aantal bezoeken aan nestopening tellen ( progr. interval ) + via draad (loos) naar pc sturen

Hi,
Ik ben nestkasten aan het bouwen voor steenuilen die ik binnen ga voorzien van draadloos IR camera. Ik zou ook graag bij de 2de nestopening ( vlak na veiligheids-sas tegen marters bv ) een Infrarood tellersysteem willen plaatsen om tijdens het ganse proces ( nestbouw / eieren leggen / broeden / jongen voeden / uitvliegen ) een overzicht te krijgen ( bv som bezoeken per 10 min maar uiteraard dubbel geteld wegens invliegen/uitvliegen )van aantal bezoeken.
Ik heb dus vraag naar telproces + vraag naar overbrenging metingen naar PC of laptop.
IK BEN LEEK in electronica maar indien aankoop te duur wordt ( IR camera is bv rond € 30, dan wil ik zelfbouw overwegen met burenhulp of ex-leerlingenhulp. Bedankt voor de suggesties, ook van de toekomwtige steenuilpaartjes die komen huizen in het wel grote nest.

Je kunt relatief eenvoudig een microcontroller aan een ir lichtsluisje hangen. Deze telt gewoon de inkomende pulsen van de lichtsluis. Ik weet niet op welke afstand de kasten komen hangen, maar met een eenvoudige 433 mhz zender kun je al vlug zo'n 50 tot 100 meter data verzenden. Vergelijk het met het draadloze kastje van menig goedkoop weerstation.

ps. 30 euro voor een draadloze IR camera.. zou ik mogen vragen waar je die gaat halen?

Steenuilen kunnen IR licht zien, is dat niet vervelend voor die beestjes als die ledjes in hun ogen schijnen?

IR licht kan een probleem worden vooral als dit continu in gebruik is. Ik fotografeer al jaren insecten en beestjes en de meesten zien wel degelijk mijn IR licht op 980nm. Meer zelfs, er zijn beestjes die je nooit in de IR lichtbundel krijgt. Het zou kunnen dat je steenuilen gewoon niet meer binnen willen. Dit zou je zeker eerst moeten opzoeken.
Ik zou zeker geen continu IR straal gebruiken. Om te meten heb je slechts een tijd nodig van rond de 25 us voor de meeste controllers. Enkel tijdens de meting heb je eigenlijk licht nodig. Omdat de beestjes een tijd nodig hebben tot ze uit de IR bundel zijn ( meerdere ms) zou je met een lage pulserate kunnen werken waarschijndelijk 1% of zelfs nog minder. Ik gebruik een puls van 25 us IR licht voor de detectie bij mijn fotografie.

Maar eerst moet je even opzoeken welke de invloed zou kunnen zijn op deze uilen, ik heb met deze vogels geen ervaring.

Een ander idee: Als je de nestopening van een losse ring kan voorzien zou je met een piezo opnemer misschien de vogel kunnen detecteren.

EDIT: Ik denk trouwens dat dat licht ze niet afschrikt, op http://www.beleefdelente.nl/vogel/steenuil gebruiken ze ook IR camera's met belichting.

[Bericht gewijzigd door Benadski op woensdag 27 juni 2012 13:31:13 (36%)

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!

Hi,
Tot nu toe bedankt. Ik heb al wat bijgeleerd. Ik ga inderdaad eens navraag doen bij andere bouwers van steenuilkasten in omringende landen of zij ervaring hebben met het tellen met IR of met een andere methode.
Suggesties zijn nog zeer welkom.
IR draadloze camera's kan men eenvoudig vinden op internet, maar € 30 is inderdaad maar een kleine fractie van de prijs die ik ervoor in de " lage landen " zou moeten betalen.