zener ipv weerstand

Arco

Special Member

Deze stroombron werkt wel. (Je kunt de rode led ook door een zener vervangen)
De 'echte' led zit aan de transistor collector. De 47 Ohm weerstand bepaalt de stroom door de led.

code:


           .------o------------- +12v
           |      |
          .-.     |
     2k2  | |     V ->   LED 
          | |     -
          '-'     |
           |      |
           |    |/
           o----|     BC547C
           |    |>
           |       \
           |        |
           |       .-.
     Led   V ->    | |  47 Ohm 
     rood  -       | |
           |       '-'
           |        |
          ===      ===
          GND      GND
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcR0crDW9_1z_4aocQlKQi-MC_HAg5SeKD1LzrppKvptGudYuEUU5_tsErQ

een fet. wat er ook voor spanning wordt aangelegd, de stroom is 15 mA.

edit: oops iemand was me al voor.

Shock6805

Golden Member

2Fet's parralel geeft dus 30mA?

Als je maar genoeg geinteresseerd ben, verwondert heel de wereld.

Ja, dat klopt en bij dc voeding mag je zelfs D1 (1n4148) ook
nog weglaten zodat je maar 2 onderdelen in de keten hebt.
Let er wel op dat je de c uitvoering van de fet gebruikt (15 mA), de a en b uitvoeringen leveren minder stroom.
Heb deze schakeling meermaals tot tevredenheid toegepast.
Mac.

Zomaar een gesprongen zekering vervangen maakt vaak meer kapot dan je lief is. We zullen er even naar kijken heeft meerdere betekenissen. Elektronica is niet eigenwijs: mensen die het niet kennen zijn dat vaak wel! Kortsluiting is bij mij: samen roken.
Shiptronic

Overleden

ik mis alleen een beetje onderbouwing , hoe het eea. werkt.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

@shock6805:
Ik denk dat je het beste een aantal LEDs, zenerdiodes en weerstanden kunt aanschaffen. Dat kost niet zo veel. En een paar 1.5V batterijen erbij.
En dan is het een kwestie van experimenteren door steeds meer batterijen in serie te koppelen. Kijken (en vooral leren) wat er dan gebeurd.

Toen ik met electronica begon te hobbyen, was ik verbaasd waarom in schema's weerstanden worden gebruikt. Niets anders dan energie-verspillers. Totdat ik een LED rechtstreeks tussen de 5V en GND knoopte. Die deed het wel, maar na een tijdje ging het toch stuk. 'T experimenteren heeft een paar cent gekost, maar ik had er een wijze les uitgehaald en ben toen anders tegen weerstanden aan gaan kijken. Wellicht kun je een dergelijk experiment ook overwegen, met de dingen die je hier voorstelt. Maar wanneer je dit soort experimenten jammer vind van het geld, dan kun je beter van het advies uitgaan dat hier gepost wordt op je reactie. De geposte adviezen van de CO'ers hier, zijn vaak zo bedoeld, dat jij de experimenteerfase kunt overslaan.

Van elk bezoek aan CO leer ik weer meer...
Shock6805

Golden Member

@oxurane:
Daar heb ik ook al aan gedacht. De baterijen zijn niet nodig want ik heb een oude treintransfo (fleischmann) met een gelijkrichter achter (gevonden op internet) die ik gebruik als regelbare voeding. Om goed te zijn zou ik nog een voltmeter parralel schakelen want nu werk ik met de schaal verdeling van de transfo. ;)
Ik snap het nut van weerstanden ook wel. Mijn vader (voor wie ik een waterdetector op 24Dc moet laten werken) vindt dat energie verspilling om 23V op te stoken in een weerstand (ik eigenlijk ook wel want 23V is toch al veel.)
@shiptronic:
Die komt misschien nog. Voor andere toepassingen zal het nu gokken zijn. :)

Als je maar genoeg geinteresseerd ben, verwondert heel de wereld.
Arco

Special Member

vindt dat energie verspilling om 23V op te stoken in een weerstand

Of je een weerstand, fet, of transistor gebruikt, je toch stookt de overgebleven energie op in warmte.
Wat dat betreft maakt het niet uit welke schakeling je gebruikt. Alleen een konstante stroombron heeft als voordeel dat je led even fel brandt bij verschillende voedingsspanningen.

