Waterniveau sensor

Zulke sensors zul je niet kant en klaar vinden voor jouw tank, wel eventueel een nivometer waarmee je aan de hand van de diameter van je vat het vloeistofvolume kunt berekenen.
De meeste HERMS installaties doen het zonder automatische volumemeting.
Degenen die ik ken en die het wel hebben geautomatiseerd maakten gebruik van een flowmeter waarmee ze bepaalden hoeveel volume ze in een tank hadden gepompt.
Ik heb wel eens iets horen vallen over een sensor voor stadsverwarming.

De makkelijkste oplossing is het meten van het niveau van de vloeistof, en daaruit het volume te berekenen (afhankelijk van de vorm van het vat). Meten kan op allerhande manieren, zie Wikipedia voor een overzicht.

DE OLDE

Overleden

misschien Omron niveaurelais type 61F-GP-N8 wat??

Wat Lefert levert, levert anders geen mens.

Zo'n Omron relais schakeld alleen als de vloeistof het contact punt bereikt of verlaten heeft.
Dus op één vaste hoogte (Nivo bewaking).

DE OLDE

Overleden

Je kunt daar 3 electroden op aansluiten : "common; laag niveau ; hoog niveau " , door de lengte kun je exact laag en hoog niveau schakelen.

Wat Lefert levert, levert anders geen mens.

@De Olde: Dat is niet echt wat wij zoeken, wij zoeken eerder een sensor die weergeeft wat het niveau is op eender welk moment en niet een relais contactje sluit.

@Bert M. Dat heb ik ook al doorzocht en de meest gebruikte zijn capacitieve sensoren.

@Brainbox flowmeter is geen goede oplossing bij onze HERMS, tijdens het maïsch process loopt het water enkele keren door een warmtewisselaar en krijgen we dus een vertekend beeld...

@Zyler Idd, maar ook heel erg duur :p

@Roland van Leusden, ik dacht dat men aan de hand van de druk in het vat, het volume kan bepalen of niet?

Een ander probleem is dan weeral dat de meeste sensoren beginnen te meten vanaf 100mm tot 6000mm, onze 2x 55l. vaten zijn 540mm hoog, dus geeft dit weeral een vertekend beeld alsook verkeerde werking...

fripster

Golden Member

Is het misschien tijd om JoopOldenzaal's methode (benzinemeter met druksensor ipv vlotter) te gebruiken hier? Lekker goedkoop en zal vast wel werken....

Eens een wirehead,altijd een wirehead.... gopher://fripster.ydns.eu

Wegen gaat niet, aangezien eronder gasbranders staan en alles verbonden is met elkaar via rvs buizen.

Die benzine meter is misschien een mogelijke oplossing, echter zoeken wij iets kant & klaar

Deze heb ik net terug gevonden op het internet:
http://www.vdonl.nl/Automotive-en-Industrie/Sensoren/Niveausensoren/Ca…

Of via het klassieke vlotter princiepe
http://www.vdonl.nl/Automotive-en-Industrie/Sensoren/Niveausensoren/Pr…

Dan moeten we een aparte buis aan het vat koppelen en zo via communicerende vaten, kunnen we een meting doen

[Bericht gewijzigd door Don Zalmrol op maandag 18 juni 2012 16:54:21 (12%)

Het probleem met een HERMS is dat alles grondig gesteriliseerd moet kunnen worden.
De sensor moet dus eenvoudig toegankelijk zijn en goed schoon te maken.
Als je een levelsensor wil gebruiken die goedkoop is en goed te reinigen dan zou je een druksensor kunnen overwegen.
Maak bovenin het vat een buis met snelkoppeling die tot bijna aan de bodem van het vat komt komt met bovenin een druksensor.
Als de vloeistof in het vat stijgt wordt de druk in de buis hoger en deze waarde kun je meten en omrekenen naar volume.
De druksensor zelf hoeft niet in contact te komen met de wort en zal dus ook niet vervuilen.
De buis kun je redelijk simpel uitnemen en ontsmetten.
De sensor waar jij naar verwijst is van 0-1 bar en dat ver boven je werkingsgebied dat waarschijnlijk tussen de 0 en 50 mBar zal liggen.
Kies er liever een die zijn volle schaal in dit gebied heeft, dat verhoogt de nauwkeurigheid.

idd, het probleem is dat Distrelec enkel maar 0-1 bar heeft als laagste optie.

Wij zullen vanavond eens kijken bij Cebeo of zij geen lagere sensoren hebben van de waarden dat U zegt.

Endress & Hauser hebben ook niveau sensoren. dmv staven van RVS of koolstof enz. diverse uitvoeringen. (oops stond al in een link zie ik nu)
Met een 4-20mA uitgang (of 0-20mA/0-10V). Alleen van de prijs wordt je echt niet vrolijk.

Een andere optie is een ultrasoon sensor, maar bij schuimvorming werken die blijkbaar niet zo goed is me verteld?
Kijk anders eens bij Balluff, Baumer of Turck.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Nivo meten kan met een drukmeter onder aan de tank, als het een "open" tank is. In een gesloten tank kan dit met een Delta P meter. Het te meten mediun dient wel een bekende Rho te hebben of niet te veel af te wijken van bv een bekende als bv water.

Bij sterk vervuild medium kun je met een drukmeter ook nog met een borrelpijp het nivo meten.

Laser,Ultrasonoor = werkt slecht bij schuim
Radar werkt goed, niet te betalen voor hobby.

Een flowmeter gebruiken bij het volpompen kan, bij het verhitten zal de vloeistof enigzins uitzetten.

Vlotter http://www.vlotterschakelaars.nl/ en dan de :
Deeter LVCS Series 316L ( geen idee van de kosten)

ps wanneer is het bier klaar ?

tja de prijs he, hoe hoog worden/zijn de vaten? de vlotter die jij aangaf zijn niet nauwkeurig denk ik. die Capacitief sensor zal wel gaan.
ik zal op de zaak eens kijken hoe onze digitale sensoren heten

Vat 1: Warmwater vat
Ø x H: 405 x 685 mm

Vat 2: Filter kuip
Ø x H: 405 x 545 mm

Vat 3: Kookketel
Ø x H : 405 x 540 mm

Vat 2 heeft geen sensor nodig, doordat er een filterplaat onderaan ligt en dit een vertekend beeld kan geven, we gaan de sensor van vat 1 gebruiken en daaruit berekenen hoeveel liter er daar nog inzit - vat 2 en zo hebben we de hoeveelheid liters in vat 2 berekend, met nog een kleine correctie factor doordat er nog wat water in de buizen zit.

Wij zoeken dus eerder iets in de richting van een druksensor, doordat deze geen contact heeft met de vloeistof en alles mooi rein blijft...

De sensor moet ook nog tegen temperaturen kunnen van +85°C en voor het spoelen best tegen +100°C.

Alsook laser, ultrasoon en radar kunnen we niet gebruiken in vat 1, doordat daar een zelfgemaakte warmte wisselaar zit. Deze geeft dan terug een vertekend beeld aan de sensor.

De sensor van Distrelec ziet er om den duur nog de beste oplossing uit voor dit moment, juist jammer dat ie tot 1bar gaat, dat eigenlijk wat teveel is...

https://www.distrelec.com/ishopWebFront/catalog/product.do/para/id/is/…

Alvast bedankt voor de hulp!

