Diode kleurringen

Patrick de Zeester

Golden Member

In een poging mijn onderdelenverzameling wat beter uit te sorteren liep tegen 3 types diodes aan die ik niet goed kan thuisbrengen. Nu zou ik ze in prullenbak kunnen kieperen, maar omdat het enkele tientallen zijn en ze ook nog ongebruikt zijn wil ik toch een poging wagen.

Het probleem is dat op deze diodes geen typenummer staat, enkel twee gekleurde ringen. Mijn vraag is het mogelijk op basis hiervan het type te achterhalen?

Op het internet heb ik wel gevonden dat je de kleuren door cijfers moet vervangen (net zoals bij weerstanden) en er 1N voor moet zetten, maar dat lijkt toch niet te kloppen, bijvoorbeeld:
http://farm9.staticflickr.com/8308/7747909940_b06956decb_z.jpg
Dit zou dan volgens de bovenstaande methode een 1N72 moeten zijn, wat volgens de datasheet een UHF germanium diode is. Dit lijkt mij sterk; gelet op de doorsnede van de pootjes (1,3 mm) en diodes van vergelijkbare vorm met wel een typenummer die ik hier heb liggen verwacht ik eerder dat het een gelijkrichter diode is voor 1A of meer.

Twee andere voorbeelden:
http://farm8.staticflickr.com/7279/7747972918_a1d524e4b3_z.jpg

http://farm9.staticflickr.com/8441/7747973182_e62bfeaedc_z.jpg

de derde diode is een BAW62.

Edit:
antwoord op vraag hieronder:
ik heb destijds dergelijke diodes gerecupereerd uit PCB's waarvan ik het schema had.
De letters kun je soms met een gok te we weten komen, er bestaat bvb. ook BAX of BAV maar ws. niet in de '62' uitvoering.
Een 1N4148 is soms ook met kleurringetjes gecodeerd.
Van die bolletjes heb ik er ook een boel zonder te weten wat ze precies zijn.

[Bericht gewijzigd door Pertinax op donderdag 9 augustus 2012 22:25:56 (87%)

Mijn thuis is waar mijn Weller staat
Patrick de Zeester

Golden Member

Bedankt voor het antwoord, nu de vraag hoe had ik daar zelf kunnen achter komen?

Waar je de 62 vandaan haalt is mij duidelijk, maar de eerste 3 letters niet.

fred101

Golden Member

Die boldingen heb ik ook een paar maar wat het is ben ik nog niet achter. Ik hou het nu by schottkey maar ik heb er ook gehad die reageerde als varistor.

In principe maakt het voor veel algemene toepasingen met spanningen tot 12V en en paar honderd mA niet uit wat het is. Ze hebben een paar eigenschappen en je kunt ze bijna allemaal meten. ( allemaal kan ook maar dan zijn ze daarna dood ;-)

Vf kun je meten met de diode stand van je meter rond de 0,3 tot 0,4 is schottkey of germanium ( germanium herken je meestal wel aan het uiterlijk) bij 0,6 of meer is het silicium.
Ze hebben een maximale sper spanning, dat kun je ook meten. Als je een grote weerstand in serie zet en de spanning opvoert tot hij doorslaat ( met multimeter of scoop zie je dt wel) weet je die ook.
Aan het formaat weet je dan ook ongeveer de stroom. Dik is hoge spanning of hoge stroom, soms beide.
Snelheid kun je ook meten ( reverse recovery time)
Capaciteit idem maar dat vraagt wat meer creativiteit.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
jerome

Golden Member

Philips gebruikte de ceramische bolletjes als hot-gelijkrichter in GR2.4 chassis.

Tidak Ada

Golden Member

Ik ken die bolletjes van GE als "glass passivated". Snelle diodes voor gelijkrichting en schakeldoeleinden. Ze kunnen een flinke stroom verdragen

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Lucky Luke

Golden Member

Op 9 augustus 2012 22:11:41 schreef fred101:
Capaciteit idem maar dat vraagt wat meer creativiteit.

In reverse op freds FemtoFaradMeter(r)[tm], of werkt die met AC?

Valt dat niet af te leiden uit recoverytijd? Of recoverytijd uit capaciteit?

Is de max. Iforward niet ook te meten, door te kijken naar temperatuurstijging en forward spanning? Hoe doen die datsheetmakers dat?

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Hugo Welther

Moderator

De eerste is zeer waarschijnlijk een BYV27.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
fred101

Golden Member

Je kan inderdaad de temperatuur meten. Tot 100 graden gaat het redelijk. Daarboven gingen ze dood. Dat is alleen wel tricky. Een 1n4007 ging pas bij 10A. Een 1n4148 ging bij 500 mA dood . De 1n4007 zijn temperatuur vloog in een paar seconde omhoog en pats, twee losse draadjes in de duthouder van mijn curvetracer. Edit, fout , angepast zie onthouden http://www.pa4tim.nl/?p=2175 zie onderaan de pagina de fabrikant gebruikt gewoon en curvetracer en boem is ho ;-)

De fF meter werkt met AC. Er zijn twee methoden, de makkelijke is met een vna en bias T's. De andere is een oscillator met bekende spoel en condensator. Frequuentie meten. Diode reversed biased als varicap gebruiken en DC spanning en frequentiecnoyeren, daarna de capaciteit terug rekenen en de vaste C er af trekken . Simpel ;-)

http://www.pa4tim.nl/?p=303 voor how too

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
maartenbakker

Golden Member

Op 9 augustus 2012 21:31:48 schreef Patrick de Zeester:
Bedankt voor het antwoord, nu de vraag hoe had ik daar zelf kunnen achter komen?

Waar je de 62 vandaan haalt is mij duidelijk, maar de eerste 3 letters niet.

De bodykleur voor BAW is lichtblauw. Een overzichtje op papier was rond begin 1990 in Elektuur te vinden. Helaas weet ik de lichtgroenige bodykleur van foto 2 zo niet op te lepelen.

Op 9 augustus 2012 23:26:13 schreef Hugo Welther:
De eerste is zeer waarschijnlijk een BYV27.

Die heeft wel zo'n behuizing (was toen bij een hoop Philipstypes standaard), maar daar drukten ze bij mijn weten het typenummer altijd op.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Patrick de Zeester

Golden Member

Iedereen bedankt voor de antwoorden, het heeft mij weer een stuk verder geholpen. De opmerking over de body kleur heeft mij op het spoor gezet van dit programmaatje: http://www.miscel.dk/MiscEl/miscelColorCodes.html. Volgens dit programmaatje is de derde diode inderdaad een BAW62. De tweede is volgens dit programma een BAV10. De eerste zou een BAY72 moeten zijn, maar als ik naar de datasheet kijk klopt dit niet.

Naast het opzoeken van kleurcodes biedt dit programmaatje nog een hele verzameling van andere elektronica gerelateerde functies aan.

maartenbakker

Golden Member

Handig programma'tje. Dank!

Die bolletjes zouden misschien ook nog wel Japans kunnen zijn, bedenk ik me nu. Alsnog is BYV27 ook niet uitgesloten, maar dat is dan niet volgens enige standaard.

Aanvulling: Ik mis nog wel iets in dat programma... BA###, dus zonder derde letter, bestaat ook met kleurcodes. Ik heb in elk geval ergens een paar BA317 liggen. Denk met transparante body, net als de 1N####-types.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op vrijdag 10 augustus 2012 22:56:43 (36%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Tidak Ada

Golden Member

Geldt ook voor AAxxx

Inderdaad handig progje. Nog niet alles is me duidelijk hoe het werkt.
Staat ook wat over mica C's uit een topic van mij. Zal eens kijken of ik daar iets mee kan.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Anoniem

Aangezien ik dezelfde vraag had over enkele diodes die ik had en het eerder vermelde nummer van elektuur gevonden heb zet ik hier even de tabel uit elektuur.

Ps: als een mod vindt dat ik deze afbeelding beter ergens anders zet gezien de leeftijd van deze discussie dan verplaats ik hem wel even.

Edit: bronvermelding: Tabel komt uit elektuur nr. 315, januari 1990

[Bericht gewijzigd door Anoniem op zondag 26 augustus 2018 13:23:20 (10%)

vergeten

Golden Member

Dan voeg ik er nog wat aan toe uit de "oude doos".
(Uit de kontaktgids oktober 1973)
In dit geval kleurcodering van diverse onderdelen; Diodes, weerstanden, NTC's en Bosch tantaaltjes.

Als pdf voor opslag

img080.pdf

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.