DVM 1000

Hallo,

Ik ben van plan om een digitale drie in een multimeter aan te schaffen nl de DVM 1000, ik vraag mij af of iemand hiermee bekend is en wat de bevindingen zijn.
Ik heb al geprobeerd een review te vinden maar dat heeft niets opgeleverd.

Groeten,

het is geen fluke , dus minder nauwkeurig ,en spanning meten op de ohm stand kan een nieuwe dmm betekenen . maar er zijn veel leden die hier een velleman hebben en best tevereden zijn over het ding , dus waarom niet , voor de 44 euro waar hij voor op t net staat..

als dit een nieuw model is , dan zijn er natuurlijk weinig mensen die er al 1 hebben als dat van een model wat er al 3 jaar is..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Deze digitale 3-in-1 multitester combineert de functies van een multimeter, een telefoonlijntester en een netwerkkabeltester

Heb je die functies nodig dan ? Als het puur om de multimeter gaat is er wel beter te koop.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Een multimeter is handig omdat als je dingen aan het meten bent, je wel eens van "verbinding meten" naar "spanning meten" naar "weerstand meten" en "stroom meten" omschakelt. Kortom deze functies in 1 apparaat lijkt me wel handig. Maar om die andere dingen er ook in te hebben lijkt me niet handig. Mogelijk dat je zo je telefoonlijntester kan vinden omdat je de multimeter niet zoek laat raken.....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik ben af en toe met computers en netwerk bezig dus het leek mij wel handig om een kabeltest functie aan boord te hebben, het komt namelijk vaak voor dat een kabel verkeerd is aangesloten of een breuk heeft en het is natuurlijk wel handig om dit soort storingen te kunnen uitsluiten.
Verder gebruik ik het voor (lichte) elektronica en ben niet zo zeer bezig met zware spanningen, het is natuurlijk maar net waar je het voor nodig hebt.
Maar de voornaamste reden voor deze post is natuurlijk dat ik geen miskoop bega, als er mensen zijn die vinden dat ik hem absoluut niet zou moeten kopen dan wil ik dat natuurlijk graag weten.
Maar inderdaad als het een nieuw model is dan zullen er wel niet veel mensen zijn met gebruikers ervaringen.

[Bericht gewijzigd door Lobster op zaterdag 9 juni 2012 12:15:10 (26%)

Je moet je eens goed afvragen hoe vaak je een kabeltester gaat gebruiken. Hoe vaak heb je een kabel waarvan je niet zeker bent of ie ok is? Heb ik nog nooit van m'n leven gehad (nou ben ik niet dagelijks in die materie bezig, maar wel bijna 30 jaar met elektronica). Als het dan toch 1 keer in de 10 jaar voorkomt, dan kom je met een Ohm meter ook een heel eind.
Ik zou voor een redelijke multimeter gaan. Gelijk een Fluke is helemaal niet nodig, er zijn plenty goede meters.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
fred101

Golden Member

Een 40 euro multimeter is geen topklasse, zo bij 50-100 euro zijn ze echter al best redelijk aan het worden maar je moet niet puur naar prijs kijken. Hoe meer er opzit hoe duurder, dus een 100 euro meter met ingebouwde scoop, TDR, componenttester, functiegenertor, frequentie meter ect is niet van de zelfde kwaliteit als een meter van 100 euro met alleen de basisfuncties.
Die Velleman kun je dus niet vergelijken met andere meters van 40 euro.

Als het hobby is moet je gewoon naar je budget kijken en zou ik voor 40 euro een extech ofzo kopen en voor die enkele keer een kabeltestertje maken. Dat stelt weinig voor. Als het voor werk is, goed gereedschap is het halve werk, is lullig als jou klanten extra moeten betalen door fouten die jij maakt tgv slecht/ onbetrouwbaar/onveilig materiaal. Ik heb in een motorgarge erbij gestaan dat de montur door een ronduit waardeloze multimeter een uur met een probleem in mijn motor bezig was ( oa er eentje opblies) Gelukkig was het een grantie gevalletje anders had ik al die tijd moeten betalen. Is ook de laatste keer dat ik daar geweest ben. Ik verwacht van een professional ook professioneel gereedschap.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Dank allen voor uw reacties, bij nader inzien denk ik dat ik toch maar voor een ander toestel ga en dan zonder al die poespas die ik waarschijnlijk toch nooit gebruik, ik ga toch maar voor een hogere prijsklasse, het zal waarschijnlijk wel een fluke worden.

Patrick de Zeester

Golden Member

Ik heb het idee dat je nog niet zo heel goed weet wat je van een multimeter verlangt. Je zou er ook voor kunnen kiezen om eerst te beginnen met een goedkoop metertje, en pas gaan voor een duurder model op het moment dat je weet wat je belangrijk vindt en wat niet (welke functies, nauwkeurigheid, degelijkheid, snelheid...etc).

Voor sommige toepassingen luisteren de kwaliteiten van de multimeter niet zo heel nauw, zoals bijv. reparaties in de hobbysfeer en eenvoudige zelfbouwprojectjes waarbij zelfs het multimeter die Aldi een aantal jaar terug voor een paar euro verkocht al voldoet (al is het ontbreken van een pieper wel een gemis).

Voor professionele toepassingen wil je vaak iets degelijkers (zowel mechanisch als elektrisch) en dan kom je al snel bij de bekendere en wat duurdere merken uit.

Wat betreft extra functies buiten weerstand-spanning-stroom-pieper; mijn ervaring is dat je die weinig tot niet gebruikt, en dat wanneer je meer dan indicatieve nauwkeurigheid wenst voor dat soort functies dat je beter een dedicated meter kunt gebruiken.

fred101

Golden Member

http://www.circuitsonline.net/artikelen/view/40. Meer info over multimeters.
Ik vind van de extra functies een snelle ( instelbare) pieper handig, en (instelbare)diode meetfunctie. Sommige gaan maar tot 1V.
Verder gebruik ik de conductance functie van mijn Agilent nog wel regelmatig. Stroom meten doe ik zelden met de stroommeet functie. Belangrijk is veiligheid en onderdrukking van omgewenste signalen ( commonmode) een makkelijke test. Zet je meter op AC en meet DC. Sommige meters geven in AC dan bij 12V zo'n 35 V aan. Dat heeft met de bouw te maken maar als je dus een DC signaal met rimpel hebt kun je die rimpel niet meten.

[Bericht gewijzigd door fred101 op zondag 10 juni 2012 13:05:27 (79%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Als dank voor de steun in de vorm van reacties hierbij een update van de huidige stand van zaken.
Ik heb inmiddels een andere multimeter aangeschaft en wel de DT-5808 wat voor merk het is weet ik niet waarschijnlijk wel zo'n ding uit China, maar dat maakt niet uit hij is veelzijdig en niet duur als hij kapot gaat kan ik altijd nog een duurdere kopen, voor nu is het vooral veel experimenteren.
Daarnaast heb ik ook nog een instelbare netvoeding gekocht de Voltcraft pps-11360 alsmede een soldeerstation en een aantal losse
spulletjes en een paar boeken n.l. Elektronica echt niet moeilijk van
elektor en 311 schakelingen en elektronica voor dummies Enkele foto's op http://www.wikevo.nl/

Merk is Zhangzhou Weihua Electronic Co., Ltd.
In ieder geval goedkoop. Voor dat geld heb je ook 2ehands bv. een Metex.
Ik zou hier zeker niet mee aan het lichtnet meten (ivm veiligheid).

[Bericht gewijzigd door markce op vrijdag 13 juli 2012 13:53:25 (27%)