klimaatcomputer

ik heb een klimaatcomputer waar o.a. een temperatuursensor (PT1000)op is aangesloten. Echter de computer geeft onjuiste waardes. het ligt niet aan de sensor, omdat die op een een andere computer (zelfde type) wel de juiste waardes geeft. Na enig zoeken en meten ontdekte ik zojuist dat de weerstand tussen de ground (GND) en de aansluiting op de computer voor het meetsignaal op de 'probleemcomputer' oploopt naar oneindig en daarna direct weer terugloopt naar nul, waarna het weer oploopt naar oneindig. dit gaat continu door. Op de werkende computer gebeurt dat niet, daar meet de multimeter netjes nul tussen GND en de sensoraansluiting. Op de probleemcomputer krijg ik ook een stabiele nul tussen GND en de aansluitingen voor andere sensoren (straling, windrichting, windsnelheid enz). het probleem van de op- en aflopende weerstand doet zich alleen voor bij de aansluiting voor de temperatuur. Weet een van u, wijze mensen, wat hiervan de oorzaak kan zijn?
Alvast bedankt voor de reacties

Shiptronic

Overleden

hoe en wat zit het e.e.a aangesloten? Glazen bol is vandaag erg mistig

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

ik probeer het uit te leggen (ben geen prof. techneut, maar snap er genoeg van om e.e.a. zelf te kunnen fixen): sensor is aangesloten op een 'meetversterkerkast'. vandaar uit wordt een wisselstroom gestuurd naar de sensor die werkt als een temperatuursvariabele weerstand. De weerstand wordt gemeten en in de omgezet in een stroomsignaal voor de computer. ik weet niet zeker wat voor type signaal het is dat naar de computer gaat. de computer heeft een serie ingangen voor sensorsignalen, waarvan 1 bestemd is voor temperatuur. daar sluit je de output van de meetversterker op aan. voor sensorsignalen heeft de computer een gemeenschappelijke ground (GND). deze GND sluit je aan op de 'common' van de meetversterker. Op de m,eetversterker worden alle sensoren aangesloten (totaal 5 voor meteo gegevens) elke meting heeft een eigen output op de meetversterker (en natuurlijk ook eigen inputs) en op de computer is voor elke meting een aparte ingang (I-1 t/m I-34). in de computer gebeurt vast nog van alles met het signaal van de meetverserker, maar uiteindelijk verschijnt op mijn scherm de gemeten temperatuur en worden allerlei apparaten aangestuurd op basis van de ontvangen meteo-waardes (bijv. ventilatoren aan bij hoge temperatuur of lichten aan bij lage straling). ik hoop dat het zo wat duidelijker is.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Je bent zo wazig als het vanmorgen buiten was.

Een Wisselstroom naar een Sensor?? niet onmogelijk maar wel zeer ongebruikelijk.
Je meetversterker maakt van het PT 1000 signaal een ander signaal.
Meestal is dit een 0 (of 4)-20 mA of een 0(of 2) tot 10 Volt signaal.
Dat zijn in de industrie gangbare signalen (de 4-20 mA is het meest robuust)
Je computer moet dus ingangen hebben die de spanning of de stroom die je meetversterker uitgeeft kan meten.

Verder kan je PT1000 (of andere weerstandssensors) met een pulsspanning aansturen. De sensor krijgt alleen spanning als er gemeten gaat worden. Zo wordt de sensor niet warm door de meetstroom, en ontstaan er temperatuurfouten..

Wat voor een meetversterker heb je.
Wat voor een aansluiting ( 2 , 3 of 4 draads)
Wat is het uitgangssignaal? Heb je dit al gemeten met een universeelmeter?
Wat voor een klimaatkomputer heb je, welke analoge ingang?

Het kan heel goed zijn dat de ene komputer voor andere meetsignalen is geconfigureerd dan de andere.
Ook al zien ze er aan de buitenkant hetzelfde uit.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

dank voor de concrete vragen. ik heb e.e.a. uitgezocht in de documentatie van het systeem:
sensor is inderdaad niet wisselstroom (mijn fout) en heeft 2 kabels (dus geen correctie voor kabellengte enz). volgens de documentatie van de computer is de ingangsstroom van de sensormetingen een signaal tussen 0 en 4 mA, oftewel de meetversterker geeft dit als output. De 2 computers zijn exact dezelfde. als ik de weerstand tussen de I-1 (ingang voor de temperatuur) en de GND meet op de goede computer, meet ik een waarde van 0 (multimeter op 2000k Ohm). doe ik hetzelfde op de probleemcomputer, dan loopt de weerstand op naar oneindig en daalt daarna weer naar 0, om dan weer op te lopen naar oneindig en weer te dalen naar 0. als ik de sensor op de probleemcomputer aansluit, dan geeft de compu of een temperatuur van 45,3 graden (maximale waarde) aan, loopt daarna snel terug tot een graad of 38 (binnen 30 sec)en daarna langzaam aan te dalend naar een graad of 3 (na 24 uur). het omgekeerde gebeurt ook: temperatuur nel sloopt op van -25 naar -19 om daarna heel langzaam op te lopen naar een graad of 14. Dezelfde sensor met dezelfde meetversterker geeft op de goede computer direct de juiste temperatuur aan (nu een graad of 33.....nee ik zit niet in Nederland). Probleem ligt niet bij de sensor of de meetversterker, maar bij de probleemcomputer.

Shiptronic

Overleden

Computer opendraaien, en een paar duidelijke (Macro) foto's maken en online zetten, zodat we mee kunnen kijken.(ik vermoed een slechte solderen bij het aansluitblok. bv printkroonsteen die los is gekomen door het vastlos draaien.

voor de soldeerkant heb ik vaak het mooiste resultaat door hem op een scanner te leggen( evt afdekken met wat handoeken).

33?? , ik kom hem wel even maken, stuur je een ticked ;)(zal wel Suriname worden?)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Hier zijn 4 foto's met de computer en meetversterker.
http://www.uploadarchief.net/files/download/100_3775.jpg
http://www.uploadarchief.net/files/download/100_3774.jpg
http://www.uploadarchief.net/files/download/100_3778.jpg
http://www.uploadarchief.net/files/download/100_3777.jpg