Solid state relais

Alleen berichten met de trefwoorden “breadboard” worden getoond. Alle berichten tonen

Lambiek

Special Member

Als je de onderdelen hebt, bouw de schakeling dan op een breadboard.
zo'n ding moet je gewoon kopen, dan kan je ook gemakkelijk experimenteren en testen. Gebruik zelf zo'n ding al 35 jaar, iedere nieuwe schakeling wordt daar op getest voor ik er een print voor ontwerp.
http://www.google.nl/search?q=breadboard&hl=nl&biw=1024&bi…

Ik weet niet wat voor een afstand het moet over bruggen, maar een piezo werkt waarschijnlijk ook gewoon en heeft niet zo'n last van rond zingen. Maar zo als ik al zij gewoon proberen, daar leer je het meest van.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Shock6805

Golden Member

Toch zal de Triac in het schema als hierboven niet in geleiding komen...

Je biedt de Triac wel een 5V aan, maar er kan geen stroom door de Triac naar de massa van het 5 Volt cirquit lopen.
(Ik zie trouwens geen massa??)

De massa is er wel maar die ben ik vergeten aan te duiden. de massa is de onderste horizontale lijn. Vormt de triac met de optocoupler geen simpele SSR? :)

Ik weet niet wat voor een afstand het moet over bruggen, maar een piezo werkt waarschijnlijk ook gewoon en heeft niet zo'n last van rond zingen. Maar zo als ik al zij gewoon proberen, daar leer je het meest van.

Een piezo is dat dan een microfoontje? En wat is rondzingen?
@lambiek ik heb een breadboard (wel eentje zonder dwarsrail) maar nog niet alle onderdelen. ik moet nog opzoek naar een 4022B en waarschijnlijk ook naar condensators.

[Bericht gewijzigd door Shock6805 op zaterdag 23 juni 2012 11:55:26 (11%)

Als je maar genoeg geinteresseerd ben, verwondert heel de wereld.
Lambiek

Special Member

Op 23 juni 2012 11:51:25 schreef Shock6805:
Een piezo is dat dan een microfoontje? En wat is rondzingen?
@lambiek ik heb een breadboard (wel eentje zonder dwarsrail) maar nog niet alle onderdelen. ik moet nog opzoek naar een 4022B...

Een piezo is een zoemertje, maar je kan hem ook gebruiken om geluid op te pikken. Hij is alleen niet zo gevoelig, is een kwestie van proberen. Ja dat rond zingen gaat hier niet op, heb ik verkeerd gelezen. Rond zingen of fluiten is als je een microfoon dicht bij een speaker houd.

Waarom gebruik je geen 4017, is in jou geval makkelijker denk.
En ik zou een kant en klaar solidstate relais kopen als ik jou was, een van sharp of zo.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.