Siemens combi-magnetron code "E9 MT"

RayvS, dat is dus duidelijk dat de buis stuk is, of tenminste de witte doorvoer isolator op de buis is doorgeslagen. Dit dient geheel oneindig te zijn en die laage weerstand over de twee lippen is normaal. Dussss Of een buis bestellen OF de doorvoer isolator vervangen.

LET wel: de buizen die je in de UK bestelt zijn imitatie buizen en geen originele!!! Werken overigens tot op heden wel OK.

[Bericht gewijzigd door smd op zondag 10 februari 2013 18:38:49 (19%)

Hallo SMD en Testman,

Hartelijk bedankt de buis inmiddels ontvangen en gemonteerd (na wat vertaging met de levering) maar hij werkt weer als een zonnetje.

Met vr gr, Raymond

Beste allemaal en in het bijzonder smd en testman,

Aangezien ik al veel heb gehad aan deze post en ik denk dat hij voor anderen nog waardevoller kan worden, post ik ook graag mijn situatie.

Wij hebben een Siemens combi-magnetron met E-nummer HB86K570N/06. Ook wij hebben het 30 seconden probleem. Ik heb zowel de buis als de inverter gedemonteerd en grondig visueel bestudeerd. Aan beide kan ik geen schade ontdekken. Ik heb de buis doorgemeten en deze heeft keurig 0,2-0,3 Ohm tussen de contacten en twee keer oneindig tussen de contacten en de metalen behuizing. Ik heb verder nog geen componenten op de PCB van de inverter doorgemeten.

Aangezien smd aangeeft dat het 30 seconden probleem wordt veroorzaakt door de buis of de inverter, en de buis visueel in orde is en elektrisch correct doormeet, is de inverter dus verdacht. Een nieuwe inverter (alleen de PCB voor magnetron subtype 06) kost bij Siemens online 105 Euro incl. verzenden en op Ebay UK (alhoewel niet helemaal zeker of je een identiek bruikbaar exemplaar krijgt) vanaf 26 GBP excl. verzenden.

Gaan jullie erin mee dat ik 'gewoon' een nieuwe inverter PCB aanschaf of is het nog zinvol om een aantal componenten van de inverter te (laten) bekijken om zeker te stellen dat het de inverter is die stuk is en er eventueel nog een compnent los vervangen kan worden?

Mijn laatste vraag: hoe groot is de kans dat de buis toch defect is in dit geval?

Bij voorbaat alvast hartelijk dank.

Groet,
Max

Meet of er wel 230V op de inverter komt, kan zijn dat de witte 10 A zekering defect is. 2 draden op inverter moet spanning op staan indien magnetron functie gebruikt word. Alleen de draden losnemen en niet de print aansluiten tijdens test!!!

In dat geval is inverter defect. Heb evt wel een ruilinverter voor de test. (IGBTs sneuvelen vaak en diverse andere componenten)

Beste smd,

Hartelijk dank voor de snelle reactie.

Ik heb de print weer aangesloten behalve de contacten naar de buis en de contacten welke de inverter voeden met 230VAC. Als ik de magnetron inschakel komt er netjes 230VAC op de niet aangesloten contacten. De inschakelduur is nu wel veel korter dan 30 sec maar dat lijkt me niet vreemd aangezien er nu helemaal geen terugkoppeling plaatsvindt.

Ik maak graag gebruik van je aanbod om een test te doen met een werkende inverter. Ik zal je een PB sturen om te zien of dit praktisch gezien te realiseren is.

Zodra de magnetron weer werkt zal ik nog een post plaatsen met de bevindingen.

Groet en dank,
Max

Zoals beloofd, hierbij de afloop van de storing met onze oven.

Met behulp van een tweede inverter van smd hebben we kunnen vaststellen dat mijn inverter niet defect was. De buis leek echter in orde maar volgens smd wordt deze storing door de buis of inverter veroorzaakt. Ondanks dat de buis in orde leek, hebben we toch door middel van een tweede buis kunnen vaststellen dat mijn buis defect was.

De conclusie is dus dat niet per se de inverter defect is als de buis elektrisch correct doormeet en geen uiterlijke defecten vertoont. Wissel in een dergelijk geval dus een component uit om de diagnose te kunnen stellen. De leencomponenten dienen wel identiek of tenminste uitwisselbaar te zijn.

