Tek 543

haasje93

Golden Member

ik heb de mogelijkheid tot aankoop van een tek 543 scope.
er zitten twee plugins bij de CA en de R.
er zit een netsnoer bij en een probe van philips met een opzetstukje van tek.
de operators manual zit er ook bij.
en hij staat op een kar (weet alleen niet of het een originele tek kar is)
de scope en de kar hebben wel wat onderhoud nodig, en de
buitenkant heeft een schoonmaak nodig.
de verkoper vraagt er 75 euro voor.
mijn vraag is dus is dit een goede deal?

voor foto`s
http://www.flickr.com/photos/77066451@N08/sets/72157631194012566/

Gr. Christiaan

If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind of what than is an empty desk a sign?

Voor een (als ik goed Google) simpele 30 MHz buizen scope van misschien richting een halve eeuw oud in vieze staat vind ik het erg veel. Hij is technisch wel helemaal in orde ? Die vlekjes op de foto zijn geen inbrandingen ?

Als je een oude Tek op kar leuk vind is het wat anders. Maar dan zou ik voor iets leukers met een dubbele tijdbasis gaan.

mijn vraag is dus is dit een goede deal?

Als je tek verzamelaar bent misschien wel, als je er echt mee wilt meten kun je beter wat anders kopen. Een TEK465 van 100Mhz bv, dat is nieuwer en handzamer, moet je voor rond de 100 Euro kunnen kopen.

Zo'n buizenbak trekt zo 500W uit het net trouwens, fijn in de winter maar met de huidige elektra prijzen verder ook geen feest.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
haasje93

Golden Member

de scope is uitwendig een beetje vies (hij staat sinds een paar
weken in die man zijn schuur. inwendig is hij schoon.
die zwarte puntjes zijn viezigheid volgens mij, maar zal het nog wel ff checken.
wat voor soort probes kun je daar nu op doen? (want die aansluitingen zijn anders dan tegenwoordig)

If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind of what than is an empty desk a sign?
Hugo Welther

Moderator

De connectors op die scoop zijn PL239 type (naast wat banaanbussen).
Daar zijn verloopjes voor te koop.

http://www.kokwatersport.nl/afbeelding.php?type=afb1&id=26795&width=400&height=400

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
haasje93

Golden Member

er was aangegeven dat 75 best veel was voor die scope wat voor prijs is dan realer?

If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind of what than is an empty desk a sign?

Naast de beeldbuis zitten er nog 60 buizen in... Daarnaast zag ik in het manual een foto met zo'n mooie selenium gelijkrichter zitten...

Kortom als je zoiets aanschaft moet je er rekening mee houden dat er in de nabije toekomst nog kosten kunnen komen. Heb jij de ervaring en mogelijkheden om zo'n scoop te kunnen herstellen ? Dit is geen beginners scoop.

Zelf zou ik 'm om boven genoemde redenen niet willen hebben, ben ook geen TEK collector. 50 Euro lijkt me een redelijke prijs mits in werkende staat.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
flash2b

Special Member

Waarom zou je zo'n oude scope willen kopen?

Als verzamelaar of liefhebber, misschien, maar niet om regelmatig te gebruiken. Dan kun je beter uitkijken naar een jonger exemplaar van Philips of Tektronix die vaak worden aangeboden op marktplaats.

Verder vind je op marktplaats ook vaak leuke Dynateks, Leader, Trio en Handykit scopes van rond de 30-40 MHz die leuk geprijst zijn voor een beginner.

Of ben je een gevorderde?

haasje93

Golden Member

eerder een gevorderde beginner.
ik ben erg geinterreseerd in oude scopes met buizen.
en ik ben aangestoken door het fred-virus.
die scoop is meer eigenlijk voor de techniek en te repareren, en af en toe te gebruiken. en omdat ik het heel mooi vind.
ik heb al een goede scoop een hameg 203-5 2 x 20 MHz

If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind of what than is an empty desk a sign?

In dat geval testen of ie werkt, 50 Euro afrekenen en mee nemen.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
fred101

Golden Member

De scope ziet er niet uit maar dat zegt niks,. Is volgens mij geen originele tek kar. Tenminste niet een model wat ik ken.
De CA plugin is 15 MHz. Maar die andere plugin is heel byzonder. Dat is een soort primitieve curvtracer plugin. De adapters ervoor zullen wel niet er bij zitten.
Als je de scoop zou kopen en niks met die plugin doet Wil ik hem wel van je overnemen. Geef je er 5 tientjes voor ;) wordt het toch een goedkope scoop en ik heb er weer een letter bij ( heb al zo'n 15 plugins)
Maar ik heb ook, als het goed is, nog een heel strakke 543B staan. Zou moeten werken maar ik heb hem nooit geprobeerd, wil ik ook wel tegen die plugin ruilen, heb je de oude voor spares.

[Bericht gewijzigd door fred101 op woensdag 22 augustus 2012 23:51:39 (16%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Tidak Ada

Golden Member

Voordeel van die buizenscoop is dat je er ook 's-winters warm bij zit >:)

Nadeel is dat je oordoppen moet opzetten en hem bij het opstarten goed moet vasthouden, anders kan hij misschien wegvliegen (Heb ik ook met m'n HP140A) :D

Ik geloof nooit dat Tek scoopwagens zonder wielen en met houten laatjes heeft geleverd....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

het lijkt meer op een nachtkastje wat toevallig de tek kleur heeft..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
haasje93

Golden Member

@ Fred ik zal als ik hem koop je aanbod in overweging nemen, en idd die adapters zitten er niet bij.

ik heb ook nog eens naar die kar gekeken het frame lijkt wel een beetje op een oude tek kar ik denkdat het laatje zelf gemaakt is.
op de foto lijkt het idd een beetje anders.

If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind of what than is an empty desk a sign?
Henry S.

Moderator

Laat het wagentje maar staan, dat is niet echt Tek.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.