Kwaliteit lichtnet meten met (goedkope) DSO?

Ik heb een DS203 (dat is een handheld (sommigen zullen zeggen speelgoed :-) ) DSO).

Is het mogelijk om hiermee de kwaliteit van een lichtnet te onderzoeken?.

De DSO mag max 80V hebben en ik wil op 230V gaan zien of er niet te veel rommel op zit.
Vrienden hebben zonnecellen laten plaatsen en sindsdien gaan er in mijn ogen veel electronische toestellen kapot.
Volgens de plaatsers van de zonnecellen kan dat niet aan die installatie liggen. Ik heb echter het vermoeden dat die omvormers wel eens wat "vuil" op het net kunnen zetten.

Een beeld zegt meer dan duizend woorden daarom de vraag of ik met dat handheldje iets kan zien aan de spanning (na de omvormers) dat op "vervuiling" kan wijzen?

Indien dit zo is kan ik de plaatser ter verantwoordelijkheid roepen.

waarom geef je je eigen antwoord al

max 80vpp, lichtnet gaat richting de 600

dat gaat hem niet rechtstreeks zeker niet worden

ik weer verder niet wat transformators of weerstanden met ruis doen
altijd een optie is een 1:100 probe aanschaffen, maar weet niet of het eenvoudiger kan

lichtnet is toch al een grote bagger, je kunt weinig aantonen als je de situatie "voor" niet hebt

heb je ook enig idee waaraan die elektronische apparaten kapot gaan? zou typischer zijn als "toevallig" alle voedingen stuk gingen

[Bericht gewijzigd door DK op donderdag 5 juli 2012 19:12:48 (15%)

fred101

Golden Member

Duur speeltje, 160 euro voor een 8MHz scoopje maar wel cute.

Met 10x probe kan hij 400Vpp aan dus dan kom je nog wat te kort maar een velige oplossing is niet zo moeilijk. Hang een 230-12V trafo aan het net en meet daar aan. Als er echt zoveel troep op het net zit dat er dingen sneuvelen moet je het zo kunnen zien. Maar waarschijnlijk zie je niks. Als er transients op zitten moet je die net zien. Dus dat dingetje moet een one-shot trigger of mask functie hebben, anders mis je ze.

Er zijn speciale netmonitoren. Volgens mij heeft Grardmonique zo'n ding. Een schrijver die de spanning monitort maar ik weet niet of die ook 50 uS of nog veel snellere spikes pakt. In een funkamateur van vorig jaar stond een artikel van iemand die zoiets gemaakt had. Dat logde transients en afwijkingen van 230V. Heb er nog over gedacht eens zoiets te maken, zomaar voor de lol.

http://ecmweb.com/content/capturing-voltage-transients. Meer info over dit soort metingen.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Een trafo is toch een best goede filter van hoogfrequent dacht ik?
Dan heeft een trafo ertussen weinig zin, aangezien er dan toch weinig van overblijft.

Teminste, zo hebben een aantal docenten het me ooit wijsgemaakt :)

Jammer Fred dat jouw link niet werkt,want ik heb er ook wel interesse in.

Met een sonde 1:100 zou ik dus wel aan het lichtnet kunnen meten?

Een spanningsdeler, zou dat lukken?

Ik zou eens graag iets willen zien wat daar gebeurt na de omvormers.

Bedankt alvast voor jullie input!

rbeckers

Overleden

Eigenlijk heb je een differentiaal probe nodig.
Een eenvoudige versie kun je zelf bouwen.
Zoek maar hiier op CO naar die van Pros.

Een 230V trafo heeft inderdaad een beperkte bandbreedte.
Varieert enorm per soort trafo en uitvoering. Klasieke trafo bijv. 1kHz tot 15kHz voor een ringkern.
Trafo is dus toch te gebruiken voor eenvoudige metingen.

Een spannngsdeler aan 230V kan gevaarlijk zijn!

fred101

Golden Member

Die trafo is idd beperkt in bandbtpreedte wel veilig en je scoopje is ook maar beperkt dus ik verwacht niet dat je wat bruikbaars ziet. Vergeet niet dat een 100x probe met aardclip een hoop EMI zal oppikken die dan op je signaal zichtbaar is maar er helemaal niet op hoeft te zitten. Als ik een 100x op 50 cm van een EVSA hou dan krijg ik een megagroot signaal te zien. Echt honderden volts daarom is een differentieel probe ook beter. Stoorsignalen van buitn af staan dan op beide probes en als de probe electronica een goede common mode onderdrukking heeft blijft je te meten signaal over.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs