Ontwikkeling zaklamp: hoe stuur ik 9A LED aan met AVR mbv mosfet?

http://www.candlepowerforums.com/vb/showthread.php?276105-High-efficie…

Dit is wat ik zelf wil maken. Niet dat het er zo moet uitzien, of even professioneel moet ogen, maar qua schakeling zal het toch niet al te veel mogen verschillen veronderstel ik?

Op 4 juni 2012 16:04:55 schreef Roland van Leusden:
No offence, maar ik denk dat je op dit moment noch de kennis en de middelen hebt om een schakelende stroombron van 9A te ontwerpen.

Helemaal mee eens.

maartenbakker

Golden Member

Waarom hij te traag is staat er inderdaad niet bij, maar dat moet na te gaan zijn.

Opzich is het goed om het daar op voorhand niet mee eens te zijn, want het hoeft niet te kloppen... Maar dan zal je het uit moeten rekenen. Hoe lang duurt het om een waarde op het juiste moment uit te lezen en daarop te reageren en hoe hoog wil je je schakelfrequentie maken? Moet alles in basic of java, of ben je bereid in assembler te werken? Wat moet je uc aan boord hebben? PWM, ADC?

Vaak wordt voor schakelende voedingen liever op hardware vertrouwd en dat is niet helemaal onlogisch... Maar het kan allemaal wel (ik zag laatst een website waar nixieclockvoedingen met een microcontroller gemaakt waren om het aantal componenten zoveel mogelijk te drukken).

Blijft de vraag natuurlijk wel waarom je uit je hoofd zonder kennis een schakelende voeding wilt ontwerpen. Je leert sneller, beter en met minder ergernis als je application notes of zelfs boeken naslaat voordat je wat op papier zet. Bestaande schakelingen bestuderen helpt zelfs al. Kennis ontstaat immers niet vanzelf, maar als je er je schouders onder zet kom je een heel eind, dat ben ik absoluut met je eens.

P.S. Begin met je bestaande schema overboord te gooien, dat is geen uitgangspunt om bij te leren.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Als je zegt dat mijn µC te traag is hiervoor, dan zou het pas constructief zijn moest je zeggen waarom.

Prima, zoek in het datasheet van je ATMega48 eens op wat de maximale ADC clock is en hoeveel tijd de ADC nodig heeft om een sample te nemen. Vergelijk dit eens met die tijd die je hebt bij een frequentie van 400Khz bij je SMPS...

De middelen? Alles van mogelijke componenten is toch perfect verkrijgbaar? Wat zou ik nog ontbreken?

Wat meetapparatuur zoals bv een fatsoenlijke scoop en de kennis om er mee om te kunnen gaan.

[Bericht gewijzigd door Roland van Leusden op dinsdag 5 juni 2012 12:58:31 (23%)

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Op 5 juni 2012 12:21:41 schreef maartenbakker:
Waarom hij te traag is staat er inderdaad niet bij, maar dat moet na te gaan zijn.

Opzich is het goed om het daar op voorhand niet mee eens te zijn, want het hoeft niet te kloppen... Maar dan zal je het uit moeten rekenen. Hoe lang duurt het om een waarde op het juiste moment uit te lezen en daarop te reageren en hoe hoog wil je je schakelfrequentie maken? Moet alles in basic of java, of ben je bereid in assembler te werken? Wat moet je uc aan boord hebben? PWM, ADC?

Vaak wordt voor schakelende voedingen liever op hardware vertrouwd en dat is niet helemaal onlogisch... Maar het kan allemaal wel (ik zag laatst een website waar nixieclockvoedingen met een microcontroller gemaakt waren om het aantal componenten zoveel mogelijk te drukken).

Blijft de vraag natuurlijk wel waarom je uit je hoofd zonder kennis een schakelende voeding wilt ontwerpen. Je leert sneller, beter en met minder ergernis als je application notes of zelfs boeken naslaat voordat je wat op papier zet. Bestaande schakelingen bestuderen helpt zelfs al. Kennis ontstaat immers niet vanzelf, maar als je er je schouders onder zet kom je een heel eind, dat ben ik absoluut met je eens.

P.S. Begin met je bestaande schema overboord te gooien, dat is geen uitgangspunt om bij te leren.

Mijn code is in C geschreven, werkt al. Programmeergewijs is er geen probleem. Ik ga je advies opvolgen, en meer mijn handboek (met oefeningen) volgen. Ik hoop gaandeweg dan wel de kennis op te doen die ik nodig heb.

maartenbakker

Golden Member

In C. Dat zou in theorie redelijk snel moeten zijn, maar assembler is wel beter. Ga na of je de looptijden van je code kunt testen en onder controle kunt houden. Dat verschilt ook nog per compiler. Aan de hand van die tijden kun je dan nagaan of je controller snel genoeg is. En wat Roland al zegt: de snelheid van je ADC enz.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."