registreren van arbeidsmiddelen

Dit topic is gesloten

goedendag,

graag zou ik input willen ontvangen met betrekking tot het registreren van arbeidsmiddelen.

Ik registreer nu mijn gereedschap door deze te graffereren met een door ons geselecteerd nummer.
dit vind ik niet handig en zeer onoverzichtelijk.
nu ben ik gaan zoeken naar een soort sticker die het zelfde doel bereikt alleen veel overzichtelijker is plus je kan je bedrijfs gegevens er op kwijt.
het registratie nummer zou ik het liefst er in geponst willen zien
het moet ook weer geen barcode worden, en niet al te groot aangezien het ook op klein hand gereedschap moet.

wie kan mij helpen?
ik heb ook al meerdere sticker leveransiers gesproken en zij kunne mij niet hierin helpen. ik heb de stickers gezien dus bestaan doen ze!

bedankt.

http://www.secumate.nl/product/permanent-markeren/permanent-markeren-a…

http://www.muldervreeswijk.nl/

er zijn er wel meer Google : markeer sticker pc

beter ook een nummer graveren, ondanks dat stickers heel goed plakken.

[Bericht gewijzigd door Peter112 op dinsdag 5 juni 2012 06:31:37 (22%)

Wij hebben goede ervaring met labels van Brady. Deze zijn te verkrijgen met een beschermfolie waardoor ze zeer slijtvast zijn. Ook hechten ze goed op gereedschap.

M-i-c-h-e-l

Golden Member

In de servicewerkplaats waar ik ooit werkte, gebruikten we aluminium-stickers met daarin een serienummer gestanst.

Daarbij werd in elk apparaat hetzelfde nummer ook nog eens gegraveerd.
Een database hield de bedrijfsgegevens bij.
Waar we die stickers lieten maken, kan ik je helaas niet zeggen.

Later zijn we overgegaan op het veel duurdere rfid-systeem. Je haalt je scanner langs je apparaat en alle gegevens komen in 1 keer in beeld.

GJ_

Moderator

Op 5 juni 2012 10:56:19 schreef M-i-c-h-e-l:..gebruikten we aluminium-stickers met daarin een serienummer gestanst...

Later zijn we overgegaan op het veel duurdere rfid-systeem...

Een tag is veel goedkoper dan een aluminium sticker met geponst nummer. Alleen de uitleesapparatuur is een eenmalige uitgave die je er wellicht doordat je efficiënter werkt terugverdiend.

Wat versta je onder efficiënt werken?

M-i-c-h-e-l

Golden Member

Ik denk dat ik de gedachtegang van GJ wel kan volgen.

Door het invoeren van RFID-tags konden we sneller een apparaat identificeren en de gegevens bijwerken. Zo spaarden we dus tijd uit, en nam de "efficientie" dus toe.

@TS
Over hoeveel apparaten hebben we het eigenlijk?

Rond de 1000 stuks. Ik werk zelf met nieaf smitt PAT manager om mijn gekeurde gereedschap goed te benoemen en te registreren alleen de registratie manier van voor mijn tijd is zo slecht dat ik alle gereedschap opnieuw wil registreren met een nieuw(beter) nummer systeem,(uiteraard sta ik open voor ideën).
Vandaar dat ik aan stickers dacht aangezien ik het sticker systeem al eerder had gezien en mij dit een degelijke oplossing lijkt.
de barcode sticker van nieaf smitt is voor rond apparaat snoeren. Deze rouleren zo snel bij ons dat dan de stickers niet hun doel berijken.

M-i-c-h-e-l

Golden Member

De Pat-manager is een prima systeem om de gegevens bij te houden en de keur-uitkomsten in op te slaan etc etc.

Ik zou 's vragen bij N-S wat de mogelijkheden zijn op het gebied van rfid? Nadeel is wel dat je elk apparaat gaat openschroeven om zo'n tag in op te bergen, maar als je toch gaat keuren, is de kans dat een apparaat opengaat, al aanwezig.