Alleen een geschakelde led driver is zuiniger...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Shock6805

Golden Member

DC-DC converter? kan ook nog met fet erachter.

Als je maar genoeg geinteresseerd ben, verwondert heel de wereld.
Arco

Special Member

Een fet erachter zegt niets over het stroomverbruik, dat hangt van de schakeling af...
(Bovenstaande fet en transistorschakeling gebruiken zoals gezegd net zoveel als een weerstand)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Bovendien heb je voor de leds geen gestabiliseerde voeding nodig
die ook weer vermogen opneemt en meer plaats inneemt.
Bij mij heeft dus elk ledje z'n fetje!

Zomaar een gesprongen zekering vervangen maakt vaak meer kapot dan je lief is. We zullen er even naar kijken heeft meerdere betekenissen. Elektronica is niet eigenwijs: mensen die het niet kennen zijn dat vaak wel! Kortsluiting is bij mij: samen roken.
Shock6805

Golden Member

@ McDuff:
De voeding is sowieso gestabiliseerd. Maar omdat water al bij 1.5V DC begint te ontbinden en ik geen weerstand mag plaatsen die 23V opstookt moet ik iets anders verzinnen.
@ Arco:
Schone schijn helpt misschien ook. dat weet ik niet. Maar de weerstand moet ik doorstrepen.

Als je maar genoeg geinteresseerd ben, verwondert heel de wereld.
maartenbakker

Golden Member

De enige manier om geen 23V op te stoken, is een schakelende stroombron te gebruiken. ALLE andere oplossingen stoken zoveel weg, of het nu weerstanden, FET's of zeners zijn.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

@ TS:

koop eens een 10tal ledjes (of als je aantal EXACT dezelfde hebt liggen is ook goed).
maak jezelf een stabiele spanningsbron van pakweg 2V en zet je ledjes daar allemaal eens in parallel op.
met een beetje geluk zie je al licht verschil in de leds onderling.
meet dan eens de stroom door elke led.

klein voorbeeld (fictief maar in realiteit is het ook zo):
led 1:
2.00V @ 20mA.
2.05V: 23mA
2.10V: 35mA
1.95V: 10mA
1.9V: led werkt niet.

led 2
2.00V @ 16mA.
2.05V: 20mA
2.10V: 25mA
1.95V led werkt niet meer

nu zal je misschien inzien dat er bij een klein spanningsverschil, een grote uitwerking op stroom is.
jouw zener geval zal 2V exact over de led zetten, hierbij reken je dat de transistor 0,7V over Ube krijgt. maar de ene transistor is de andere niet. de ene heeft maar 0,65V nodig, de andere 0,80V. als je de ene uiterste transistor met de andere uiterste led hebt, dan rookt de boel.

stel, je neemt een voeding van 5V die 0,5 volt varieert en je neemt een weerstand van 180ohm.
op 4,5V heb je dan 13.8mA door de led
op 5V heb je 16.6mA door de led
op 5,5V heb je 19.4mA door de led.
de led blijft altijd werken, zelf met 10% meer spanning.

maak je een spanningsbron van 2V, dan werkt LED 2 perfect. maar met slechts 0,1V erboven is de led al overleden. led 1 zou al sneuvelen met slechts 0,05V extra.

die weerstand is een heeeeeeeeel simpele oplossing om je led werkend te houden, en geeft je als surplus ook nog eens een extra toegelaten afwijking in de voeding

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Shock6805

Golden Member

@ fCapri:
de stroom meten wordt een probleem.
Ik heb thuis een multi-meter liggen (van papa) maar die meet enkel volts, ampères en weerstanden tot 1k. mV of mA behoort (spijtig genoeg) niet tot de mogelijk heden. Dat ledjes verschillen per stuk had ik nog al gehoord. maar rekenen kan nu een maal enkel uit gemiddelde voorbeelden als je geen materiaal hebt liggen.

Als je maar genoeg geinteresseerd ben, verwondert heel de wereld.

Door de spanning te meten over een bekende weerstand kun je de stroom berekenen: I=U/R.

Shock6805

Golden Member

dan moet ik een weerstand vinden die 0.98A extra gebruikt.

Als je maar genoeg geinteresseerd ben, verwondert heel de wereld.
maartenbakker

Golden Member

Nee. Je meet simpelweg de spanningsval over de voorschakelweerstand van de LED. Maakt niet uit welke waarde die weerstand heeft, met de wet van Ohm vindt je altijd de stroom die erdoor loopt.

Bedenk daarbij dat in een circuit waarin de onderdelen in serie staan, door elk onderdeel per definitie dezelfde stroom loopt. De berekende stroom door de weerstand is dus gelijk aan de stroom door de LED.

Kennelijk dacht jij aan een parallellcircuit waarin je 0,02A door de LED jaagt en 0,98A door de weerstand. Daar zal je niet wijzer van worden.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 10 juli 2012 22:53:50 schreef maartenbakker:
Nee. Je meet simpelweg de spanningsval over de voorschakelweerstand van de LED.

Hoe wou je dat doen? De leds staan botweg parallel, hebben dus niet per stuk een voorschakelweerstand. (in het voorbeeld van fcapri)
Ook een mA-meter is serie met 1 led verstoort de spanningsverdeling al zodanig dat je gaan goed vergelijkingsresultaat krijgt.

maartenbakker

Golden Member

Dat is een goed punt, stom dat ik dat over het hoofd zag.

Maar het is nog erger... Stroom meten zonder spanningsval is ueberhaupt onmogelijk. Als je meter geen mA-bereik heeft met een zo laagohmig mogelijke ingebouwde shunt is een mV-bereik noodzakelijk zodat je een voldoende kleine meetweerstand kunt gebruiken. Zit dat er ook niet op, dan zal je toch een paar tientjes in een iets betere of zeg 150 euro in een veel betere meter moeten investeren.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Shock6805

Golden Member

dan zal ik maar beginnen sparen. of kan je door een opamp het signaal niet versterken? moet je de gemeten waarden enkel nog delen door de versterking van de opamp.

Als je maar genoeg geinteresseerd ben, verwondert heel de wereld.
maartenbakker

Golden Member

Klopt, dat kan. Al moet je wel opletten dat niet elke opamp toepasbaar zal zijn afhankelijk van de precieze schakeling.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Shock6805

Golden Member

ik heb een 741cn, en een 4558D(zijn er 2 maarja.) is een van deze 2 bruikbaar? en hoe hard moet ik dan versterken?

Als je maar genoeg geinteresseerd ben, verwondert heel de wereld.

ff naar de doe-het-zelf lopen en een multimeter met mA stand aanschaffen. voor een heel simpele betaal je tussen de 5 a 10€.

je hoeft mijn voorbeeld nu niet volledig uit te werken, je kan ook perfect 1 ledje aansluiten, spanning over een weerstand in serie meten (=stroom berekenen) en spanning over de led meten. en dan led vervangen doo andere en nog ene ...je zal zien dat die al afwijken.
als je dit dan al beseft, dan zul je begrijpen dat je zener methode met een transistor ooit fout loop. die zener zal misschien wel een correcte spanning hebben, maar transistoren lopen al fout, leds lopen fout. den combinatie van beide is vaak rook.

kijk maar naar de specs van een transistor. daar zie je vaak dat de hfe = 50-150. (=versterkingsfactor van Ib en Ic).

zet je x aantal leds in parallel, dan zal er altijd eentje bij zijn die teveel stroom krijgt en sneuveld. aangezien die kapot is, zal er dan een andere zijn die net iets teveel krijgt ... als je schakeling echt slecht ontworpen is, gaan ze tot de laatste in rook op :-)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken