Goedkope capaciteitsmeter

Ik ben op zoek naar een goedkope capaciteitsmeter om elco's en condensators te testen. Dat deed ik altijd met een Chinese multimeter, maar die heeft de geest gegeven. Nu zat ik te denken aan de volgende meters:

Deze spotgoedkope meter:
http://www.ebay.com/itm/Multifunction-3-Digits-LCD-Digital-Display-Cap…

Deze iets duurdere, maar nog steeds goedkope meter:
http://www.ebay.com/itm/6013-Capacitor-Capacitance-Tester-Meter-0-01pF…

Of deze, van marktplaats:
http://link.marktplaats.nl/568721984

Over de tweede heb ik één review gevonden, die positief was. Over de eerste heb ik nog niks gevonden en van die laatste weet ik niet wat hij kost (kost nieuw 60 euro). De verkoper wil er ongeveer 30 euro voor.

Wat denken jullie? De tweede chinese lijkt me eigenlijk wel wat, maar van die eerste weet ik het niet. Die is wel erg goedkoop. De capaciteitsmeting is voor mij niet echt belangrijk, als de waarde er maar een beetje op lijkt vind ik het prima.

Graag jullie meningen.

De meters van velleman zijn wel degelijk ze kunnen wel tegen een stootje door het rubber water om heen zit

lijkt me ook de beste ?

Ik heb een zelfbouw geval wat ook meteen L kan meten.
Dit was nog best accuraat, je moet alleen wel de mogelijkheid hebben om pic's te programmeren.

PE2BAS

Sjoerd, dat denk ik ook wel. Ze zijn qua degelijkheid vast beter dan de Chinese meters.
Hardbass, ik heb die mogelijkheid niet en wil ook eigenlijk gewoon een apparaat met een behuizing enzovoort. Het moet gelijk goed zijn.

fred101

Golden Member

Wat wil je meten en testen ? Bij elco's testen denk ik aan ESR meten of DF, capaciteit en DC lekkage.
Dat vindt je niet op dit soort apparaatjes. Wil je gewoon weten wat een nieuwe elco ongeveer is en condensators vanaf zo'n 10 pF meten om te weten wat de waarde ongeveer is dan voldoen ze prima.
Maar een rotte elco pikken ze er niet uit.

Meerdere frequenties Is handig (120Hz voor grote elcos, 1 en 10KHz voor de rest. Keuze tussen Parallel en serieel mode.
Goede bescherming tegen per ongeluk geladen elco's of door dielectrische absorbtie weer "opgeladen" elco's.
Compensatie/calibratie procedure door open/ short meting.

Ipv zo'n goedkope lcr indicator zou ik er zelf eentje bouwen. Er zijn mooie kitjes die het best aardig schijnen te doen. Verkijk je niet op de display, ik heb er eentje ( en die zit nog in de 80 euro klasse) die bv 2.23pF aangeeft maar dat klopt voor geen meter. Een 2,2 pF . Geeft hij gemiddeld ergens tussen de 2 en 4 pF weer. Ik had een voltcraft van over de 100 euro die onder de 10 pF ook niet klopte ondanks de digits achter de comma dat het wel zo doet lijken. Laatst met een Hameg mogen spelen die wel goed klopte, maar dat was een heel andere prijsklasse.
Zit je niet in dat gebied dan hoef je daar niet op te letten, maar nogmaals, om te testen heb je er niks aan.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Ik wil eigenlijk gewoon condensators en elko's testen die in kapotte apparaten zitten (uitgesoldeerd). Dit deed ik altijd met de capaciteitsmeter op mijn multimeter, en zo kreeg ik vaak een indicatie welke slecht waren. Ik begrijp dat een ESR-meter beter is, maar die kan ik niet goed vinden voor een aanvaardbare prijs (<50 euro). Heb ik aan alleen een ESR-meter genoeg om slechte elko's en condensators eruit te zoeken?

fred101

Golden Member

Een elco kan op 3 manieren falen.
-DC lekkage, dat zie je niet op een esr of C meter ( kun je met DC voeding, mV meter en weerstand wel makkelijk meten)
- ESR, maar niet makkelijk te beoordelen. Dan moet je eerst weten wat de fabrikant specificeert en op welke frequentie maar de echt rotte pik je er wel uit. Hij zal eerder een goede rot verklaren dan andersom. Alleen met nog een fractie van de capaciteit en zo lek als een zeef kan de ESR nog goed zijn.
- capaciteit, een beetje spanningsafhankelijk, temperatuur afhankelijk en bij sommige elco's kan het 20 tot 80 % varieren. Als de capaciteit drastisch te laag is ( na formeren) dan zegt het wel wat maar verder is het alleen ter controlle. Tenzij de meter over een D of ESR aanduiding beschikt. Dan heb je twee in een en met een multimeter en voeding kun je de lektest doen.

Kijk eens op mijn site en zoek naar Elco en ESR, ik heb daar de nodige stukjes over geschreven. Incl wat schemas voor bv een simpele ESR meter ( paar euro aan standaard onderdelen) of een lektester met een schakelaar en wt weerstanden.
Een C meter kun je ook makkelijk analoog maken dmv een meetbrugje of met een oscillatortje. In de meeste jaren 60-70 boekjes staan eenvoudige maar wel goede ontwerpjes. Bv het boekje over meten van Dirksen.

Als je er een koopt zou ik die Velleman nemen.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Deze is een beetje van beiden. Capaciteit, ook inductie en er zit een behuizing bij, maar je moet hem nog wel even zelf solderen. http://www.vandijkenelektronica.nl/main.php?action=product&categor…

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough
fred101

Golden Member

Hij verkoopt hem ook kant en klaar staat er bij.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
flash2b

Special Member

Ik heb deze L/C meter LC200A - test rapport gekocht op ebay.

Echte fijne meter, zeker voor het geld.

pamwikkeling

Special Member

Voor de grove metingen aan bedrijfs condensatoren voor elektro motoren, gebruik ik volgende methode. (niet gebruiken bij start condensatoren)

Gewoon 230 Volt op de condensator aansluiten en dan de stroom in de kring meten.
Als de condensator nog goed is, is de stroom gelijk aan het produkt van 0.07 en de capaciteit.

Dus voor een 20 uF geeft dit een stroom van 20 x 0.07 = 1.4 Amp

De achterliggende theorie

  • I = U / Z
  • I = U x 2 x π x f x C
  • I = 230 x 2 x 3.1415 x 50 x 1E-6 x C
  • I = 0.0722 x C
  • (de capaciteit wel 1 miljoen keer groter nemen als de werkelijke waarde op de condensator)

En als de condensator ontploft, tja, dan was hij slecht ;-)

fred101

Golden Member

Dan weet je nog niks over de ESR of over DC lekkage, en het is nog al gevaarlijk. Tenzij de kans op ontploffen als test meetelt. Ik zou dan eerder een begrenzingsweerstand opnemen.

Maar zo kun je wel capaciteit meten van niet te grote elcos en bij een pure sinus.. Bij 50 Hz is die 20 uF 160 ohm. Dat is een behoorlijke reactantie. Sommige analoge multimeters doen zoiets. Dus de spanning over de reactantie op 50 Hz omzetten in een direct afleesbare capciteit. Ik heb er twee die dat kunnen, wil ik toch eens proberen alleen heb ik van beide geen manual dus ik weet niet hoe ze dat doen. ( meters hebben aardig wat ansluitingen en ik heb geen idee van de gebruikte spanning, gezien de leeftijd verwacht ik 6,3V.

Even voor de compleetheid, je bedoeld dus gewoon de capaciteit in F. Jou omschrijving van de capaciteit X 1 miljoen is wat ongelukkig als er toevallig een opdruk in mF op staat (en dan echt bedoeld als milliFarad, of bv een supercap met opdruk in F)

Is wel een idee voor een simpele analoge elco meter/tester.
Twee 230-12V trafotjes met de 12V aan elkaar. Dan een weerstandsdeler ivm de stroombegrenzing en verschillende spanningen. Meet de spanning over de elco en een serie weerstand en maak de meter schaal / weerstancombi zo dat je capaciteit afleest.
Dan maak je dmv en schakelaar er de mogelijkheid bij om tussen trafo en weerstandsdeler een gelijkrichter te plaatsen. Dan heb je dus DC op je elco. Nu meet je de spanning over die serie weerstand en meet zo de lekstroom bij werkspanning. Dan kan je met een handje vol onderdelen capaciteit meten, formeren en lektesten zonder gevaar van ontploffing.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
pamwikkeling

Special Member

@ fred101,
Met de capaciteit x 1E6 bedoel ik gewoon de waarde die op de condensator staat. Bij electro motoren zijn de gebruikelijke waardes gelegen tussen 2 à 3 micro farad en 70 à 100 micro farad.

