Ampère loggen

Hallo,
Ik heb een batterijgevoede schakeling gebouwd. Hierbij gaat een ucontroller in sleepmode als deze niet actief hoeft te zijn. Deze zit dan in micro ampère bereik. Als deze actief is zit deze in miniampere bereik. Een verschil van de factor 1000 dus. Hoe meet ik nu de stroom hiervan over een langere tijd om het batterijverbruik te meten? Normaal is het niet zo moeilijk dit te meten, maar omdat de stroom zo sterk verschilt iedere keer weet ik niet hoe dit makkelijk over een langere tijd te meten is, ik zou natuurlijk met wat software zelf kunnen maken maar wellicht is hier ook een standaard meettool voor, wellicht aan de pc te koppelen. Iemand enig idee?

Hierbij moet ik alsnog de switch omzetten. Het is namelijk zo.. Situatie: ucontroller zit in sleepmode. Verbruik 5 microampere. Ucontroller wordt actief. Verbruik 5 miliampere. De active time is een paar milliseconde. Ik kan niet zo snel de meter omschakelen :p

rbeckers

Overleden

Door R8 1 ohmm ipv 10 ohm te kiezen, wordt het bereik 10mA volle schaal. En een 5,5 of 4,5 digit DMM.

En hoe zie ik op mijn multimeter dat de stroomsterkte voor 1 ms 5 miliampere is geweest? ik zoek eigenlijk dus meer een logger, die over een bepaalde tijd de stroomsterkte kan meten in het bereik van 0 tot 50 ma met een precizie van 1ua

rbeckers

Overleden

Als het om 1ms gaat dan wordt het duur. Snelle 5,5 of 6,5 digit DMM.
Een 5,5 digit DMM heeft meestal een mogelijkheid om aan een PC te koppelen. De PC speelt dan voor loggger.

Alternatief is die schakeling gevolgd door een logconverter (logaritme) en een digitale scoop.

dit zijn zeer lastige dingen om te meten.
Wij doen het toch meestal maar door de opgenomen stroom te integreren.
Meten hoe lang het duurt voor een bekende capaciteit is opgeladen bijvoorbeeld. Het probleem is idd die grote verschillen in meet range

daarom.. het loggen van stroom is niet zo moeilijk, maar in deze grote range (factor 1000 of meer) met een hoge resolutie en snelheid. ik snap dat dit duurder wordt maar ik heb het wel nodig om batterijniveau te loggen

fred101

Golden Member

Ik vond laatst een schema van een analoge meter met logschaal. Ontwerp van Pease. En in de electron ook zoiets. Maar ik denk dat het bereik niet het probleem is. De snelheid en vooral burden voltage zal een groter probleem geven. Je shunt geeft dan een te grote spanningsval.,

Kun je niet over een weerstand in de schakeling meten ? Dan een snelle 6,5 digit meter met peak hold functie. (Maar 1 uA is meer galvanometer werk) Ook zal de storing van de uP, dingen als seebeck effect een rol gaan spelen. Als ik goed uV wil meten dan moet ik al behoorlijk filteren en een 7,5 digit meter heeft dan een schermupdate van ongeveer 10 seconde. Binnen 1mS ga je dat niet zomaar redden. Als het wat mag kosten moet je bij Keithley kijken. (ik schat ergens tussen de 2 en 6K euro)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
rbeckers

Overleden

Als je budget enkele duizenden euro's groot is, dan kijk eens bij Agilent.

Edit:
Logconversie
http://www.uploadarchief.net/files/download/log.png

[Bericht gewijzigd door rbeckers op woensdag 18 juli 2012 23:50:38 (37%)

klein is fijn

Moderator

Twee ampere meters in serie? Eentje met een bereik in de uA, de andere in de mA.

Krijg je dan niet snel waar die kerel van eevblog het over had: een grote spanningsval over de meter met het kleinste bereik? (dan kan je er een scottky over zetten, maar dan nog, op een batterij spanning van 1.2V gaat je schema dan andere dingen doen dan normaal...)

Anyway, dat ding van eevlblog claimed een 2kHz bandbreedte.....

Mijn voorstel:

Voed de boel met een condensator. Voed de condensator met een (grote) weerstand. De grootte van de (veel langzamere!) bult op de weerstand is evenredig met de afgenomen stroom. De weerstand stuur je aan met een opamp en een referentie spanning op de gesimuleerde batterijspanning.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
fred101

Golden Member

Rew, dat is dat burden voltage wat ik noemde en met twee meter in serie wordt dat bij batterijspanninng inderdaad een probleem.

Ik merk bij het meten van elco-lekstroom (uA tot mA) al dat de stroom behoorlijk verandert als ik een andere meter neem of wanneer de meter omschakelt. Daarom meet ik de spanningsval over een vaste weerstand.

Jou idee van een schottkey als shunt is mooi bedacht.

Volgens mij kun je hier het beste een source meter gebruiken.
http://www.keithley.com/products/dcac/currentvoltage/highvoltage

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Frederick E. Terman

Honourable Member

Maar als ik het goed begrijp wéét je de stromen al. 5mA in active mode, en in sleep mode is met een aparte meting ook wel achter te komen.
Nu hoef je verder alleen te klokken hoe làng het ding active is geweest de afgelopen tijd.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

nou ja, we weten het uit de datasheet maar de fabrikant is er niet 100 procent zeker van (fijn he). Tevens weten we ook niet of er nog andere verborgen activiteiten gebeurem waardoor de chip nog uit sleepmodus komt. Vandaar dat we het dan zelf maar gaan meten.

Weet iemand soms ook een adresje waar je meetapparatuur kan lenen? want om nu een paar duizend euro uit te gaan geven voor een paar metingen...

Shiptronic

Overleden

je kan toch een mA meter paralel over een µA meter zetten ?

op de mA meter lees je het stroom gebruik in bedrijf uit, als je zeker weet dat hij in sleep modus is trek je de Ma meter er uit en less je de µA uit die er verbruikt worden.

(wel de mA meter aansluiten voor je hem wakker maakt ;)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Ik zou gewoon drie metingen doen.

Software aanpassen dat ie niet/zo min mogelijk wakker wordt. Ruststroom meten.

Software aanpassen dat ie niet gaat slapen. Altijd actief. Actieve stroom meten.

Normale software. Nu met iets wat de "actieve" stroom aankan (dus een shunt die dan nog een redelijke spanningsval heeft) kijken in de tijd hoe vaak en lang ie actief is.

Met die laatste meting kan je ook nog meten of er verschillende stromen zijn tijdens de actief-periode. Mogelijk is ie 2ms aan het rekenen en daarna 2ms aan het zenden. Tja dan gebruikt ie in de 2e helft vna de 4ms actieve tijd dus veel meer stroom.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/