Zelfbouw CAI signaalmeter.

Het onderwerp spreekt voor zich.

Natuurlijk zijn deze meters te koop, maar zelfbouw kan leuk en vooral goedkoper zijn.
Iemand bekend met zo'n project?

Ik heb ooit wel gefantaseerd om de AGC spanning op de tuner van een portable TV'tje te meten en zo wat te kunnen zien.

rbeckers

Overleden

Een logdetector van Analog Devices en wat losse componenten.

fred101

Golden Member

Jij wil dus zoiets zelf bouwen http://www.pa4tim.nl/?p=2128 ;-)

Ik denk dat een logdetector zals RBeckers zegt het simpelst is. Zo'n logdetector is wel een uitdaging om te solderen en etsen. Niet echt een beginners project dus ik weet niet wat voor ervaring je hebt. Je weet dan ook alleen het vermogen van het totale signaal. Niet per kanaal of dat het storing of signaal is.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

De Spectrum Monitor bouwset is super, alleen werkt deze niet zonder 30 volt spanning die je al snel uit een trafo moet halen. En dus is deze in het veld niet altijd even handig.

Een CAI tester in mijn geval behoeft geen uitgebreide metingen te kunnen verrichten. Het is bedoeld om een snelle meting aan analoge en/of digitale CAI netwerken te kunnen doen, om te kunnen constateren of het overall signaal wat binnen komt voldoende is.

Hirschmann heeft zo'n signaalmeter opgebouwd uit een door losse LED's opgebouwde meter.
Prima idee, meer dan voldoende, alleen de prijs van ca. €200,00 vind ik persoonlijk veel te hoog.

Zo'n soortgelijke meter moet toch ook zelf te bouwen zijn?

Bouw/soldeer/SMD ervaring heb ik genoeg. Behalve in de digitale/Arduino revolutie, daarin ben ik meer de ouwe rocker uit de analoge techniek.

maartenbakker

Golden Member

30V kan je uit een boostconverter halen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

in dat geval zou ik niet te moeilijk denken.
bijvoorbeeld een FM1216-tuner (hier te koop)

Deze tuner genereert zelf zijn hoogspanning die nodig is voor de afstemming.

daar kun je de MF van 5.5 MHz uit laten lopen, dat jaag je door een passend filter en naar een logaritmische detector.

Dat alles dan gevoed met 5V en een microcontrollertje om het aan te sturen en de resultaten weer tegeven op een dipsleetje (frequentie-sturing van de tuner, en inlezen van de amplitude-waardes van de log-det.)

Wil je het luxe, dan een grafisch display en een geschikte microcontroller en je bent er.

Henry S.

Moderator

Ik deze (half) gebouwd, werkt redelijk. Dit is de verbeterde versie van het orginele Kent bouwpakket, maar kan met een willekeurige tuner.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.