Dus voor een 10 micro farad condensator wordt de stroom 10 x 0.07 = 0.7 Ampères

Ik zit er een beetje aan te denken om dit setje te bestellen. Dit lijkt me niet duur als het enigszins werkt. Zou die ESR-meter voldoen voor de meest voorkomende condensators/elko's?

http://www.ebay.com/itm/Capacitor-Capacitance-Cap-ESR-Meter-Tester-Com…

Lijkt jullie dit wat of kan ik beter een andere nemen? Moet wel ongeveer rond dit bedrag blijven.

fred101

Golden Member

De LCR meter is 1% + 2 digits. hij geeft je dus bv 320,21 pF bij een meting, dat klinkt heel precies alleen is dat dus in werkelijkheid ergens tussen 316.78 tot 323.22. De resolutie is dus veel hoger dan de accuratie. Maar dat is voor elcos en grotere condendators geen ramp.

De ESR meter:
Van de website:
Using true 100KHz square wave to measure the ESR value, which is equal to the testing method of capacitor manufacturer.

Dat is onzin, de meeste fabrikanten meten met een (vectoriale) impedantiemeter, ze meten de loss angle en niet op deze hobbymanier. Daarnaast wordt ESR meestal voor 1KHz opgegeven en niet voor 100KHz. Maar dat maakt hem niet onbruikbaar. Echt rotte pik je er zo wel uit.

In the market, there is some technique using short pulse method to testing, but the value will be varying vs the capacitance and sometimes reading is different from the manufacturer's value.

Die pulsmethode is volgens mij een variant op wat ze zelf doen. Maar belangrijker. De ESR is frequentie afhankelijk en juist de blokgolfmethode is redelijk capaciteits afhankelijk. Hun methode moet afwijken want als de ESR op 1KHz wordt opgegeven moet hij veel lager zijn op 100KHz. Maar door 100KHz te kiezen kunnen ze toch nog dingen als 1uF meten en is de meetfout zo groot dat hij lijkt te kloppen (omdat de opgave voor een veel lagere frequentie is. ESR is op zijn laagst bij zelfresonantie. De ESR van een super low ESR 10pF mica condensator op 1KHz is ongeveer 1500 ohm ! bij 100 MHz is die zelfde 15 mOhm. Een 100uF elco op 1Khz heeft een Xc vab 1,59 ohm, de ESR zal iets van 15mOhm kunnen zijn als hij heel goed is. Maar op 100KHz is de Xc 0,015 ohm en zal de esr 0,00015 ohm zijn. Zo'n esr meter geeft dan ergens tussen de 15 en 100mOhm weer dus iedereen denkt dat hij aardig klopt. Maar nogmaals, echt rotte elcos zijn al snel een aantal Ohm en dat pik je er wel uit.

What is ESR of capacitor?

There is a series resistor inside capacitor, using 100kHz to remove the impedence 1/(2*pi*F*C), the impedence become small, and we can then measure the true series resistor value.

Flauwekul, ze removen niks. Een blokgolf geeft een spanningsval over het R deel maar de ESl gooit roet in het eten en de spanningsval is "zwevend" ze meten echter tov massa. Daarom komen ze veel te hoog uit. Door die 100KHz lijkt het echter weer te kloppen omdat hij daar zo laag is dat je het alleen met een RF-IV methode of fase methode kan meten. bv hieronder:

http://www.pa4tim.nl/wp-content/uploads/2012/05/HPIV_1nF1-100MHz.jpg

A bad E-capacitor will have larger ESR and create large ripple rather than filering noise. Normally it is smaller then 1 ohm.

Het is niet per definitie kleiner dan 1 ohm, dat ligt aan de capaciteit en frequentie. Een slechte condensator kan:
- lekken maar een perfecte capaciteit en ESR hebben
- Slechte ESR maar perfecte capaciteit en niet lekken
- Slechte capaciteit en een perfecete ESR en niet lekken
- een mix van hierboven

http://www.pa4tim.nl/?p=3331 metingen aan een 8 tal slechte elco's. Volgens de ESR meter deugen er maar twee niet. Twee hebben een hoge esr die wisselt. De analoge esr meter liet dat zien omdat de meter ging lopen en omdat ik een hogere spanning gebruik.
http://www.pa4tim.nl/?p=381 meer over ESR

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Bedankt voor deze lastige, maar duidelijke uitleg. Uiteindelijk heb ik toch maar besloten een Peak ESR60 te kopen, dit lijkt me net een wat degelijker apparaat. Die heb ik voor net geen 90 euro in huis vanuit Duitsland, dus dan heb ik hem ook wat eerder. Ik zal je uitleg nog maar eens doorlezen om er nog wat meer van te begrijpen.