Spanning schommelt...

3 potig "ic" met koeling

0 naar 24v sinus (100hz waarschijnlijk?)

lijkt alsof je de ingang van een spanningregelaar hebt die niet afgevlakt wordt en meet op dc?

@DK

wat bedoel je juist met niet afgevlakt?

[Bericht gewijzigd door psxman op woensdag 27 juni 2012 11:05:20 (21%)

http://wiki.nfvpinball.nl/images/7/71/Gelijkspanning_afvlakcondensator.jpg
DIT (waarvan ik denk dat jij het stippellijntje meet?)

normaal zou je voor een spanningsregelaar een spanning van 20-24V moeten krijgen, afhankelijk van condensatorgrootte en ingangsspanning ( zie hier rimpel)

aangezien deze bij jou tot 0 terugvalt? vraag ik me af of het hier gaat om een spanning voor een spanningsregelaar met kapotte afvlakkings condensator

3 potig IC met koeling, staat daar een typenummer op (ik hoop iets in de richting van 7824?)?

ongeveer een jaar geleden een condensator gewoon opengeploft.... Vervangen

weet je zeker dat deze is vervangen met dezelfde waarde? (aantal uF en voltage)

ja die condensator dat vervangen is die was juist dezelfde...
Maar dus de afvlakkings condensator,is dat dan 1 die in de unit zelf zit?
Want ik meet de draad die rechtstreeks uit de doucheunit komt he,niet achter het witte ballast bakje..

De ic staat helaas niets op...

a, op elk ic "stond" iets op :P
maar dat maakt verder niets uit

ik heb zo geen idee wat een "low voltage electronic ballast" doet

ik had gehoopt dat dat gewoon een 1A voedings stabilisator was voor je led panelen.

als deze condensator ergens op deze 2 snoeren aangesloten zit krijg je het "rimpel" effect, een condensator stabiliseert een wisselende spanning namelijk.

verder misschien een foto.
kun je voor de zekerheid een keer op "AC" meten, duurdere multimeter laten dan in ieder geval een nette waarde zien met de frequentie in plaats van dat wisselend "all over the place" wat je nu meet
(een oscilloscoopbeeld zal er wel niet inzitten? ) :P

terug uit verlof...
zal eens verder moeten kijken hoe ik mijn daklamp terug kan laten werken,met of zonder nieuwe ballast...

hier dus de fotos:

De douche met de aparte led verlichting die dus perfect werkt op dat 1ne ledje na :-)

http://i45.tinypic.com/mrcwo6.jpg

De T5/22w lamp met een g10q aansluiting.

http://i46.tinypic.com/n3x11d.jpg

En dus de balast die aangesloten zit op de dubbele draad die uit het bedieningspaneel komt en verder gaat naar de T5 lamp.

http://i46.tinypic.com/jfw5ys.jpg

http://i49.tinypic.com/b3k2de.jpg

http://i46.tinypic.com/ir5302.jpg

Ik meet dus de draad die uit het bedienings^paneel komt he nog voor deze naar de ballast gaat..
Als ik nu wist dat deze draad gewoon 12v gaf,dan kon ik een gewone standaard transfo kopen die bij een T5 lamp werkt...
het maakt niet ui twat eigenlijk,als ik maar van die draad kan verder gaan en een nieuw werkend geheel heb.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zondag 19 augustus 2012 22:10:56 (20%)

denk dat je t5 lamp gaar is , kijk maar naar de buiseinden.. meet de gloeidraden aan de voet maar eens door , als deze niet bijna gelijk meten ( tussen 5-50 ohm ) is de buis gaar.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
High met Henk

Special Member

ZWAAR OT:

* High met Henk vraagt zich nu toch echt even of of hij de enige is die het vreemd vind dat je een TV in je douche hebt zitten....

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

dat heeft tegenwoordig toch bijna iedereen?toch niets speciaals meer...

hoe meet ik die lamp na?
deze heeft 4 pinnetjes he..

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 20 augustus 2012 18:53:14 (51%)

High met Henk

Special Member

't zal aan mij liggen, maar ik heb tegeltjes in mijn douche.

ik kan me ook de meerwaarde van een TV in mijn douche niet bedenken. Behalve de ellende ervan.

lamp met 4 pinnetjes: 2 gloeidraden links en rechts tussen de pinnen en op de uiteinden kun je hem niet doormeten, want is iets TL achtigs waarsch.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

ik heb ondertussen wel websites gevonden,precies allemaal vandezelfde leverancier...waar ze juist dezelfde ballast aanbieden.
http://www.fonder.com/shopping/itemDetail.html;jsessionid=299A839561DE…

Moet het absoluut deze zijn of zijn er alternatieven?

als ik zo dat printje bekijk zie ik nog condensatoren die niet naar mijn zin zijn. op de bovenaanzichtfoto, de condensator links onder naast de dikke diodes.