Bovenstaande werkzaamheden zijn zeker niet zonder risico. Let er bijvoorbeeld op dat een buis niet (per ongeluk) wordt aangesloten/getest wanneer deze niet op zijn originele plek gemonteerd is!

Heel veel dank aan smd en alle andere leden van dit forum voor het helpen oplossen van ons probleem.

Hallo allemaal,

Dat heb ik weer, Magnetron stopt na 30 seconden, dus ga ik zoeken op internet en kom hier terecht, hoera er zijn meer van deze klachten.

Alles gedaan wat hiervoor wordt beschreven, uiteindelijk de stoute schoenen aan getrokken en een nieuwe buis besteld.
Vandaag, ja hoor eindelijk binnen, snel er in gezet, aangesloten, spanning er op en.........................niks nada noppes. dwz de klacht is dus nog steeds aanwezig.
M.a.w. voor jan met de korte achternaam een nieuwe buis gekocht en nog steeds geen steek verder.
Iemand suggesties?

Ook heb ik nog een buis in de aanbieding, denk ik.

Ik hoor het graag.

Groet,

Jan

Jan,

Kan je wat meer vertellen over de metingen/inspectie van de oude buis?

De fabrikant van het binnenwerk van de oven is Panasonic. Tenminste Siemens en Bosch hebben hiervan gebruik gemaakt. Als je in je omgeving iemand kent met een Panasonic, Siemens of Bosch oven zou je kunnrn vragen of je de inverter even mag lenen... let op want er zijn ook hier een aantal verschillende inverters toegepast. Op de parts service sites van de merken kan je precies zien welk onderdeelnummer erin zit.

Groet,
Max

Dag Max,

De oude buis meet tussen de aansluitingen de beroemde 0,3 ohm en naar aarde oneindig. daarom twijfelde ik al of hij wel defect zou zijn, maar er wordt hier ook gezegd dat zonder foute metingen hij toch defect zou kunnen zijn.

Het is inderdaad een siemens combi. maar een inverter lenen zal niet makkelijk zijn.
Heb hem wel opgezocht op internet, is te koop in engeland, wellicht dat ik dat nog probeer maar ja kost wel weer 30 pond en ik weet niet zeker of het dan weer werkt.
Maar ik heb er geen nieuwe combi voor.

Groet,

Jan

Jan,

Onze buis meette precies hetzelfde door en was toch echt defect (waarschijnlijk doordat wij jarenlang met een bakblik onderin de over hebben gemagnetrond).

Smd stelt dat het 30sec probleem alleen door de buis of inverter veroorzaakt kan worden. Als je verder alle beschreven checks hebt gedaan en de nieuwe buis juist hebt aangesloten dan moet het volgens de kenners de inverter wel zijn.

Groet,
Max

heb dit probeem onlangs ook gehad met een siemens magnetron met inverter, steeds uitvallen na een x tijd. buis gewisseld met een andere magnetron waar de doorvoer van gaar was en het werkte weer. die hf inverter kom je in meer toestellen tegen overigens, in de ikea whirlpool oa..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

De witte zekering op processor printje doorgemeten?? Indien defect liggen de IGBTs er uit op de inverter. Printjes zijn te herstellen en evt heb ik een ruil exemplaar voor de test.

Dag "SMD"
Zekeringetje is heel. Zou graag een test willen doen met ruil print.
kunnen we dat regelen? zo ja, fijn, hoe?

Ik hoor het graag.

Groet,

Jan

Mail me maar, kunnen we het afspreken.

Ook mijn Siemens HB86K570N/06 heeft kuren. Stopte na een zacht plofje? Automaat ligt er uit, reset. Nog een keer weer de automaat er uit, na reset helemaal niets meer. Geen meldingen in de display gehad, storing trad korter dan 30 sec na start op. Gezocht naar sporen van overslag, niets. Buis ziet er goed uit, 0,3 ohm tussen de lippen en oneindig naar massa. Inverter ziet er ook goed uit, geen overslag oid.
Zekering 8A medium op de stuurprint wel defect, vervangen.
Opnieuw proberen, meteen gaat de automaat er uit.
Nu de inverter losgekoppeld om de spanning te meten van de stuurprint naar de inverter na de magnetron start. Is ook maar heel kort, schakelt uit maar ik zie geen spanning op komen. Automaat blijft er wel in...
Deurschakelaars met 0 ohm bij deur dicht, hoogohmig bij deur open.
Samengevat: er komt geen spanning van de stuurprint af, zekeringetje is heel. Buis is 2M261-M32.

Klopt mijn conclusie dat de stuurprint defect is? Of voorkomt de inverter dat de stuurspanning op komt? Het lijkt me niet slim om de hoogspanning op de buis af te koppelen om de inverter droog te testen. Blijft wel hoogspanning...

Graag jullie advies.

de inverter print is defect, dat is juist. Dit komt vaker voor helaas en de print zal gerepareerd / gemodificeerd moeten worden en dat probleem komt dan niet voor. voor 35 Eu kan ik het evt doen...

Dat is goed om te horen. Op de HV aansluitdraden vond ik ook al een erg lage weerstand dus dat leek ook al op kortsluiting. Kunt u aangeven welk component meestal defect is, en wat deze kosten? Welke waarden meet je over de ..ik meen dat ze IGBT worden genoemd.
Aangezien u naast veel ervaring ook een referentiemodule heeft is het een heel mooi aanbod. Ik ben elektronisch opgeleid en heb aan magnetrons gewerkt, maar dan in de telecom. Zenders tot 10 kW. Naast een opleiding hadden we ook schema's. Onvergelijkbaar met combimagnetrons...
Het is dus ook wel een beetje eergevoel als ik het zelf zou kunnen, met een beetje hulp van u.
Als u zegt dat het u het beter kunt dan maak ik heel graag gebruik van uw aanbod.

Het is meestal de 2 stuks IGBTs (Zijn prijzig, 22 Eu bij elkaar en moet in 1x goed) IDD en een bruggelijkrichter. Tevens dient de sturing daarvan aangepast te worden. Helaas zijn er geen positienummers voorhande en is een moeilijkheid omdat de de module met scope moet afregelen DMV weerstands aanpassingen en de potmeter. Mail me maar voor een ruilmodule of eigen herstellen.

Ook mijn siemens combimagnetron geeft de mt e9 foutmelding, na hier het een en ander gelezen te hebben hoopte ik dat de magnetronbuis defect was, na deze vervangen te hebben heb ik helaas nog het zelfde probleem...

De zekering is niet defect.

Nu zag ik dat smd hier op het forum de inverter print kan repareren aangezien deze het defect dan moet zijn, ik zou daar graag gebruik van willen maken.

SMD heeft mijn inverter gerepareerd, de magnetron is zelfs sterker dan voorheen! Blijkbaar is er meer vermogen. Ik kreeg nog allerlei tips om vooraf nog te checken omdat er meestal ook nog een relais op de print sneuvelt, maar deze is goed. Toch wel een beetje gespannen alle draden weer op de juiste plaats en het werkt!
Samen met SMD maar toch weer mooi voor elkaar gekregen. Ik ben trots op ons!
Prima service, gewoon pakketje opsturen, bedrag overmaken en het pakketje komt terug.
Bedankt Arjen.

Wel grappig Florence, heb hem niet "opgevoerd" of zo,was dus al een tijdje niet OK..

Ik heb een vraag over de Panasonic 2m261-m32
Deze heb ik uit de Siemens Combi magnetron HB86K570N/05 gehaald.
Ik meet tussen de aansluiting 0,6 ohm en beide aansluitingen naar aarde oneindig.
Zie hier verder geen bijzonderheden aan dit onderdeel.
Is dit onderdeel kapot?
Of moet ik het elders zoeken.

Dat is OK en is dan de inverter. Beste dat ze beide getest worden, want in een van de gevallen is het beide of alleen de zekering op het moederbordje. Modificeer inverter vaker...

Dank voor je antwoord.
De zekering had ik al doorgemeten en is goed.
Denk dat het probleem dan de inverter is, waar zit die?
Zou je de inverter voor mij willen modificeren, indien hier het probleem in zit. Waar zou ik het onderdeel naar kunnen opsturen?
Alvast dank

Mail me maar dan kan ik beide checken..