het keuren met dat niaf smitt systeem doe ik ook . alle toestellen hebben een eigen keurnummer , waar ook het serienummer in staat als gegeven plus merk en type. het komt idd wel vaker voor dat een serienummer een jaar later niet meer leesbaar is doordat vele handelingen de sticker kaal hebben geveegd ( zeker als het ding heet wordt is dat snel gebeurd ). dingen zonder typenummer ( verlengkabels ) keur ik , maar die zijn na een jaar vaak al weer vervangen of zo slecht dat ik ze zelf kan vervangen , dus blijven die bij de monteur in de bus hetzelfde keurnummer behouden , anders blijf ik nummers bijwerken . apparaten die stuk gaan en vervangen worden krijgen wel een ander keurnummer. bij mobiele apparaten is dit volgens het serienummer van de oplader sinds daar het netsnoer aanzit..
tijdens het keuren schijf ik alles op een lijst , dan voeg ik later na het keuren de nieuwe keuringen toe in de pc software van de tester. het is idd een erg omslachtig iets en dan heb ik er maar 250 per jaar te doen nog.. nu is het wel zo dat boormachines en alle andere dubbel geisoleerde apparaten zonder aanraakbare metalen delen niet met de tester kunnen worden gekeurd , omdat vrijwel alle testen naar de aarde worden gedaan . het scheelt best tijd als een groot deel een visuele keuring kan krijgen . als dit op de tester wordt gedaan komt er ook een keurrapport van.. haspels en alles met ra stekker moeten wel de volledige test hebben , haspels komen er vaker niet meer door , de weerstand van de kabel is dan te hoog .