ook bij condensatoren opletten, ze staan niet altijd bol bovenaan, soms kan het onderaan zijn aan de pootjes. als je 1 rotte elco hebt die ploft, dan had ik ALLE elcos vervangen op die print. of tenminste toch die van dezelfde fabrikant.

dit lijkt mij wel een schakelend achtig ding te zijn, en dat 3pinnig ding op die koelplaat lijkt de schakeltransistor.

die balast zal wel geen gewone 12V regelaar zijn maar iets dat van die 12V iets anders maakt voor die buislamp.
gewoon eenzelfde balast kopen die overweg kan met het vermogen van de lamp.

of je kan eens heel creatief gaan wezen en die lamp eruit gooien en zelf iets in elkaar knutselen met veel witte leds. 12V heb je, dat licht hoeft enkel omlaag te komen, dus ledjes die naar 1richting licht geven zijn ook bruikbaar en dan ben je van die balast en buislamp vanaf

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Ik heb net nog eens goed gekeken en die condensator dat "fcapri zegt staat idd wel bol.
Toevallig nog net dezelfde liggen(omdat ik er vorige keer 1 reserve heb gekocht).

Nu echter ook de lamp eens doorgemeten zoals "testman" had gezegd.
En aan 1 kant schommelt de ohm tussen 5 en 15 en aan de andere kant doet ie niets.
Dus wss de lamp ook defect.Zodadelijk andere lamp halen.

Ik hoop nu wel dat er geen verkeerde "12v" uit de hele hoofdunit komt van de douche uit...want toch wel gek dat er weeral een condensator stuk zou zijn gegaan inc lamp..

Hier hetzelfde.

Het voorschakel-kastje was uitgerookt en lamp zag er ook niet goed uit.

Even naar de bouwmarkt om te kijken of ze zo'n lamp hebben ... dus niet.

Naar huis met oplaadbare led looplamp met 12v adapter.
Na een tijd prutsen zit er nu led in bij mij.
Alle benodigde materialen zitten in de looplamp dan rest alleen het mooi in een rondje solderen van de leds.
Geeft een hoop licht en houd het nu al twee jaar vol.
En je kan er nog steeds goed bij TV kijken :)

http://www.uploadarchief.net/files/download/dsc06235.jpg

Ps: je houd nog leds over iets voor je tuinverlichting :)

Ik heb gelukkig vorige keer na heeeel lang zoeken de lampen gevonden in warm white en blue,ga er strak snel eens 1 halen en testen,ik heb de condensator vervangen ook,dus puur uit curieusiteit.

Anders ga ik ook aan de slag idd,heb je mss meer pics over hoe je ze hebt gemonteerd en hoeveel?
Dan heb je de adapter eraf geknipt en deze draden gewoon opde 2 die uit de unit komen gehangen?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 20 augustus 2012 18:53:35 (49%)

Op 20 augustus 2012 08:05:01 schreef High met Henk:
ZWAAR OT:

* High met Henk vraagt zich nu toch echt even of of hij de enige is die het vreemd vind dat je een TV in je douche hebt zitten....

Een TV, da's niks, mijn hele werktafel staat daar. Kan ik tijdens het douchen lekker verder met solderen en meten met mijn scope. Oh ja, en een laptop voor de documentatie en ontwikkelomgeving. Plus een electrisch kacheltje voor als het in de winter koud is. Als er brand uitbreekt heb ik in ieder geval direct water bij de hand!

Just find out what you like and let it kill you

een tv in de douche heb ik niet , maar daar heb ik ook niks aan gezien ik een verafbril heb met enige sterkte . een cd-radio-mp3 met afstandbediening wel ... ben bezig om de wc te voorzien van een nr 1 en nr 2 detectie om de ventilatie te schakelen , merendeels van de wc bezoeken is het nl niet nodig om de ventilatie te laten lopen , dit heeft niks met het stroomverbruik te maken maar meer met de herrie.

de vsa voor de tl5 lamp is een brolding , en een coldstart model . deze zijn minder geschikt als je hem ook aan doet als je alleen even nr1 gaat doen op de wc . de hoge ontsteekspanning nekt de tlq vrij snel , deze zijn ook aan de prijs ...

waar rook was, werkt nu iets niet meer

het zal knutselen worden,nieuwe lamp erin en doet niets...
dus dan ga ik niet meer de moeite doen om een veel te dure "rommel" ballast te bestellen en misschien na een half jaar weer miserie te moeten hebben...

Op 20 augustus 2012 18:07:31 schreef hadv:
[...]Een TV, da's niks, mijn hele werktafel staat daar. Kan ik tijdens het douchen lekker verder met solderen en meten met mijn scope. Oh ja, en een laptop voor de documentatie en ontwikkelomgeving. Plus een electrisch kacheltje voor als het in de winter koud is. Als er brand uitbreekt heb ik in ieder geval direct water bij de hand!

