TLC5940 Sink

Dit topic is gesloten

Ik ben bezig met het maken van een rgb led lamp.

Nu krijg ik de TLC niet zover om ~30mA per channel te sinken, hij sinkt slechts ongeveer 5mA. Dit zou de TLC makkelijk aan moeten kunnen (tot 120mA). Ik had het project nog een keer nagebouwd op een breadboard maar daar constateerde ik het zelfde resultaat.

Heeft iemand enig idee waarom het niet werkt?

schema:
http://www.instructables.com/file/FKOE5C7GVVOVJVS/?size=MEDIUM

Misschien een beetje flauw, maar heb je de datasheet gelezen?
In het huidige "schema" zul je geen 30mA per uitgang krijgen. Neemt niet weg dat 5mA ook een beetje vreemd is.
Hoe meet je de stroom?

Ja, volgens de datasheet is de formule:

Iout = 31.5* (1.24V/R iref)
Dat komt neer op: 1.24/(Iout/31.5) = R iref
dus dat zou gewoon goed moeten zijn.

Ik had ook geprobeerd om de Iref zonder weerstand aan de GND te hangen (aangezien dat niet zoveel uitmaakt, want de led strip heeft zijn al zijn eigen weerstanden). maar dan krijg ik nog steeds het zelfde resultaat.

In serie natuurlijk

Om I = 30mA te halen, moet Riref = 1k zijn.
Heb je dat ook?
Formule of niet, er staat gewoon een duidelijke grafiek op pag 10 van datasheet.
Verder zitten die weerstanden in je ledstrip niet nodig, omdat de TLC stroombron uitgangen heeft.

Heb je ook een schema ipv een vage breadboard tekening? Die tekening vertoont een hoop eigenaardigheden (zoals Riref = 0).
En wat zijn die 390 ohm weerstanden?

Je meet de stroom in serie..met een multimeter? En je pwm-t niet? Als je PWM stuurt, zal je multimeter geen correcte waarde geven.

[Bericht gewijzigd door DIY op woensdag 4 juli 2012 19:16:09 (14%)

Ik heb er nu een K aan gehangen, en nog steeds weinig verschil.

Ik heb wel een schema, maar in dat schema staat de Iref (zonder weestand) aan de 5V geknoopt wat dus fout is.
Verder gaan alle output's naar de ledstrippen.
http://i47.tinypic.com/2q88t5g.png

Ik ben nog even aan het denken hoe ik precies kan meten of er een PWM vanaf komt, Want het verschil meten tussen 0 en niet aangesloten zitten,gaat natuurlijk niet zomaar.

Er zit inderdaad een PWM op het kanaal, van ongeveer 1/3. Dat licht waarschijnlijk dus aan mijn programmeer kunsten.

[Bericht gewijzigd door flamingo op woensdag 4 juli 2012 22:46:32 (12%)

Tja..om dit goed te kunnen meten is een scope of logic analyzer wel een stukje handiger. Met een multimeter proberen te meten wat de output stroom is, is imo geen goeie manier.
De aansturing is natuurlijk ook belangrijk. Je laat eerst een breadboard opstelling met een arduino zien, en in je schema zie ik een PIC die alles afhandelt. Je code kan dus wellicht fout zijn.
Wat je kunt doen, is de PWM op 100% zetten, en dan met je multimeter op DC stand, de stroom meten. Die zou dan gelijk moeten zijn aan de waarde die bij de instelweerstand hoort.
Sluit dan een LEDje direct op een output aan, zonder weerstand. Just to be sure.

Maar ja...debugging met dit soort IC's vraagt om een scope of analyzer. Anders wordt het erg lastig en veel gissen.

Ten slotte nogmaals de vraag uit mijn eerste post: Heb je de datasheet gelezen. Als in, helemaal gelezen en begrepen?

EDIT//
100nF op je crystal???? Wow..lees je ook de datasheet van de PIC nog even?
En..gsclk en blank..zou je daar geen interne hardware van de pic voor gebruiken? Maakt alles een stukje makkelijker...Weet je wat voor frequentie er uit RA.5 komt?

Henry S.

Moderator

Op 4 juli 2012 23:10:56 schreef DIY:
EDIT//
100nF op je crystal???? Wow..lees je ook de datasheet van de PIC nog even?

Nog steeds...

Verder in http://www.circuitsonline.net/forum/view/105697

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Dit topic is gesloten