rigol ds1052e

Hallo

Ik weet dat er veel topics zijn over welke scope je het beste kan kopen om mee te beginnen en zo verder. Mijn vraag is of de rigol ds1052e nog steeds en fatsoenlijke beginners scope is? Er staat veel op het internet maar het meeste is alweer een paar jaar oud.

Op DX staat hij voor $345 + nog eventuele invoerkosten.
Mij vragen.

Is deze scope nog niet verouderd?

Is het te vertrouwen VIA DX?

is deze nog steeds te upgraden naar100mhz

Hallo,

Hier kan je hem ook bestellen (http://www.arbenelux.com/) en dan komt die van Nederland en daar kost die 330,68euro.

onthoud er is een mod beschikbaar dat je van je 50 MHZ een 100MHZ scope kan maken link naar de video van dave(http://www.youtube.com/watch?v=LnhXfVYWYXE)

ik hoop dat dit geholpen heeft.

fred101

Golden Member

http://www.eevblog.com/forum/blog-specific/changing-the-rigol-ds1052e-…

Daar staat alles over de upgrade in. Dat is niet meer zo makkelijk als toen hij uitkwam.

Je kan ze in NL ook voor die prijs kopen. Weet niet meer waar maar is op CO diverse malen genoemd in topics over Rigol.

De scoop is niet echt verouderd. Er is nu wel een trend naar grotere schermen en ze hebben dacht ik nu een nieuwe lijn maar dingen als basiswerking en accuratie ect zijn niet verbetert. Maar Rigol blijft van de B merken nog de beste keus.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

330 euro valt ook wel mee. Als er invoerkosten bij komen is dit denk ik zelfs goedkoper. En de garantie is denk ik ook iets makkelijker te regelen. Ik had al op EEVblog gekeken maar ik wist niet of dit nog steeds mogelijk. Ik zal vanavond eens kijken naar arbenelux.

Onlangs nog gekeken of ik moet upgraden, ik heb zelf een DS1052E. De nieuwere modellen hebben een TFT scherm, maar zijn ook wat duurder. De Rigol is nog steeds een heel bruikbare instap, echt beter is aanzienlijk duurder.

In de specificaties van de scope staat dat je TOT 400V DC + AC peak kunt meten. Maar voor hogere spanning wordt toch aangeraden om een differentiële probe te gebruiken of is dit alleen bij het meten aan het lichtnet?

Ik wil die van pros gaan maken, deze kan ik toch ook gewoon voeden met 2 9v batterijen? Zodat ik +9 V en -9V heb? En TOT welke spanning kan ik dan veilig meten?

Edit:

TOT max 500v ac is dit dan bij 50Hz?

rbeckers

Overleden

De maximale ingangsspanning van een scoop of probe, hangt ook af van de frequentie en vorm van het signaal.
Bij veel merken wordt de maximale ingangsspanning alleen voor DC en 50Hz of LF opgegeven.
Meestal neemt de maximale ingangsspanning bij frequenties groter dan 1MHz af tot bijv. 15V bij 10MHz. Voor bijv. pulsen is dit al bij lagere frequenties.
Vooral 1:10 probes gaan snel fout. Een 1:100 probe is beter.
Voor zover mogelijk altijd een 1:10 probe gebruiken voor lage spanningen.

De differentiële probe van Pros zal ik bekijken.

fred101

Golden Member

ingang is 1MΩ± 2%, in parallel met 15pF± 3pF. Dus bij 1MHz is die 15pF nog maar 8-10K parallel met 1M en op 10MHz zou dit 800 ohm tot 1K zijn. Ik heb echter op 10MHz 106 Ohm gemeten bij de 1102 dus die opgaven is wat optimistisch. (bij 100MHz is het 36 ohm) Verder is de 1102 anders qua hardware dan de 1052 (de 1102 is de 100MHz uitvoering die echter volgens iedereen het zelfde is).

Waarom moet hij toch anders zijn:
Rigol geeft 400V op voor de DS1102 (DC+AC Peak, 1MΩ input impedance) Dus 230V is al veel te veel. Goede diferentiaal probes voor aan lichtnet te meten zijn duurder dan de scoop.

echter er staat in het manusl slechts 40V (DC+AC Peak) voor de DS1052 dus dat betekent dat er toch verschil moet zijn in HW tussn beide scopen. (dat staat redelijk verstopt, er staat alleen een 1 achter die 40V en dan vindt je een aantal pagina's verder onderaan {1] For DS1000D Series;

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

@fred101 Het is De DS1052E en niet de DS1000D serie dus die heeft toch ook gewoon de 400V DC?

En met de diferentiaal probe van pros kun je tot MAX 500V AC meten dus geschikt voor het lichtnet.

ik heb deze scope pas geleden nog in Duitsland besteld via ebay, hij was een ruime 300 euro, ik meen 317 euro. Er kwamen geen invoerrechten meer bij kijken, ze worden geleverd vanuit het magazijn in Dld. (zie ebay.de) Firmware versie was 2.06, deze is eenvoudig te downgraden waarna je de scope naar 100 MHz (bandbreedte is zelfs 135 MHz) kunt flashen. Sommige scopes worden al uitgeleverd met versie 3.0 firmware, hiervoor is nog geen fix naar 100 MHz mogelijk.

Grtn, Robert

fred101

Golden Member

Zoek anders gewoon zelf even het manual op of de datasheet als je mij niet geloofd ;-) Maar ik zat fout zie ik nu, de D versie (met LA) is 40V, de E versie 400V, in mijn manual staat het anders daar is de 1102 de 1100 serie, in de folder heet het allemaal 1000 serie. Wazig.

Maar het wordt nog erger. Iets wat ik al dacht maar niet zo snel kon vinden. In de datasheet staat het wel: All specifications apply to DS1000E, DS1000D Series Oscilloscopes and a probe whose attenuation
switch is set to 10X unless where noted.

Dus zelfs als het 400V is dan mag er direct maar 40V op net als bij merken als Atten en Owen (alleen kunnen die dacht ik 50V aan)

[Bericht gewijzigd door fred101 op maandag 23 juli 2012 21:22:49 (12%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Ik had al in het datasheet gekeken. Met de probes op 1x zou je dus TOT 400v DC kunnen meten. 400v dc/ac hoef ik toch niet te meten dus het maakt eigenlijk ook niet zo veel uit. En voor metingen aan het lichtnet zal ik dan de diferentiaal probe gebruiken.
Het meeste wat ik meet zullen denk ik toch wel 5/12v zijn.

fred101

Golden Member

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Er zijn meerdere limieten, de scope, de probes, werkend, max stress.
De ingang mag volgens mijn specsheet 300V RMS (CAT 1), instantaneous overvoltage 1000Vpk. De bijbehorende probe RP2200 bij 1x 150VAC (CAT II), bij 10x 300VAC (CAT II).
Er is ook nog een spec betreffende toegelaten offset spanning bij normale metingen (zonder verstoring), en die is 40V.

Overigens zou ik voor dat kleine beetje meer bij Arbenelux bestellen ipv ebay, NL garantie en 2 jaar.

Ik heb bij arbenelux een prijs opgave gedaan en het was €320 met 3 jaar garantie dus voor die 3 euro bestel ik liever daar. Alleen DX is 35 euro goedkoper zonder invoer kosten. Dus als ik pech heb zijn ze zelfs duurder. En garantie is minder dus ik ga denk ik toch voor arbenelux.

fred101

Golden Member

Marce, die cijfers kloppen ,maar dan moet je alles even lezen. Ze zijn heel gewiekst, er staat helemaal boven in bij de specs:

All specifications apply to DS1000E, DS1000D Series Oscilloscopes and a probe whose attenuation switch is set to 10X unless where noted.

Niet om de scoop af te zeiken maar als de TS dat belangrijk vindt, hij begon er over, is dit wel belangrijk.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Ik vind het belangrijk om te weten wat iets kan of niet meer kan voordat ik het koop. Ik denk dat de hoogste spannig 230V ac zal zijn van mijn dimmer die ik aan het maken ben. Hiervoor wil ik dan ook eerst de diferentiaal probe van pros maken.

fred101, staat niet in mijn spec (uit User's Guide, Sept 2010).
Wel staat hier voorin apart in betreffende veiligheid:

WARNING
IEC Measurement Category I, The input terminals may be connected to circuit terminal in IEC Category I installations for voltages up to 300 VAC. To avoid the danger of electric shock, do not connect the inputs to circuit’s voltages above 300 VAC. Transient overvoltage is also present on circuits that are isolated from mains. The DS1000E, DS1000D series Digital Oscilloscopes is designed to safely withstand occasional transient overvoltage up to 1000Vpk. Do not use this equipment to measure circuits where transient overvoltage could exceed this level.