Echt waar zonder zeveren,zonder van te voren er overtuigd van te zijn zou ik el nu toch niet meer kunnen missen hoor ;-)
Moet wel zeggen dat het voor de de rekening van het water en verwarming niet zo gunstig is,want je staat er wel eens langer onder :-)

Voor ik de alles wou wgesmijten,toch nog eens even de ballast bekeken en nu pas zie ik dus dat 1 van de "rode" onderdelen gewoon opengeploft is...

http://i46.tinypic.com/9uz0nc.jpg

Ik weet niet hoe het noemt,maar dit zal wss de oorzaak zijn?
ik heb het af de printplaat gehaald en is echt onderaan helemaal open gescheurd en een zwarte stof dat eruit is gesmolten precies.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 20 augustus 2012 20:57:50 (18%)

het zou me niet verbazen dat de bruine mkp tussen de beide gloeidraden van de tlbuis staat. vaak is dit in een evsa de "starter" want de echte brandspanning staat op 2 pinnen bij de coldstart evsa's .

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Henry S.

Moderator

Dringend verzoek @psxman: Dit forum heeft een prima editfunctie. Zo je die aub willen gaan gebruiken ipv het topic steeds te kicken?

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 20 augustus 2012 20:59:31 schreef Henry S.:
Dringend verzoek @psxman: Dit forum heeft een prima editfunctie. Zo je die aub willen gaan gebruiken ipv het topic steeds te kicken?

Wat bedoel je hier juist mee?
Moet ik telkens men eerste post veranderen?

Het kicken van een je eigen topic om het hoog in de lijst te houden is niet toegestaan als de laatste reactie minder dan 24 uur geleden is.
Als je iets hebt toe te voegen aan een topic terwijl je zelf de laatste bent die geantwoord heeft wordt je geacht de edit functie te gebruiken. Deze regel vervalt als de laatste reply ouder is dan 24 uur.

Als ik het goed begrijp heb ik dit toch niet overtreden?

[Bericht gewijzigd door psxman op maandag 20 augustus 2012 23:01:43 (36%)

Hallo psxman,

Heb er geen foto's van toen ik het in elkaar gezet heb.

De looplamp was zo'n buis type die je ook met een tl buisje er in kan krijgen alleen dan met leds.
De lamp is oplaadbaar vandaar de adapter.

Als je de lamp uit elkaar haalt dan kan je de accu's en adapter op de schap leggen die heb je niet nodig.
Daarna het schema van de bedrading en componenten (schakelaar, weerstanden en leds) even op papier zetten.
Aantal leds per weerstand en hoeveel groepjes leds je nodig hebt om een cirkel te maken.

Heb een plaat van die gaatjes-print gehaald en daar stukken van de cirkel uitgezaagd tot ik een complete cirkel kon maken.
Hierbij zoveel mogelijk de baan van de leds in de gaten houden ze hebben korte aansluitingen daar kan je weinig mee rommelen om ze in een nette cirkel te krijgen.

Als je de boel gaat monteren kan je natuurlijk de schakelaar weglaten en doorverbinden en de voeding van je douchecabine op de adapter aansluiting zetten van de lamp.

Weet het niet precies meer hoe het zat maar als je het uittekent zie je vanzelf wat je weg kan laten zoals de rode laad led en wat niet.

Als je de boel klaar hebt kan je de adapter gebruiken om te testen en met de kap erover kan je ze nog even uitrichten dat ze netjes in een cirkel staat.

Het is wat werk en je kan de onderdelen ook los kopen hij was in de aanbieding en in mijn geval komt de adapter en de accu's wel weer van pas.
Succes..

Henry S.

Moderator

Op 20 augustus 2012 22:59:32 schreef psxman:
Wat bedoel je hier juist mee?
Moet ik telkens men eerste post veranderen?

Nee, je kan gewoon de laatste post wijzigen. Het gaat er om dat er niet een stroom posts van dezelfde persoon onder elkaar komen te staan. Dat leest beroerd en lijkt op tegen jezelf praten... Dit vervalt na 24uur om toch de mogelijkheid te houden een update uit te brengen zonder tegenreakties.

Als ik het goed begrijp heb ik dit toch niet overtreden?

Meerdere keren vandaag, maar dat is allemaal rechtgezet, die posts zijn allang met elkaar verbonden.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

kzal er op letten ;-)
maar tegen mezelf aan het praten was ik zeker niet aan het doen...

ik heb dus geopteerd om eerst eens te testen met een ledstrip op 12v...
nu geeft het mooi licht maar zit er echt wel een vervelende flikkering in...
zo heel snel,geen stroboscoop maar wel op die manier...
aan wat zou dit kunnen liggen?