Achterwiel demonteren Sparta ion RXS+

haha tis een fiets, een fiets gevaarlijk?
er is helemaal niks gevaarlijks aan, erop fietsen is gevaarlijker
waarschijnlijk stelt het ook nog niks voor om het hele systeem in en uit te bouwen. elektrische fietsen worden met bosjes omgebouwd

het enige "probleem" is die sparta software
zodra jij ergens aankomt slaat dat ding in safety mode en ben je uitgefietst tot je fietsenboer hem reset

[Bericht gewijzigd door DK op woensdag 4 juli 2012 10:40:28 (10%)

Dat kan ik wel begijpen maar ik zou nog graag willen weten of er na de demontage van de accu en de display of er nog ergens iets zit van electronische onderdelen dan behalve de trapsensor
e de waele

ongetwijfeld lopen door het frame nog allerlei snoeren.
op een display motor accu en regelunit zal er niet veel meer inzitten (misschien zijn enkele van deze gecombineerd)

als je accepteert dat je iets los haalt en dat ding alleen maar gereset kan worden door een sparta dealer dan kun je rustig aan de gang.
de accu (energiebron) is eruit. en zelfs dan is het alles maar 24V ofzo dus zelfs met de accu nog aangesloten krijg je hoogstens een vonkje, maar een opdonder zul je zeker niet krijgen

pa3gws

Golden Member

Als je de accu en het display er standaard kan afhalen.
Dan zit er ongetwijfeld ergens in de fiets nog een stukje inttiligentie met een backup batterij of een memorychip.
Dus als je de accu en het display eraf hebt dan heb je niet het brein uit de fiets. :-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Op 4 juli 2012 10:07:32 schreef Roland van Leusden:
Beste TS,

Je bent behoorlijk eigenwijs, er is hier een heel groot Sparta Ion topic waar alles al instaat, lees dat.

http://www.circuitsonline.net/forum/view/77506/1/

De juiste procedure is:

- Naar de fietsenmaker

- Achterwiel afmelden

- Achterwiel demonteren en doen wat je wilt doen.

- Achterwiel monteren

- Naar de fietsenmaker

- Achterwiel aanmelden

Afwijken van deze procedure leidt tot een niet werkende trapondersteuning en mogelijk aanzienlijke extra kosten.

De Sparta Ion is een fiets voor mensen die er mee fietsen en 'm naar de fietsenmaker brengen zodra er iets, al is het maar een lekke band, mee is.

"behoorlijk eigenwijs"

Da's nog zachtjes uitgedrukt.
5 topics openen voor 1 fiets, waarvan alles zo beetje over geschreven is.
Zoek je een gebruiksaanwijzing en gebruikerservaringen, dan vind je ze hier op het forum.
Zit hij nog in de garantie, dan is het antwoord simpel, ga lekker terug naar de dealer.
Heb je klachten dito.
Voor de rest ben je zo veel tijd bezig met je fiets en praat je er graag over, misschien een idee om een eigen forum op te zetten, geheel gerelateerd aan de sparta ion

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Wat heb ik eigenlijk misdaan ?
e de waele

De juiste procedure is:

- Naar de fietsenmaker

- Achterwiel afmelden

- Achterwiel demonteren en doen wat je wilt doen.

- Achterwiel monteren

- Naar de fietsenmaker

- Achterwiel aanmelden

inmiddels 3x gezegd, alle andere manieren of je hoog of laag springt, of nog 10x post hier... ding in beveiliging, uitgefietst, onderdelen

njah mensen die alleen lezen wat ze willen horen zien we hier dagelijks
trek het je niet persoonlijk aan

verder ben ik blij dat je dit niet doet in je baas z'n tijd :P voor die uren die je hier aant posten bent geweest had je 10 nieuwe fietse kunnen kopen :P

en nog 1x je echte antwoord op je vraag: of je je wiel van de computer afhaalt, of de computer van je wiel. maakt voor dat ding allemaal geen drol uit, dat merkt ie

[Bericht gewijzigd door DK op donderdag 5 juli 2012 18:14:43 (12%)

Ik heb gehoord dat als je de datakabel van de computer naar het wiel (niet de voeding) kortsluit dat de fiets een andere foutboodschap laat zien bij de fietsenmaker dan als je het wiel gewoon afsluit. De garantie zou zo blijven werken, dus als je nog garantie hebt is dat misschien een optie.

