cpu meetapparatuur

Hallo,

Ik wil voor mijn computer graag een analoge gauge hebben die de temperatuur ( en eventueel de fan speed ) van de cpu weergeeft. nou zie ik alleen maar usb controllers, die via software aangestuurt moeten worden, maar ik wil dat bij het opstarten van de pc de gauges ook al werken..

http://img822.imageshack.us/img822/724/mod2d.png

voorbeeld van hoe ik het er ongeveer uit wil laten zien. Ik wil ( moet ) een thermosensor gebruiken, die ziet er zo uit:

http://www.aquatuning.de/images/product_images/600x400/5310_0.jpg

hebben jullie enig idee hoe dit het beste gedaan kan worden?

De gauges zijn dus echte hardware exemplaren, daar moet je in ieder geval voor zorgen dus. Mogelijk met zelf te printen schaalverdeling.

Die meters zijn gekoppeld aan een controller, een printje met een paar opamps, misschien een MCU, dat de signalen van de sensoren geschikt maakt om de meters te sturen.

Wat betreft de sensoren kun je thermokoppels / NTC's gebruiken voor de temperaturen en het tacho signaal van de fans aftappen.

Uitdagender, maar volgens mij ook mogelijk, is communicatie met de I2C bus van het moederbord. Als het goed is kun je zo alle sensoren opvragen, alleen vraag me niet hoe. En het kan alleen als het moederbord spanning heeft.

Heb je ook voorbeelden van wat ik dan nodig heb? welke gauge en welke controller?

ik heb tot zo ver nog geen ervaring met dit soort dingen bahalfe bij scheikunde een draadje aan een batterij stoppen :P

Ik heb op ebay wel ronde vu-meters gekocht, maar die hebben niet jouw schaal. Een grafisch kleuren lcd met bv een arduino kan ook maar gaat het gezien je kennis nivo niet worden.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

kan ik met een vu-meter de temperatuur van een thermosensor lezen?
en hoe groot is hij dan?

en ik wil zowiezo geen lcd scherm gebruiken aangezien hij "thema" de boeing stearman is ( oud vliegtuig )

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Hehe, Stearman, gaaf!

Ergens tussen de opnemer en de uitlezing moet er toch enige vorm van electronica komen. Dus vroeg of laat kun je met elke opnemer elke uitlezing aansturen, alleen kan de electronica al eens wat complexer uitvallen. Maar hier moet het simpel kunnen.

Voor de temp-meting: heb je wat meer info over die temperatuuropnemer?
En voor de toerenteller: ga je het redden om de rpm-info van de ventilator naar buiten te brengen?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

ja ik zag hem laatst op texel staan, liefde op het eerste gezicht :D

voor de temp-meting heb ik nog niks, maar ik denk dat ik een thermosensor moet gaan kopen: http://www.aquatuning.nl/index.php/cPath/141_142

en voor de toerenteller, ik heb gelezen dat er al een tachometer in de fan zit ( sommige in ieder geval ), en die info via het snoertje naar het moederboord gaat, dus als ik dat snoertje vind kan ik dat waarschijnlijk ook gebruiken?

En waar ben je deze van plan te stoppen dan? Tussen de heatsink en de cpu? Ik hoop dat je er dan rekening mee houd dat dit de koelcapaciteit niet ten goede gaat komen dan.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Het uitlezen van het toerental zou het simpelste moeten worden, misschien kun je daarmee best beginnen. De tegenwoordige fans hebben drie draadjes: massa, voeding, toerental. Ik meen me te herinneren dat de middelste draad het toerental geeft maar dat wordt maar beter bevestigd door iemand.

ALS je analoog wilt gaan dan kan het gedeelte toerental bestaan uit niet meer dan een monoflop, met een 555 moet dat wel te realiseren zijn.

Temperatuur wordt dan een kwestie van een opamp of misschien twee.

Per alternatief doe je een simpele microcontroller, dan valt er wel te programmeren natuurlijk. Arduino zou wel eens jouw oplossing kunnen zijn.

PS je liefde voor de Stearman zou snel kunnen overgaan als je de brandstofrekening ziet: +/- 60 liter per uur, en Avgas is zeldzaam en duur aan het worden!

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Je weet dat je beide parameters ook uit de hardware van het mainboard zelf uit kunt lezen? Daar is in feite geen externe hardware voor nodig.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Op 15 augustus 2012 18:59:03 schreef big_fat_mama:PS je liefde voor de Stearman zou snel kunnen overgaan als je de brandstofrekening ziet: +/- 60 liter per uur, en Avgas is zeldzaam en duur aan het worden!

haha, hij stond ook bij de static show :P

en het lezen van parameters via het moederboord, kan dat ook zonder daar een programma voor te gebruiken? en daarmee dus ook direct na het opstarten?

Zo ja hoe krijg ik deze parameters naar mijn gauge? ook een microcontroller?

en het lezen van parameters via het moederboord, kan dat ook zonder daar een programma voor te gebruiken? en daarmee dus ook direct na het opstarten?

Ja dat kan in principe, maar het is niet eenvoudig te implementeren.

Het concept is simpel: een verbinding maken met de smbus van het moederbord met een microcontroller, en vervolgens hiermee de sensoren uitlezen.

Je moet dan weten hoe die bus er precies uitziet, wie de master is, en of je wel met nog een extra master er zomaar bij kan, wat dan de adressen zijn van de sensoren, het dataformaat, etc. etc. Leuk vakantieproject, niet voor een vrijdagavond ;)

Nee, dat uitlezen kan uiteraard niet zonder software. Wat kan er anno 2012 nog zonder software? En nee, ook niet tijdens het opstarten. Je hebt simpelweg een klein programmaatje nodig die de sensoren uitleest en op je beeldscherm (handig joh!) afbeelt.
Maar goed, misschien snap ik je toepassing niet...

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Nu kan ik misschien niet zo best lezen, maar het leek mij dat voor deze ene keer het te bereiken doel meer dan keurig was omschreven in de openingspost:

"Vanaf het aanzetten van de PC dienen analoge meters voor elke cpu de temperatuur weer te geven, en het toerental van de bijhorende ventilator."

Op eigen functies van het moederbord mag niet gerekend worden, om dit letterlijk waar te maken. Immers deze functies zijn niet gegarandeerd en niet altijd beschikbaar. Dus is een volledig aparte opzet aangewezen, hoogstens de voeding kan nog uit de PC komen.

Zoals azziplekkewatwashetookalweer reeds aangaf wordt het lastigste punt het opnemen van de cpu-temperaturen: zelf denk ik dan aan de ntc's met schroefdraad die er in mijn jonge jaren circuleerden; gaatje boren in cpu-koelplaat, M4 tappen en daar gaan we dan. Maar daarmee heb je de temp van de koelplaat, niet die van de cpu.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op eigen functies van het moederbord mag niet gerekend worden, om dit letterlijk waar te maken. Immers deze functies zijn niet gegarandeerd en niet altijd beschikbaar. Dus is een volledig aparte opzet aangewezen, hoogstens de voeding kan nog uit de PC komen.

Waarom denk je dat? Het lijkt mij (als de PC tenminste goed functioneerd) dat na het aanzetten van de voeding, het moederbord opstart, en de sensoren dus werken.

Ik heb nog geen moederbord gezien dat geen CPU temperatuur en fan RPM sensoren had, maar goed, dat zou kunnen.

als je in bios gaat kan je temperaturen al zien ja, dus dat werkt. moet alleen nog even naar dat smbus kijken. maar is het niet zo dat voor die controllers gewoon scripts te downloaden zijn die geupload kunnen worden naar de controller? of zijn de adressen van data op elke pc verschillend?

Ik zou een hybride systeem bouwen.

1) eigen sensoren die zo goed en zo kwaad als het gaat de temp van de cpu's proberen te nemen. De gemeten waarde zal altijd achterlopen op de werkelijkheid.

2) na boot van het besturingssysteem een klein progje dat de door het mainboard gerapporteerde waarden doorgeeft (usb?).

software in de controller kan dan de "eigen" sensoren continue "ijken", zodat ze tijdens afwezigheid van mainboard sensoren een zo goed mogelijke waarde toekennen. De skew van het systeem is dan bekend.

Ik zie helemaal niets in een "tweede master" op de i2c bus. Ik denk dat die borden zover gesloten zijn dat je hier nauwelijks uitkomt en al helemaal geen garanties kan geven bij wijzigingen. (defect moederbord....)

Als je echt niet anders kan, zou ik kijken of je de sensordatalijnen niet kan onderbreken en die zelf aansturen. Bios van het systeem zal dan natuurlijk gaan klagen, dus die functie zal je ook moeten overnemen.

suc6.

Ik zie helemaal niets in een "tweede master" op de i2c bus. Ik denk dat die borden zover gesloten zijn dat je hier nauwelijks uitkomt en al helemaal geen garanties kan geven bij wijzigingen. (defect moederbord....)

Als je echt niet anders kan, zou ik kijken of je de sensordatalijnen niet kan onderbreken en die zelf aansturen. Bios van het systeem zal dan natuurlijk gaan klagen, dus die functie zal je ook moeten overnemen.

Dat laatste is natuurlijk sowieso einde garantieperiode he... En ik weet niet wat nou moeilijker is, zelf een nieuwe BIOS schrijven of uitzoeken op welke adressen de sensoren zich bevinden?

Voor een tweede master op de smbus kun je tenminste nog gebruik maken van een header, op de moederborden die ik gezien heb, zat er altijd wel eentje (al dan niet geplaatst). Mocht je de smbus lamleggen dan lijkt het mij niet dat het MB direct overlijdt, het zal niet opstarten / resetten, tot de fout opgeheven is.

@litchu: je zult zelf met bijvoorbeeld Arduino een programma moeten schrijven dat met de smbus communiceerd en dat de instrumenten aanstuurt.
De adressen van de data is niet standaard, maar volgens mij wel uit te vinden aan de hand van de chip partnr's. Heb iets gevonden waar iemand juist sensors toevoegd aan de smbus: http://madhacker.org/mbmsensors.htm.

Het blijft ingewikkeld en moederbord-specifiek allemaal. Een oplossing met eigen sensoren is altijd gemakkelijker en ook inzetbaar als je het moederbord vervangt.

er kan geen thermosensor in de cpu geplaatst worden.

You can order a prototype QSOP PCB http://smt-adapter.com/ (*) that have large terminals and are easy to work with .. or you might look for it at www.elfa.se , if you get such pcb , then just place the QSOP package on the PCB and heat up the terminals , no soldering needed.

"The easy way", ik laat het aan jullie over. zou het voor mij als beginner mogelijk zijn om dit te doen of zeggen jullie doe maar via een programmatje ( ook een controller maar volgens mij wel makkelijker )

Arco

Special Member

Waarom kun je niet een paar seconden wachten tot de boel is opgestart? Een stuk simpeler.
(De temperatuur gegevens zijn in het begin toch niet relevant, altijd omgevingstemperatuur...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

op u moederbord zit er onder de cpu al een eigen temperatuursensor in. dit voorkomt het verbranden van de cpu als die te heet zou lopen (opstarten zonder koeling).
misschien kan je van die temperatuursensor al aftakken? dit is in principe een thru hole component die nog analoog is.

als je een eigen sensor (vooral die van de foto) gaat gebruiken, dan geven die altijd x aantal graden minder dan effectief. ook is je koelelement een stuk koeler dan de eigenlijke 'die' van de gpu of cpu. dus daar ga je al een afwijking in je analoog systeem moeten steken

[Bericht gewijzigd door fcapri op donderdag 16 augustus 2012 07:25:41 (33%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Toch nog even proberen hoor: wat is nou precies de reden dat de sensoren al tijdens het opstarten moeten werken? Daarmee maak je eea wel veel ingewikkelder.
Stel je doet dit: je maakt een kleine PC applicatie waarmee je de sensoren op het mainboard uitleest. Die info kun je gelijk op het scherm printen, maar dat wil je niet, ok. In plaats daarvan stuur je een extern display aan waar je waardes op komen. Aansturing is het makkelijkst via rs232, maar via usb kan ook (bv). Uiteraard heb je hiermee pas een waarde op het moment dat je PC applicatie loopt, maar je project wordt er wel een factor 100 simpeler van.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
RAAF12

Golden Member

Op 16 augustus 2012 09:40:53 schreef flipflop:

Stel je doet dit: je maakt een kleine PC applicatie waarmee je de sensoren op het mainboard uitleest

Zoiets is er kant en klaar, bijv. het gratis tooltje Speedfan
die detecteert het type sensor op de SMB bus en op welk adres het zit.

Alweer zou je zeggen
gebruik zoekfunctie en je vind

http://www.circuitsonline.net/forum/search?query=speedfan&mode=and…

http://www.circuitsonline.net/forum/view/103781/1/speedfan

[Bericht gewijzigd door Franssel op donderdag 16 augustus 2012 18:39:56 (33%)

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer

yep, Speedfan doet dat (dat was waarop ik in m'n 1e post doelde, maar TS wil geen aflezing via z'n monitor, for some reason). Hij zou daarbij dus nog iets moeten hebben dat een extern display aanstuurt.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein