Bosch HBC86E650N Combi Magnetron met kortsluiting

Hallo,

Gisteren heeft onze Bosch combi magnetron de geest gegeven.
De zekering in de meterkast vloog er uit.
Ook de 10A zekering in de oven bleek door te zijn gebrand. Deze zekering heb ik tijdelijk even overbrugd met een 10A automaatje, om zo te testen wat er nog werkte.

Als ik de oven gebruik werkt alles goed, maar zodra ik de magnetron inschakel vliegen de 10A automaat bij de oven en de 16A automaat in de meterkast er weer uit. Ik heb nu de inverter print van de magnetron losgekoppeld, en dan blijven de zekeringen erin bij het inschakelen van de magnetron functie (alleen stopt de magnetron functie nu na een paar seconden, waarschijnlijk omdat de electronica geen terugmelding krijgt dat de magnetron werkt).

Nu heb ik dus wel een werkende oven, maar ik wil ook graag de magnetron weer kunnen gebruiken. Ik heb de magnetron buis nagemeten en die heeft oneindige weerstand naar massa, en bijna sluiting tussen de 2 aansluitpinnen. Zoals ik begrepen heb zou dit goed moeten zijn.

Op de inverter print heb ik een aantal onderdelen nagemeten. In eerste instantie dacht ik dat de 2 hoogspannings diodes defect waren (oneindig met diodemeting van multimeter), maar als ik ze meet in serie met een voeding van 30V dan lijken die toch wel goed te zijn.
Ook de diverse condensatoren in het hoogspanningsdeel heb ik nagemeten op kortsluiting, maar die hebben allemaal een oneindig weerstand.
Het enige onderdeel dat ik tot nu toe heb kunnen vinden dat volgens mij defect is, is de transistor GT60N321, deze meet namelijk maar 13 ohm tussen pootje 2 en 3 (in beide richtingen).

Toen gisteren de magnetron aanstond heeft er een bakplaat ingezeten, en gister zag naderhand in de handleiding een waarschuwing dat deze plaat niet icm. de magnetronfunctie gebruikt mag worden (omdat dan de magnetron defect zou kunnen gaan).

Mijn vraag: zou die transistor defect gegaan kunnen zijn door die bakplaat? Is er een redelijke kans dat dat het enige defect is, en dat het apparaat waarschijnlijk weer goed zal werken als ik die vervangen heb? Zijn er andere onderdelen die kapot gegaan zouden kunnen zijn en even gecontroleerd moeten worden? Hoe groot is de kans dat er een andere oorzaak is, en dat ik een nieuwe transistor direct weer opblaas?

Alvast bedankt voor de eventuele antwoorden!

Mvg,
Marc

flash2b

Special Member

Die GT60N321 transistor is een N Channel IGBT. Die zou tussen de C en E oneindig moeten meten.

Tussen C en E zit nu een sluiting, dus die transistor is in ieder geval defect. Maar zou het vervangen van die transistor voldoende zijn, of is de kans groot dat er nog meer defect is en ik een nieuwe transistor direct weer opblaas?

Controleer eerst de buis, haal deze los en inspecteer de antenne. Tevens meet de buis op aardsluiting. Maar meestal zijn allebei de IGBT's defect ( ik heb ze geide liggen overigens)IGBTs gaan meestal defect door overbelasting. Goed repareerbaar!!

Hoe inspecteer ik de antenne, en waar moet ik dan op letten?
Ik kan achter uit de magnetron de hele antennemodule halen, die zit met 3 schroeven vast. Die kan ik dan iets draaien en omhoog halen. Het pijpje dat uit die module steeks, is dat de antenne? Of moet ik die module ook nog los halen (aan de bovenkant zit een blikken deksel dat er volgens mij af kan)? Ook kan ik een aantal koelribben zien er tussenin, en daar zitten ook 2 zwarte schijven. Die zien er goed uit.
De weerstand tussen de aansluitpinnen is 0,3 ohm (maar dit is hetzelfde als wanneer ik de meetpennen van de multimeter tegen elkaar houdt, dus ik zou dan zeggen 0 ohm). Tussen de pennen en de behuizing staat een oneindig hoge weerstand. Tussen het pijpje aan het uiteinde van de module en de rest van de behuizing staat ook 0 ohm.

Bij die andere IGBT heb ik geen kortsluiting kunnen meten tussen de pinnen. Kan ik met een ohm of diode meter nameten of die IGBT nog goed is?

Ik heb de andere IGBT (die in ieder geval defect is) reeds besteld, hoop dat die er morgen is.

maartenbakker

Golden Member

Als de golfpijp die aan de magnetron zit (het ronde buisje met een gaatje erin) niet aangebrand of dichtgelast is, is het goed. Deze golfpijp komt uit in een holte die met een mica plaatje van de ovenruimte gescheiden is. Als de holte verder netjes is en niet vuil, zit daar ook geen probleem.

Ik neem aan dat het om een halve brug gaat? Ik zou beide IGBT's vervangen en de sturing goed nakijken.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op woensdag 15 augustus 2012 21:08:21 (15%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Altijd mogelijk dat de stuur-elektronica een tik gekregen heeft, maar ik denk dat je een goede kans hebt dat het ding weer normaal werkt na vervanging van die transistor(en). Check nog even of er ook een zekering in HV gedeelte zit, die lag er bij mijn 'patient' uit (en zou hier ook best kunnen). Indien aanwezig, is meestal een ding met langwerpig plastic kapje erom.

Deze types hebben geen HV zekering IVM de "intelligente" inverter, dus daar hoef je niet naar te zoeken.

Ik heb vandaag de bestelde IGBT binnengekregen, en in de magnetron gezet.
En gelukkig werkt het apparaat nu weer helemaal. De schade viel dus erg mee.
Bedankt voor jullie hulp en tips!

Mvg,
Marc

Op 15 augustus 2012 18:23:30 schreef smd:
Controleer eerst de buis, haal deze los en inspecteer de antenne. Tevens meet de buis op aardsluiting. Maar meestal zijn allebei de IGBT's defect ( ik heb ze geide liggen overigens)IGBTs gaan meestal defect door overbelasting. Goed repareerbaar!!

Beste smd,

Bent u nog in het bezit van de beide IGBT's?
Ik wil ze graag van u kopen ivm hetzelfde probleem met ons apparaat.

Wilt U mij een mailtje sturen dan ?? Die van U staat niet openbaar.

Hallo allemaal,
Is er aan een schema te komen van de Bosch HBC86E650?
Ik heb namelijk het zelfde probleem met mijn combimagnetron, ook sinds gisteren.
alvast bedankt