@Peter112 wanneer onze HERMS up and running is :p

Tenzij er hier iemand op CO zit die ervaring heeft met bierbrouwen en de toegepaste componenten blijft het gewoon gokwerk.
De capacitieve sensor die je opgaf is speciaal bedoeld voor drinkwatertanks aan boord van schepen.
Er is een kans dat ze deze voor jouw toepassing zal werken, maar de kans dat die niet (goed) werkt is even groot.
Kokende wort van 100 graden met enzymen, zuren, suikers en koolhydraten is wat anders dan drinkwater van 10 graden.
Vat 1 zal waarschijnlijk niet zo n probleem zijn maar vat 3 zou ik niet op gokken.
Ook een druksensor lijkt mooi, maar is het type dat je kiest ook bestand tegen waterdampen en hoge temperaturen?
Ik kan wel wat verzinnen om die problemen te omzeilen, maar dan praat je niet mee over een kant en klare oplossing voor een redelijke prijs.

Er zijn binnen de hobby-brouw verenigingen veel mensen aktief met dit soort materie bezig en ik denk dat ze je daar beter kunnen voorzien van zinvolle informatie uit de praktijk, wat geschikt is en wat niet en waar je dat voordelig kunt aanschaffen.

Je oplossing met een druksensor lijkt me in principe OK, maar wees er zeker van dat het voor jouw toepassing geschikt is.

Op mijn werk meten we met een STS druksensor van 100mBar in kuipjes om produkten te dosereen. Werkt reeds enkele jaren perfect.
Te verkrijgen bij retec.

Meten is weten

Ik heb een e-mail gestuurd naar Retec voor een druksensor, en ik zal ondertussen ook een snuisteren op een brouwforum.

Ik denk dat ik ga gaan voor een drukverschil meting, doordat deze niet in contact komt met het water/ wort. Zoals dat bij een capacitieve of vlotter systeem wel zal gebeuren.

GJ_

Moderator

Radar gaat wel, ook als er allerlei dingen in die tank zitten, je moet dan alleen geleide radar nemen. Helaas ook onbetaalbaar voor hobbie.
Ik zou gewoon een E+H druksensor gebruiken.

Ik zou een ultrasoon afstandssensor plaatsen, dit werkt redelijk nauwkeurig (eea. afhankelijk van meetbereik) en je hebt geen contact met de vloeistof omdat de sensor geluidsgolfjes uitzend welke worden weerkaatst door de vloeistof, de sensor zet de vertraging tussen het uizenden en ontvangen van de geluidsgolf om in een 0-10v, 0-20mA of 4-20mA eea. afhankelijk van type.

Ik heb reeds op diverse plekken deze sensoren gezien, ao nivometing voor mestkelders, (drink/schoon/vuil) waterkelders, zoutblokken (ontharder) chemische vloeistoffen waar alles van staal binnen 1 jaar weg is.

De sensor meet het schuim wat op de vloeistof staat mee in zijn uitsturing, hierdoor kan je tank door schuim nooit overstromen, hierdoor kan je pomp droog lopen omdat er "nivo" in de tank is waardoor de pomp moet wegpompen (rekening houden in programmatuur dat de pomp bij 5% uitschakelt+instelbare nalooptijd)
Als het schuim heel dik is waardoor het oppervlakte niet vlak is kan dit de meting beïnvloeden.

Hou in de specs de min/max temperatuurcompensatie in de gaten ivm temp.

Hallo Don.

Neem even contact met mij op.
Ik heb hier een aantal kant en klare druk meters.
Kan tot 1 meter water hoogte aan.
Ik heb er nog 20 liggen.

Groeten Joop

ik heb mijn hersens niet in de hand.

Ow, door één of andere reden heb ik geen e-mail notificatie ontvangen op mijn post en was deze me ontglipt door enkele familiale redenen.

Sorry voor de late response.

Dit topic mag dicht.

Zou toch leuk zijn als je nog even meld hoe je het opgelost hebt..

Wel helaas heeft het project even stil gelegen. Maar we zijn er weer met bezig.
We gaan 2 flowmeters implementeren, deze zijn veeel goedkoper en even accuraat als eerst vermelde sensoren.

Plus wordt dit ook makkelijker om te kuisen & onderhouden!