Ik word niet goed van deze discussie.
Die datasheet slaat niet op startaccus die geladen worden vanuit het vehikel zelf. De gtz5s is namelijk een startaccu, geen tractie.
Bovendien heb ik de indruk dat het een uit het Czechisch vertaalde pagina is. Ik heb geen zin om het uit te zoeken, maar ik denk dat er hier en daar wat kemels in het document staan.
Als je die 5Ah batterij laadt via een autoacculader, ga je de accu vroegtijdig om zeep helpen.
Er is geen regelmechanisme, een eenvoudige lader is ontworpen voor 6A en gedaan.
De stroom wordt beperkt door de klein bemeten transfo en enventueel een serieweerstand.
Gezien ook bij een kleine accu in goede conditie de inwendige weerstand honderdsten van een Ohm bedraagt zie ik niet in waarom de stroom beperkt zou blijven tot de voor deze accu geschikte laadstroom. Natuurlijk zal bij volledige lading ook de stroom automatisch afnemen naar een kleine waarde omdat de accuspanning naar 14,2V neigt waardoor geen spanningsverschil meer is met de lader. Maar dat is slechts op het einde van de laadcyclus.
Maar ondertussen is de accu te snel geladen met een te grote stroom en dit is niet goed voor de levensduur.
Op 8 juni 2012 22:35:46 schreef Sine:
[...]
Newsflash, bij overladen OOK, en niet zo'n klein beetje.
(Sine heeft het over sulfateren)
Daar geloof ik niets van. Met sulfateren bedoelt men het volgende: bij een geheel ontladen accu (10.5V)bestaan beide platen volledig uit loodsulfaat. Bijna alle zuur is dan uit de vloeistof of de gel of de glasvezelseparator..
Dat is een normaal deel van het proces. Blijft die toestand aanhouden, dan gaat na verloop van enkle dagen tot weken het loodsulfaat kristalliseren in een onoplosbare vorm die niet meer met normaal laden kan omgezet worden. Dit leidt tot capaciteitsverlies en bij ernstige verwaarlozing tot een definitief kapotte accu.
Bij een volledig opgeladen accu bestaat de ene plaat uit lood, en de andere uit lood peroxide. Alle zuur zit in de vloeistof.
Ik zie dus niet in hoe overladen tot sulfateren kan leiden.
Wat natuurlijk niet wil zeggen dat er geen schade aan de accu kan ontstaan.