motor weerstand meten

Dag,

Ik ben opzoek naar een apparaatje die de weerstand kan meten die een motor heeft,

de opstelling is:
Een motor met een inpellor draait in een vloeistof,
deze draait met een constante snelheid, na verloop word de dichtheid minder, de motor zal nu minder moeten werken om de snalheid te halen. ik zou dit graag willen zien/meten,

Dit lijkt mij toch wel te doen?

het mooiste zou zijn dat ik dit kan loggen op de computer,

heeft iemand een idee,?

de motor heeft als specs,
Producttype: Gelijkstroommotoren zonder borstels (brushless)

Product: BG-serie motoren
Snelheid: 0 - 4050 rpm
Koppel: 2.30 - 150.00 ncm
Vermogen: 6 - 530 watt

Alvast bedankt
Gr Gertjan

Het motorkoppel is recht evenredig met de motorstroom; je zou dus de fasestroom kunnen meten, om het koppel te bepalen. De opgenomen stroom uit de accu of voeding is gelijk aan de hoeksnelheid keer het koppel (mechanische vermogen), gedeeld door de spanning min de verliezen. Als de snelheid en voedingsspanning constant zijn, zou je dus ook die stroom kunnen gebruiken om een idee te krijgen van het koppel.

Wat zijn de eisen aan de meting? Wil je kunnen zien dat het motorkoppel afgenomen is, of wil je echt een nauwkeurige koppelmeting?

Een andere mogelijkheid kan zijn om de motor zodanig op te hangen dat je het reactiekoppel kunt meten met een loadcell o.i.d.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

De Meting hoeft niet naukeurig, meer een indicatie,
we willen kijken wanneer bij verschillende experimenten de vervloeiing van de vloeistof redelijk gelijk is, en dit koppelen aan een tijdslijn bv

Alvast bedankt