Ik weet niet of dit topic hier juist staat.
Ik zie bij Vandenborre(in nederland BCC) TV's,wasmachines,droogkasten,vaatwassers,koelkasten,diepvriezers,...
Uit onderzoek blijkt dat dit een vrij jong chinees merk is, maar wat is de kwaliteit ervan?, verder vindt ik er bar weinig over
Is de kwaliteit even goed als de grote merken(Bosch,Siemens,AEG,Philips) of is dit merk van teleurstellende kwaliteit?
Mijn koel/diepvriescombinatie doet het al twaalf jaar en maakt nog steeds erg weinig geluid. Het lijkt een degelijk ding. De gebruiksaanwijzing is amper te ontcijferen. Oorspronkelijk wou ik een waar ik koel en diepvries op de graad nauwkeurig apart kon instellen. Volgens de verkoper ging dit maar na 12 jaar weet ik nog steeds niet hoe dat moet. Denk dat het niet gaat, gebruiksaanwijzing is pruts. Oorspronkelijk zou ik 50€ terugkrijgen omdat het klasse A is maar ook dat ging niet door.
Hoe dan ook, ik ben er tevreden over.
Fuzzbass
Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
Vrieskastje van Haier doet het bij ons ook al zo'n 10 jaar prima. Onze ATAG koelkast heeft in minder tijd al twee defecten gehad.
Haier is geen Chinees merk van oragine, het is een Turks merk. Wat bepaalt de kwaliteit van de koelkast/diepvries?? de compressor en thermostaat. Een beetje PUR schuim en plastic/glas lukt altijd wel. Zeker geen slecht merk hoor.. Gebruikte gewoon merk compressoren zoals Danfoss etc.
en het is niet alleen witgoed, ook TV's:http://www.vandenborre.be/tv-lcd-led-80cm/haier-let26c600f
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Sinds wanneer is Haier Turks? Veel verder dan Beko, Vestel en Profilo Telra kom ik dan niet.
Van de Chinese fabrikanten is het zeker niet de slechtste, alleen al omdat ze hun merknaam er groot op zetten en hun reputatie dus des te meer van de geleverde waar afhangt.
Tja, als het spul nooit stuk gaat zal niemand je ooit kunnen vertellen of het goede kwaliteit is natuurlijk.
Ik heb een wasmachine van Arcelik(merk van dezelfde groep als Beko) staan en die doet het al 8 jaar zonder problemen(op een defect inlaatventiel na).
Nu staat hij wel al een paar maanden stil omdat wij verhuist zijn en voorlopig een Siemens wasmachine gebruiken.
[Bericht gewijzigd door Luckyboy op (28%)]
Tik eens in Haier bij Wikipedia, de fabrieken staan overal, in Tunisia, Nigeria, Egypt, Algeria en South Africa. Je verwacht het niet... Turkije heb ik gezien op een Magnetron laatst, maar daar staat een enorme witgoed plant welke produceert voor vele merken. Het is zelfs in samenwerking met Liebherr aangegaan.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Even op wikipedia gekeken. De Turkse connectie vond ik nog niet (een Chinees die uitbesteedt aan een buitenlandse OEM; gekker moet het toch niet worden), maar ik zoek verder. Welke fabriek ze in Italie overgenomen hebben zou ik wel eens willen weten.
Wel wat geschiedenis geleerd (grotendeels van de Engelstalige wikipedia, met gebrek aan bronverwijzingen): Haier ontstond in 1993 en komt voort uit een samenwerking van de in 1984 nieuw leven ingeblazen koelkastenfabriek Qingdao Refrigerator Co. met het Duitse Li-bo-hai-er (ze kennen geen Duits in China maar als men het uitspreekt versta je Liebherr). Had ik niet verwacht, maar dat verklaart de naam.
Magnetrons, airconditioners en vrieskisten werden voor die tijd aan het assortiment toegevoegd door een aantal andere fabrieken in Qingdao over te nemen. In 1995 werd de belangrijkste concurrent Red Star Electric Appliance Factory overgenomen en in 1997 de Huangshan Electronics group die vooral televisies maakte.
Wat opmerkelijk is, is de kwaliteitscontrole die ze kennelijk relatief (of zelfs absoluut) serieus nemen. In 1984 stond de oude, verder naamloze, koelkastenfabriek op het randje van het faillisement, wat te wijten was aan de bekende Chinese kwaliteit die we allemaal zo goed kennen. 20% van de handelsvoorraad van 400 koelkasten bleek bij inspectie defect. De baas liet ze demonstratief door de werknemers vernietigen (koelkasten waren toendertijd duur en luxe).
Op innovatie na (vermoed ik, nog verder nazoeken) schat ik Haier in als een geduchte concurrent voor de bekende B-merken. In een aantal Aziatische landen zelfs gewoon als A-merk.
Jochem
If you want to succeed, double your failure rate.
Op 3 augustus 2012 18:42:46 schreef smd:
Wat bepaalt de kwaliteit van de koelkast/diepvries?? de compressor en thermostaat.
Dikte van de koelleidingen (kostenaspect) en de montage daarvan (en kwaliteitscontrole in het algemeen) zou ik ook nog aan 'het bepalen van de kwaliteit' toe willen voegen.
Ik ken het merk overigens niet verder.
maartenbakker
Golden Member
Ik heb een Haier koelkast en een Haier TV en die doen het allebei uitstekend. Haier is trouwens ook een 15-tal jaar geleden begonnen met mobieltjes. Niet erg succesvol trouwens.
Op 5 augustus 2012 14:15:01 schreef maartenbakkerDe Turkse connectie vond ik nog niet (een Chinees die uitbesteedt aan een buitenlandse OEM; gekker moet het toch niet worden)
Zo gek is dit niet. Ik heb in een uitgebreide reportage in de krant gelezen dat Haier lange tijd, en waarschijnlijk nog, met Italiaanse compressoren heeft gewerkt. Daarin lag volgens de auteur trouwens het grote succes van de onderneming, zij kopen wat ze zelf niet beter kunnen maken. Succesvolle (Aziatische) ondernemers zijn er zich wel degelijk van bewust dat met je prijs alleen nergens komt (Zie succes Skoda).
Op 5 augustus 2012 14:15:01 schreef maartenbakkerWelke fabriek ze in Italie overgenomen hebben zou ik wel eens willen weten.
Haier heeft inderdaad een fabriek in Italie. Het is overigens erg waarschijnlijk dat de koelkasten welke te koop zijn in Europese winkels daar vandaan komen. Zo goedkoop is Haier trouwens niet. Prijs ligt eerder rond de instapmodellen van de bekende merken.
]Op 5 augustus 2012 14:15:01 schreef maartenbakkerZe kennen geen Duits in China maar als men het uitspreekt versta je Liebherr). Had ik niet verwacht, maar dat verklaart de naam.
Klopt, Heb ik uit "eerste hand" vernomen.
]Op 5 augustus 2012 14:15:01 schreef maartenbakkerIn een aantal Aziatische landen zelfs gewoon als A-merk.
Ik zou zeggen dat ze de A merken op de hielen zitten in Azie.