Op de scope zelf staat ook bij de ingang 1Mohm/15pF 300V RMS CAT 1.

Niet om Rigol op te hemelen, maar Agilent heeft daar toch wel invloed
gehad...

@Tjans, als oplossing zou je ook een vast (niet omschakelbaar) 10x probe van 300V AC kunnen gebruiken.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op woensdag 25 juli 2012 17:46:47 (6%)

rbeckers

Overleden

Op 23 juli 2012 22:59:20 schreef markce:
...Niet om Rigol op te hemelen, maar Agilent heeft daar toch wel invloed gehad...

Agilent heeft o.a. veel uitgebreidere specs. ;)

Het stukje over transient overvoltage is niet compleet en niet duidelijk.

fred101

Golden Member

Vreemd, klopt inderdaad. In alle publicaties tot 2010 staat met 10x probe en in het 2010 manual staat dat ineens niet meer. Is nog al een verschil, factor 10. Maar de indeling is veranderd. Eerst stonden de probes apart, ze zouden nu kunnen bedoelen met de 2200 probe, die staat nu in het zelfde blok erbij. Niet helemaal duidelijk.

Dan is er misschien meer veranderd dan alleen de firmware en is dat de reden dat nieuwere modellen niet meer kunnen worden geupgrade ?

In ieder geval kan de probe nog steeds maar 150V aan in 1x

In ieder geval is diff probes gebruiken een goede keuze en anders een goede kwaliteit 100x probe.

Meet in ieder geval nooit aan je dimmer of andere netspanning zonder deze achter een scheidingstrafo te hangen of een diff probe.
Kijk bij die laatste altijd naar de maximum differentiaal spanning en common mode spanning.

Tektronix en Agilant hebben wat app notes over differentiaal metingen

[Bericht gewijzigd door fred101 op maandag 23 juli 2012 23:42:14 (10%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Je hebt wel een punt fred101. 2 stuks 1:100 probes en je scope in verschil mode, zonder scheidingstrafo?

Sine

Moderator

Op 23 juli 2012 22:40:01 schreef Tjans:
Ik vind het belangrijk om te weten wat iets kan of niet meer kan voordat ik het koop. Ik denk dat de hoogste spannig 230V ac zal zijn van mijn dimmer die ik aan het maken ben. Hiervoor wil ik dan ook eerst de diferentiaal probe van pros maken.

Die wil je toch al hebben, direct aan de 230V meten is een no-go

rbeckers

Overleden

@markce
Met de kans op oversturing van de versterkers van de scoop en de slechte kanaalscheiding tussen die versterkers.

fred101

Golden Member

Een Tek 7704 met twee aparte plugins voor de verticale ingang haalt meer dan 100 dB kanaalscheiding bij volle bandbreedte. Daar zou het waarschijnlijk kunnen, maar proberen doe ik het niet. Wat de Rigol doet weet ik niet maar van een van zijn Oosterste zusjes heb ik het een tijd terug opgezocht en dat was heel erg laag. In ieder geval veel te laag om twee probes en verschilmode op 230V te gebruiken. ( had iemand hier op CO gekocht, of wilde hem kopen, was een scoop met een groot scherm, ze gaven een heel laag getal op en ook nog bij een heel lage frequentie)

Ik zou een echte diff amp maken, dus met 3 opamps. Er zijn schemas met minder probleem met matchen van weerstanden en een hogere CMRR. ( ergens rond de 130 dB, volgens mij haalt die van Pros voor DC 46 dB) en er is geen verbinding ( via de 1M weerstand) met de massa van de scoop.
Maar voor incidenteel werk om een golfvorm te zien zal hij best voldoen en qua compensatie ect lijkt er alles op te zitten. Verder niks mis mee.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs