Scooteraccu opladen met autolader mogelijk?

Ik heb een scooteraccu van type GTZ5S waarop aangegeven wordt:
quickcharge 3A 30min
std charge 0,3A 5-10h

Nu heb ik een acculader van het type Absaar 12V 6A. Kan ik de bovengenoemde accu opladen met deze lader? 6A is veel te veel lijkt me, is hier een oplossing voor of kan het in zijn geheel niet?

Het is mij niet duidelijk of deze Absaar een snellader op druppellader betreft.

maartenbakker

Golden Member

Snelladen mag bij jouw accu met 3A, de lader geeft 6A. Voor deze accu is hij dus erger dan een snellader en mag je hem hooguit kortstondig gebruiken om een scooteraccu die nog halfvol is even bij te laden. Bij een wat legere accu of door hem er langer dan een half uurtje aan te laten hangen bij een wat vollere accu, verniel je al snel je accu.

Niet doen dus.

Voor een autolader is een 6A lader overigens een gemiddelde lader. Geen druppellader (je mag hem niet onbeperkt aansluiten) en geen snellader (het duurt al snel 12 uur om een lege accu vol te krijgen).

Zou je toch graag deze lader willen gebruiken, dan kan je hem vrijwel zeker als basis gebruiken om zelf wat te bouwen met een afvlakelco en een PB137 spanningsregelaar. Dan is het in principe een kruising tussen semi-snellader en druppellader geworden voor jouw accu.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

hebben ze wel dezelfde spanning? als die scootmobiel GEEN 12V is, mag je het NIET aansluiten.

voor de rest kan je lader 6A leveren, dit wil niet zeggen dat deze dat ook effectief zal doen. een snellader zal zijn spanning opdrijven zodat er meer stroom loopt (bv 16V toeleveren op een 12V accu zal een heel hoge stroom laten vloeren).

als je scootmobiel niet helemaal leeg is, en je hangt jouw lader eraan, is de kans groot dat er maar max 3A zal gaan vloeien.

hangt je nu nog een verbruiker ofzo tussen je lader en je scootmobiel, dan kan je zo de stroom nog beperken tot je aan het traagladen zit en dan laat je die maar een nachtje zitten

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

We hebben het hier over een "scooteraccu"
ofwel een loodzuur accu danwel een gelaccu.
Ding begrenst zelf de laadstroom.

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Anoniem

@fcapri Ja, die is wél 12V.
@gadgetinc: leg eens uit, want ik denk niet dat je juist bent.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op vrijdag 8 juni 2012 19:33:48 (65%)

maartenbakker

Golden Member

Misschien bedoelt Gadget_inc hetzelfde wat ik bedoelde toen ik schreef dat je een accu die meer dan halfvol is misschien wel een kwartiertje kunt laden zonder al te grote schade. Een loodaccu trekt zelf al minder stroom naarmate hij voller zit.

Aan de andere kant is het wel extreem optimistisch om daarop te vertrouwen, zelfs al gaat het maar om een kwartiertje bij een halfvolle accu.

Immers weet je ook niet hoeveel spanning de Absaar geeft. Als die maar hoog genoeg is gaat er alsnog wel 6A lopen terwijl de accu bij meer dan 3A beschadigd raakt.

Het mooie van zo'n PB137 die ik voorstel, is dat hij zowel de stroom begrenst (tijdens het beginnen van de lading) als de spanning (tijdens de onderhoudslading). Een LM317 met 2 externe weerstandjes zal hetzelfde doen.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op vrijdag 8 juni 2012 19:50:45 (21%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Als het een loodzuur accu is zal hij na 3 á 5 minuten niet meer laden dan 3A bij een laadspanning van 13,8V of 14V

ik zou een klein accutje eerst rustig willen laden met 13,5V en later (na kwartiertje) met 13,8 of 14V

Als ik naar spanje rijd laad hij ook continu met 14V en bijna 18 uur lang met hoogstens een bavariapauze (malt hoor)

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer

De scooter accu (ik had het type eerder vermeld nl GTZ5S) is inderdaad net als de lader 12V.

De antwoorden lopen wat uiteen. Ik denk dat rechstreeks de klemmen van de lader op de accu zetten toch wat riskant is.

Wil het ok best kort doen indien nodig, maar wat is kort?? (hoeveel min.)

Je kunt een koplamp in serie zetten van 12V 55Watt het eerste halfuur

benleentje

Golden Member

Een Beetje googelen lever toch heel snel het goede antwoord op.
http://automotive.exide.nl/product_02_FAQ.html

Correct herladen van GEL

Extern laden (via netstroom):

Indien u uw gel accu laadt met een lader die niet geschikt is voor gel accu's, bijvoorbeeld een model dat stopt met laden op het moment dat een spanning van 14,1 tot 14,4V aan de klem gedetecteerd wordt, zal deze gaan sulfateren.

Het resultaat is een ingekorte levensduur.

De correcte laadtechniek:

De laadcurve moet van het type IU of IU0U1 zijn.

• Tijdens de I fase wordt de accu geladen met een stroom van minimum 1/10e van de capaciteit
    (bijvoorbeeld 8 A bij de G80)
  • Nadat de spanning tussen 14,1 en 14,4 V ligt, moet de lader overschakelen op de U fase (hoofd-laadfase). De spanning moet constant blijven tussen 14,1 en 14,4 V en dit gedurende minstens 12 uur, zelfs indien de accu slechts beperkt ontladen was.
  • Na deze fase kan de lader eventueel uitgeschakeld worden (IU), of overgaan tot een zn. float-charge met een zeer geringe stroom (IU0U1)

De spanning hierboven geldt in het geval van een 12V on-board systeem. In het geval van een 24V on-board systeem moeten de waarden verdubbeld worden.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Heel mooi....

Denk je dat het op een scooter ook zo gaat ?

(dat zal ook vast de reden zijn dat die scooteraccu's zo snel defect raken)

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Op die site hebben ze het niet over een scooteraccu maar een autoaccu
en dan

Indien u uw gel accu laadt met een lader die niet geschikt is voor gel accu's, bijvoorbeeld een model dat stopt met laden op het moment dat een spanning van 14,1 tot 14,4V aan de klem gedetecteerd wordt, zal deze gaan sulfateren.

De platen sulfateren bij een te lege accu , onder de 12V
of wisten mijn leraren het niet in de jaren "60

benleentje

Golden Member

Het is van de site van Exide, die weten echt wel waar ze het over hebben. Maar je ziet wel vaker accu's op de verkeerde plaatsen. In de scoot mobiel van mijn moeder zit vanuit de leverancier gewoon een start accu daar hoort een tractie accu in.

Voor mij dan einde EXIDE als ze dat serieus menen
1/8 vd capaciteit 8A
dan is de accu 80Ah en geen scooteraccu

Tijdens de I fase wordt de accu geladen met een stroom van minimum 1/10e van de capaciteit
(bijvoorbeeld 8 A bij de G80)

http://nl.wikipedia.org/wiki/Loodaccu

bij scooteraccu's ligt het vaak aan de winterstilstand ,of te hoge laadspanning . al mijn voorgaande scooters en de huidige hadden bij inruil nog de originele fabrieksaccu erin zitten. de huidige accu heb ik 2x bijgevuld met ged water omdat het opviel dat er weinig inzat tijdens een beurtje. de mijne staat ook geen week per jaar stil dus zelfontlading door koude krijgt geen kans. in februari dat het -15 was kon de accu ook maar net zat bijladen om weer te starten , maar trok het toch nog :) had zelfs al een extra liion accu bij me voor het geval dat starten niet meer ging. maar die is niet nodig geweest..

heb je al eens de defecte accu's bij de reperateur in de hand gehad ? er zit veel gewichtverschil tussen een goede yuasa accu en eenzelfde model afkomstig uit china , terwijl loodacc's toch redelijk hetzelde wegen normaal..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Sine

Moderator

Op 8 juni 2012 20:41:50 schreef Franssel:
Op die site hebben ze het niet over een scooteraccu maar een autoaccu
en dan

De platen sulfateren bij een te lege accu , onder de 12V
of wisten mijn leraren het niet in de jaren "60

Newsflash, bij overladen OOK, en niet zo'n klein beetje.

zo'n lader van de ts heb ik ook gehad , die had in 1 nacht een goede 55ah accu opgestookt omdat de eindspanning naar 15,8v was opgelopen.het hele hok rook naar knalgas en de accu was behoorlijk warm..

Sine

Moderator

Knalgas = waterstof / zuurstof is reukloos.

het was een rotte eier lucht , die ruik je vaker na het opladen van loodaccu's .

benleentje

Golden Member

Dat is volgens mij zwavel wat je ruikt het kan ook H2S zijn maar dat is erg giftig.

Ik heb nog een site gevonden waarop ze spreken dat een gel accu zoals de TS heeft met aparte lader moet geladen worden die spanningsafhankelijk laad t.o. de omgeving/ ruimte temperatuur, om zo overmatig gasvorming te voorkomen.

In ieder geval weer een hoop gelezen over verschillende soorten accu's

maartenbakker

Golden Member

Zwavel uit het accuzuur dat zich verbindt met vrijgekomen waterstof. Dan is het inderdaad wel flink mis met de accu (niet ver weg van brand of ontploffing, niet alleen lithiumaccu's zijn daar goed in).

Bij de 13,7V van een PB137 gaat er niet veel meer mis, al is temperatuurafhankelijk laden natuurlijk nog mooier.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op vrijdag 8 juni 2012 23:42:54 (22%)

ach ,toendertijd zat ik nog op de zolder , en die tochte behoorlijk :)

er is een oplader van elektuur met een l200 erin die temp compensatie heeft . meen dat deze ergens in medio 90's erin stond..

dat elektuur ladertje heeft 7 jaar dienst gedaan hier , toevallig heb ik van de week de printen ervan nog kaalgesoldeerd na het opruimen van de printenbak , waren m'n enigste zelfontwikkelde printen ook nog ...

Anoniem

Ik word niet goed van deze discussie.
Die datasheet slaat niet op startaccus die geladen worden vanuit het vehikel zelf. De gtz5s is namelijk een startaccu, geen tractie.

Bovendien heb ik de indruk dat het een uit het Czechisch vertaalde pagina is. Ik heb geen zin om het uit te zoeken, maar ik denk dat er hier en daar wat kemels in het document staan.

Als je die 5Ah batterij laadt via een autoacculader, ga je de accu vroegtijdig om zeep helpen.
Er is geen regelmechanisme, een eenvoudige lader is ontworpen voor 6A en gedaan.
De stroom wordt beperkt door de klein bemeten transfo en enventueel een serieweerstand.
Gezien ook bij een kleine accu in goede conditie de inwendige weerstand honderdsten van een Ohm bedraagt zie ik niet in waarom de stroom beperkt zou blijven tot de voor deze accu geschikte laadstroom. Natuurlijk zal bij volledige lading ook de stroom automatisch afnemen naar een kleine waarde omdat de accuspanning naar 14,2V neigt waardoor geen spanningsverschil meer is met de lader. Maar dat is slechts op het einde van de laadcyclus.
Maar ondertussen is de accu te snel geladen met een te grote stroom en dit is niet goed voor de levensduur.

Op 8 juni 2012 22:35:46 schreef Sine:
[...]

Newsflash, bij overladen OOK, en niet zo'n klein beetje.

(Sine heeft het over sulfateren)

Daar geloof ik niets van. Met sulfateren bedoelt men het volgende: bij een geheel ontladen accu (10.5V)bestaan beide platen volledig uit loodsulfaat. Bijna alle zuur is dan uit de vloeistof of de gel of de glasvezelseparator..
Dat is een normaal deel van het proces. Blijft die toestand aanhouden, dan gaat na verloop van enkle dagen tot weken het loodsulfaat kristalliseren in een onoplosbare vorm die niet meer met normaal laden kan omgezet worden. Dit leidt tot capaciteitsverlies en bij ernstige verwaarlozing tot een definitief kapotte accu.
Bij een volledig opgeladen accu bestaat de ene plaat uit lood, en de andere uit lood peroxide. Alle zuur zit in de vloeistof.
Ik zie dus niet in hoe overladen tot sulfateren kan leiden.
Wat natuurlijk niet wil zeggen dat er geen schade aan de accu kan ontstaan.

Sine

Moderator

Vertel dat maar tegen de accu's in een gemiddelde UPS, die dingen staan constant onder spanning en sulfateren tot op het punt waarop de accu uit elkaar gedrukt wordt.

Over het originele probleem... Ik denk dat het onverstandig is om met die auto-accu-lader te gaan laden. Dat ding kan heel best een te hoge spanning leveren als er minder dan 3A wordt afgenomen.

Als je het toch wil proberen doet een multimeter wonderen: Multimeter in serie in de 20A stand, en kijken wat de stroom wordt. > 3A? Stoppen.
Met de multimeter de spanning op de accu meten. Meer dan 14.4V ? Stoppen!

Als je er bij blijft, dan kan je dit soort dingen ongestraft proberen. Een accu gaat niet kapot van 10 seconden te hoge stroom of spanning. (Dat moet je met een mosfet niet proberen. Die kan in 0.01 seconde kapot gaan).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/