Geluidskwalliteit naar impedantie

is er in princiepe verschil in geluids kwaliteit bij verschillende impedanties van speakers?

dus niet van:
2 ohm : slecht
4 ohm : voldoende
8 ohm : goed
16 ohm : zeer goed

nog een vraagje, is er een makelijke manier om de frequentie respons van je versterker te meten, zodat ik een karaktersitekje kan maken

High met Henk

Special Member

in theorie niet, ikzelf zweer echter bij minimaal 8 ohm, omdat ik bij 4 ohms speakers het geluid "rommeliger" vindt. Het lijkt wel alsfo je bij 1000 Hz uitstuurt en je dus een gebiedje van 900 tot 1100 hz hoort, bij 4 ohm vindt ik het dan klinken alsof je 800 tot 1200 hz hoort.

het is puur op het gehoor hoor, en een wetenschappelijke verklaring heb ik er niet voor. Maar heb het gemerkt bij nagenoeg dezelfde speakers.

Ik houd zelf van een analytisch geluid, dus ga liever voor een strakke 8 ohmer.

Maar het lijkt bij 4 ohmers wel alsof de conus minder demping heeft, waardoor hij wat meer slingert.

Dit is me echter opgevallen bij meerdere speakers en zelfs bij visaton w200 S 4 en 8 ohm hoorde ik het verschil: dit zou dus dezelfde speaker moeten zijn!!!

(PS: PETER GABRIEL WAS GAAF GISTEREN!!!)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

mijn vermoeden word bevestigd, dadelijk even testen met een ander setje,

het parralel hangen van meerdere luidsprekerboxen zou in hier geen verschil in moeten maken, als je versterker er op voor bereid is en dat is ie (2,4,8 en 16 ohm wikkelingen op de UGT)

Freddy heeft er eens een leuke meting op gedaan met als resultaat dat 4 ohm beter was dan 8 en minder nog beter natuurlijk

ELEKTRONICA WIKI // Wiskunde is "hip" // http://www.physics2005.org/ 2005 Year of physics! // "In science there is only physics; all the rest is stamp collecting."
High met Henk

Special Member

ik denk dat het ook afhnagt van de versterker EA en van je persoonlijke smaakt, zal bij jouw geen DJ tiesto hoeven draaien of een stukje wagner,

is allemaal heel persoonlijk. ik ben juist weer niet weg van de eindtorren van sony voor versterkers, vindt ze niet mooi klinken. Maar anderen lopen er helemaal meej weg!!

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Hoe lager je impedantie, hoe meer invloed je luidsprekerkabels gaan hebben, omdat er voor hetzelfde vermogen meer stroom moet lopen. Dit haalt de dempingsfactor van je versterker naar omlaag, zodat je minder controle over de luidspreker hebt.

Hugo Welther

Moderator

Op 7 mei 2004 17:12:19 schreef Jan klaasen:
nog een vraagje, is er een makelijke manier om de frequentie respons van je versterker te meten, zodat ik een karakterstiekje kan maken

Ik doe dat met een functiegenerator (sinus) en een AC mV-meter met dB schaal. Meting is niet helemaal betrouwbaar omdat je dat eigenlijke moet doen met een 600 ohm afsluiting. 0 dB is 0,667V in 600 ohm bij audio.

Stel de sinusgen. af op 1000Hz en regel met de volumepot de mV meter op 0 dB.
Regel nu de sinusgen. in stappen van 100Hz naar beneden, en in stappen van 1kHz omhoog en noteer de dB waarden.
Je kan dan een leuk grafieke tekenen op log.papier en de -1dB, -3dB en de -6dB punten bepalen.

Als je kan beschikken over een sinus wobbelaar kan je het freq. verloop automatisch doen. Er hoort dan ook een papier schrijver achter.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.