Anoniem

Maar., waarvoor moet het wiel eruit? band vervangen gaat ook met een kant los..

TS is niet eigenwijs, hij vraagt door. Hij krijgt tot nu toe alleen maar verkeerd advies.

De trapsensor moet na demontage "ge-nuld" worden. Dit is nodig omdat de trapsensor gevoelig is voor het aanhaalmoment van de wielmoeren. Na opnieuw vastzetten is de sensor dus versteld en moet opnieuw in de nul-positie worden gezet.

************ WAARSCHUWING *************************
Lees dit voordat je met de motor aan de slag gaat

Pas op: trapsensor kan ook zodanig zijn versteld, dat de motor gaat draaien als je het wiel een beetje ronddraaid. PAS OP VOOR JE VINGERS of voor het spontaan wegrijden van de fiets!

DAAROM adviseert Sparta om het niet zelf te doen!!! Het is voor je eigen veiligheid.
***************************************************

Dit nullen kan je zelf doen:
- fiets rechtop houden (niet op gaan zitten of kracht op de trappers zetten)
- lamp knopje ingedrukt houden totdat - 0 - 0 - verschijnt.
- klaar

Je kan de motor gewoon loskoppelen, er gaat niets stuk en je raakt geen info kwijt en je hoeft zeker niet langs de fietsenmaker.

Het nullen kan je ook doen als je denkt dat de ondersteuning niet meer helemaal top is. De sensor kan lichtelijk zijn verlopen en dat kan je herstellen met het nullen.

Wat is het nut van oude topics omhoog halen BikerBob ?
Ik ken mensen die na het zelf vervangen van een lekke achterband wel degelijk naar de fietsenmaker moesten.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

De informatie, die hij hier post, stond volgens mij nog niet op dit forum. Aangezien elektrische fietsen hier regelmatig besproken worden, lijkt me dit nuttige informatie voor mensen met zo'n fiets, die eraan knutselen willen.

Mooi dan kan TS met nullen niet alleen zijn band maar ook z'n velg en spaken verwissellen voor een grotere maat , denk dat het zijn bedoeling is

@Roland van Leusden , omat zij niet van het nullen wisten waarschijnlijk

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer

Voordat ik ging reageren verscheen deze boodschap: "Het laatste bericht van deze discussie is meer dan 90 dagen oud. Reageer alleen wanneer je iets nuttigs aan de discussie kunt toevoegen....."

Het zelf kunnen nullen was nog niet aan bod gekomen, dus ik vond het nuttig (voor toekomstige lezers) om dit alsnog toe te voegen.

En laad het antwoord van BikerBob nu net de juiste zijn...
De rest is slap gepraat..

Hallo allamaal,
Ik heb alles gelezen en overdacht. Maar de FM is maar 1000 km verderop, en de Sparta site komt niet verder dan me vertellen dat er hier in Zuid Frankrijk geen dealer is.
Dus ...is na nachten wakker liggen en alle goed raad overdenken, de juiste procedure:
- nieuwe buitenbanden kopen
- koffie zetten en drinken
- alles los maken wat de achterband vasthoud
- moterkabel vast laten zitten
- aan de ketting kant, de oude band weghalen en de nieuwe erin
- alles weer vast maken
- koffie drinken
- rijden met die hap
- alle gezeur over 30Nm en 70Nm slaat nergens op
- ik ben geen fietstechnicus, maar heb gewoon een beetje nagedacht
- je kan het dus gewoon in een halfuurtje zelf zonder de motor los te halen
- en de groeten aan de FM

Klopt helemaal heb mijn wiel er uitgehaald de stekker laten zitten.
Band er af band erop Half uurlater rijden weer zonder problemen
wat ik wel heb gedaan is de as gemerkt zodat deze in de zelfde stand staat
e de waele

Die motorkabel kan gewoon los hoor, het is echt volslagen onzin dat de fiets het anders niet meer zou doen. De juiste aantrek momenten van de as zijn wel belangrijk; als je ze veel te hard aantrekt kan de sensor (rekstrookjes) stuk gaan.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Ik hoor ook steeds meer verhalen dat de beveiliging puur een "ID" is dat moet kloppen, maar dat de boel echt niet continu op scherp staat en registreert of je wel een Sparta approved fietsenpomp van de Sparta fietsenmaker hebt gebruikt ;)

De 'infant' blogger op tweakers heeft behoorlijk veel gesleuteld aan de computers en die meldt ook dat het allemaal niet zo heel complex is.

En dan nog, ik heb via internet zo'n ebike besteld en die heldere geesten hadden de grotere accu niet aangemeld. Een fietsenmaker heeft dit voor €10 euro geregeld, ik heb geen kopietjes facturen, rijbewijs of DNA hoeven afstaan aan Sparta HQ.

Vraagje: Als jullie het wiel loshalen, kan ik dan ook zelf mijn ketting spannen?

Natuurlijk, niet te strak en naderhand even opnieuw het nulpunt inleren (lang op het lichtknopje drukken).

Bewijs dat het bullshit is, is heel eenvoudig: als de fiets in slaapstand staat (niet aan het fietsen of laden) is de kabel naar de motor spanningsloos. Als zo'n fiets lang stilstaat, wordt ook aangeraden om de zekering eruit te trekken, en dan heeft het BMS ook geen voeding meer (bij de NiMH accu's dan). Om de fiets weer actief te maken, steek je de zekering terug, sluit je de lader aan, en laat je hem helemaal opladen.

Sommige mensen hier (vooral Roland van Leusden) verspreiden FUD (Fear, Uncertainty and Doubt) over het ION systeem. Met een beetje logisch nadenken en triviale experimenten kun je vaststellen dat het allemaal bullshit is.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Sommige mensen hier (vooral Roland van Leusden) verspreiden FUD

Sure, ik heb met een fietsenmaker samengewerkt in het verleden, genoeg mensen met Sparta Ion voorbij zien komen na zelf reparaties verricht te hebben. Ik heb met wireshark & de Sparta Software gewerkt en weet hoeveel data er van de fietsenmaker naar het Sparta HQ gaat.

De juiste aantrek momenten van de as zijn wel belangrijk; als je ze veel te hard aantrekt kan de sensor (rekstrookjes) stuk gaan.

Kortom mensen die met beleid te werk gaan kunnen prima zelf een band vervangen, bij iemand die op een forum een vraag stelt kan ik dat niet inschatten en blijf liever aan de save side.

De 'infant' blogger op tweakers heeft behoorlijk veel gesleuteld aan de computers en die meldt ook dat het allemaal niet zo heel complex is.

Hij heeft alleen het display "gehackt", niet de motorcontroller in het achterwiel, daar heeft hij een eigen versie voor ontworpen.

En dan nog, ik heb via internet zo'n ebike besteld en die heldere geesten hadden de grotere accu niet aangemeld. Een fietsenmaker heeft dit voor €10 euro geregeld

Afhankelijk wat je doet zul je dus toch af en toe naar de fietsenmaker moeten.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Op 26 oktober 2016 14:21:56 schreef Roland van Leusden:
Sure, ik heb met een fietsenmaker samengewerkt in het verleden, genoeg mensen met Sparta Ion voorbij zien komen na zelf reparaties verricht te hebben. Ik heb met wireshark & de Sparta Software gewerkt en weet hoeveel data er van de fietsenmaker naar het Sparta HQ gaat.

De firmware die jij beschuldigd van vuile praktijken is uit mijn compiler gekomen (niet de dealer software, en het is zeker waar dat er een boel data naar HQ gaat).

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
The fastest way to succeed is to double your failure rate.

Op 26 oktober 2016 13:44:12 schreef SparkyGSX:
Natuurlijk, niet te strak en naderhand even opnieuw het nulpunt inleren (lang op het lichtknopje drukken).
..

Ok top! en zoek ik nog naar iets bijzonders? Wat ik me kan herinneren toen ik het probeerde leken de spanboutjes weinig mee te werken en het lossen van de asmoer durfde ik niet vanwege kwetsbare trapsensoren die (eerst) los moeten?

Het lijkt me duidelijk dat de asmoeren los moeten, en die trapsensor is niet zo heel erg kwetsbaar, zolang je niet als je lompe boer de moeren weer aantrekt. Als je een momentsleutel hebt, weet je natuurlijk zeker dat de goed genoeg vast zitten, en niet te vast dat je schade toebrengt.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken