Diskette motor aansturen

Ik heb een aantal diskette-stations gesloopt, en in eentje zit een motor met printplaat eraan vast, deze is aangesloten op de hoofdprint met 6 draden die gecodeerd zijn: vcc, gnd, idx, clk, spd en s/s.
Nu zou ik deze graag aan willen sturen, maar heb geen idee hoe, misschien dat iemand al eens iets gelijkaardigs aangestuurd heeft en er meer over weet.

M-i-c-h-e-l

Golden Member

Is het een stappenmotor?
Daar zijn genoeg schema's voor te vinden om die aan te sturen.

Dat printje zul je vast kunnen "bedienen" met een controllertje.
Met een beetje experimenteren kom je daar toch wel uit?

/Add
Ik zocht voor de gein 's op "vcc, gnd, idx, clk, spd en s/s" in google.
Dat leverde nog wat op, zoals deze

Misschien kun je er wat mee :-)

[Bericht gewijzigd door M-i-c-h-e-l op vrijdag 15 juni 2012 09:12:26 (38%)

Als het (zeer waarschijnlijk) de aandrijfmotor van de schijf is:
Dan moet er een enable signaal op om de motor te starten.

vcc/gnd: Meest waarschijnlijk 5V voeding, sommige hebben +5 en +12V nodig, maar aangezien er hier maar een paar op zit hou is het op +5V.
spd: Waarschijnlijk een 300/360 rpm stuur signaal.
idx: Is het index markeer gaatje van opto.
s/s: Geen idee..., enable van de motor?
clk: Is natuurlijk een clock signaal maar waarvoor? Kan een tacho achtig retour signaal zijn.

Gewoon +5V aanbieden en op de andere lijntjes eens meten of het een in of output is. Komt er niets uit eens met een 4k7 weerstandje de pin aan +5V hangen en kijken wat er gebeurd.

Ik heb zo ook nog een doos van die platte motoren liggen die ik zo aan de praat heb weten te krijgen.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Ik heb de signalen gemeten op de pinnen tov gnd, alleen is nu me laptop gecrascht en kan ik de scope beelden niet opvragen.
Morgen ofzo doe ik een rescue met een linux cd en post ik de beelden.