En anders een stickersysteem (aluminium stickertje, plakt ZEER goed) in combinatie met een ingegraveerd nummer. Dan zit je altijd safe.

het keuren met dat niaf smitt systeem doe ik ook . alle toestellen hebben een eigen keurnummer , waar ook het serienummer in staat als gegeven plus merk en type. het komt idd wel vaker voor dat een serienummer een jaar later niet meer leesbaar is doordat vele handelingen de sticker kaal hebben geveegd ( zeker als het ding heet wordt is dat snel gebeurd ). dingen zonder typenummer ( verlengkabels ) keur ik , maar die zijn na een jaar vaak al weer vervangen of zo slecht dat ik ze zelf kan vervangen , dus blijven die bij de monteur in de bus hetzelfde keurnummer behouden , anders blijf ik nummers bijwerken . apparaten die stuk gaan en vervangen worden krijgen wel een ander keurnummer. bij mobiele apparaten is dit volgens het serienummer van de oplader sinds daar het netsnoer aanzit..

tijdens het keuren schijf ik alles op een lijst , dan voeg ik later na het keuren de nieuwe keuringen toe in de pc software van de tester. het is idd een erg omslachtig iets en dan heb ik er maar 250 per jaar te doen nog.. nu is het wel zo dat boormachines en alle andere dubbel geisoleerde apparaten zonder aanraakbare metalen delen niet met de tester kunnen worden gekeurd , omdat vrijwel alle testen naar de aarde worden gedaan . het scheelt best tijd als een groot deel een visuele keuring kan krijgen . als dit op de tester wordt gedaan komt er ook een keurrapport van.. haspels en alles met ra stekker moeten wel de volledige test hebben , haspels komen er vaker niet meer door , de weerstand van de kabel is dan te hoog .

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Waarom alles op een lijst bijwerken en handmatig invoeren? De meeste apparatentesters zijn uit te lezen via een seriele verbinding. Als je dan ook een barcodereader aansluit op de apparatentester dan is het alleen nog een kwestie van scannen, keuren, meter uitlezen en de database wordt automatisch weer bijgewerkt.

>knip<
mod edit:
Graag niet te veel reclame maken, lees aub de FAQ ook even door

[Bericht gewijzigd door GJ_ op woensdag 6 juni 2012 16:27:10 (20%)

ik weet dat het allemaal bestaat en sneller werkt , maar op t werk vinden ze de jaarlijkse keuring alleen maar een duur bijproduct om de iso norm te mogen voeren. toen ik eraan begon was er nooit niks echt gekeurd met de toen al 8 jaar oude pat tester . de software was nog voor win 3.11 geschreven . de software voor win xp kwam er wel ( alsof w 3.11 nog bruikbaar was ) maar dat was de laatste investering voor het keuren eigenlijk ..

ik heb zelf uit moeten vlooien hoe dat ding werkte plus de software , want die was nog door niemand gebruikt , als de lijst er niet bijzat weet ik na 100 toestellen keuren echt niet meer wat nu wat was. volgens de jaarlijkse controle van de iso norm deden we het juist beter als andere bedrijven . dat klonk goed gezien de omslachtige manier van bijhouden van keuringen, die sneller kan.

[Bericht gewijzigd door testman op woensdag 6 juni 2012 13:52:19 (31%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Misschien niet 100% wat je zoekt, maar ik kijk eens op Viloc
Zorgt voor Tracking, anti-theft, maintenance planning, ...

Master Industriële Wetenschappen: Elektronica-ICT

Je zou hier ook software voor kunnen gebruiken, dan print je direct labels en zijn deze via je smartphone uit te lezen. Dit kan bijvoorbeeld via >knip<

mod edit: spam verwijderd
@basje: aub niet meer je eigen dure software spammen

[Bericht gewijzigd door GJ_ op vrijdag 6 maart 2020 10:05:22 (28%)

Al aan een QR-code geprint met een labelprinter gedacht? Vierkante cm is al ruim genoeg hiervoor.
En misschien moet je ook niet alles willen registreren. Kan werkverschaffing worden.

[Bericht gewijzigd door flipflop op vrijdag 6 maart 2020 10:47:34 (33%)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Dit topic is gesloten