden het scherm aanraakt, hoe erger het effect. Het lijkt er op dat het probleem erger wordt als het scherm langer aan staat.
Link naar filmpje

Iemand enige suggesties?

touchscreen zelf gaar? als je de brightness of backlicht van het scherm lager zet, duur het ook langer voor de storing dan weer opduikt?

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Henry S.

Moderator

Op 3 juni 2012 15:19:53 schreef Stijn S:
Gisteren heb ik het scherm intensief gebruikt, en na enkele uren kwam het probleem weer terug. De extern aangebrachte koeling (dmv ventilator) bleek niet afdoende.

En na afkoeling?

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 29 januari 2014 20:05:26 schreef Henry S.:
[...]
En na afkoeling?

Na afkoeling werkt het scherm weer even prima. (Uiteraard tot hij weer warm gelopen is...)
Het is iets vervelend om te testen: als ik 'm open op m'n bureau heb is het moeilijk te reproduceren. (Enerzijds warmt ie niet zo goed op, anderzijds kan ik niet aan het scherm omdat hij dan uit mekaar valt)

Ik ga morgen eens testen wat het wijzigen van het backlight verandert.

Ronald45

Golden Member

Met een fohn en koudespray kan je opwarmen en afkoelen, en dus gerichter zoeken, ook als het toestel open ligt.

@Testman:
De intensiteit van de backlight blijkt niet instelbaar te zijn.

Koudespray heb ik nog niet, ik heb wel een hetelucht soldeerbout. (Dadelijk even wat koudespray bestellen...)
Ik heb alvast even geprobeerd om de hele touch controller print te verwarmen met de hetelucht op 140° (ongeveer 10 minuten op zitten blazen), maar ik dat blijkt het probleem niet opeens erger te maken.
Ik merkte net op dat de 3.3V voeding van de touch controller print 440mV inzakt als het scherm aangeraakt wordt. Ik zie er echter geen storing of ruis op.
Op de 5V lijn zit wat meer "rommel", maar die beperkt zich tot enkele uitschieters van 200mV.