Sparta emotion ebike hacken

Ik heb een Emotion 2012 ebike van sparta. Ik heb deze gekocht om 's ochtends met veel ondersteuning naar het werk te fietsen (niet zweten) en smiddag met weinig ondersteuning terug (wel zweten). Nu ben ik er achteraf achter gekomen dat de 5 standen die op de fiets zitten gekoppeld zijn aan een max snelheid:
1: max 12 km/h
2: max 15 km/h
3: max 18 km/h
4: max 22 km/h
5: max 25 km/h

Dus daar gaat mijn idee, want als ik bv in stand 3 fiets dan fiets ik gewoon zonder ondersteuning als ik boven de 18 km/h kom.

Nu heb ik getest dat het vermogen in elke stand wel minder is, dus in stand 3 ben ik veel langzamer weg dan in stand 5.
Mijn idee is dus om de snelheidsmeter er af te halen. Dus dat de fiets altijd denkt dat ik 0 km/h fiets. Zodoende kan ik de gewenste ondersteuning krijgen bij ongeveer 25 km/h.

Mijn idee is om de draad voor de snelheidsmeting op de een of andere manier te saboteren. Ik ga ervan uit dat de meting gebeurd in de motor en dat dit signaal wordt doorgestuurd naar de computer (simpele computer met alleen 5 standen en de status van de accu). Heeft iemand een idee of dit gaan werken en hoe ik dit kan doen? Ik heb een foto bijgevoegd van de draden uit de motor.

http://www.freebits.nl/images/598emotion.jpg

ik denk niet dat de standen iets met de snelheidsmeting te maken hebben , op de regelprint bij de accu zal de max waarde voor de motor wel worden begrenst per stand , anders zou je op stand 3 ook wel zo snel weg zijn als op stand 5 .

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dat zou ik raar vinden, want gewicht van de berijder en tegenwind spelen een behoorlijke rol en toch blijft de max snelheid gelijk (terwijl de motor veel meer kracht zou moeten geven). Waarom denk je dit, heb je al een zo'n motor open gehaald?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op donderdag 23 augustus 2012 18:13:55 (41%)

GJ_

Moderator

Ik weet niet of ik het logisch vind dat die motor een apart snelheidssignaal zou geven. Eerder een commutatie signaal dat de besturing ook nodig heeft om die motor aan te sturen. Als je dat weghaalt is de besturing de snelheid wel bijster maar kan ie de motor dus ook niet meer laten draaien.

Ik weet dus niet OF dit zo is, maar het lijkt me het meest waarschijnlijke scenario.

Mijn advies lees het grote Sparta Ion topic eens, zelf sleutelen kan leiden tot een onbruikbare fiets. Sparta heeft de reputatie om de electronica zeer goed dicht te timmeren.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Ok zit wat in. Ik denk dat de overeenkomsten met het ion systeem een stuk minder zijn. De is het meest goedkope en simpele systeem van sparta.

Maar stel dat ik ga testen met draden (contact verbreken en dan testen) dan loop ik inderdaad de kans dat het systeem kapot gaat (ook al sluit ik de draad nadien weer goed aan).

Ik zou het risico niet nemen, voor je het weet sta je weer bij de fietsenmaker met de bijbehorende kosten. De accupacks zijn al netzo duur als van de Ion...

Mosterd na de maaltijd, maar het ombouwen van een bestaande fiets naar elektrisch met een chinees setje geeft nog altijd de meeste flexibliteit.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Dan begin ik er maar niet aan.
Wat voor chinees setje bedoel je. Vind alleen maar nederlandse ebike setjes met een nieuw voorwiel. En deze zijn nog best prijzig. Laat maar, vind ze al op ebay.

[Bericht gewijzigd door tobsie op donderdag 23 augustus 2012 08:40:10 (10%)

@Roland: sparta heeft de naam dat er erg veel over dergelijke zaken gespeculeerd wordt...

Die e-motion heeft gewoon een Chineese motor (sanyo) en regelaar (ananda), dat staat er zelfs op. De motor is een BLDC met een vertraging, net als bij vrijwel alle vergelijkbare fietsen met een voorwielmotor. Je kunt het snelheidssignaal dus niet apart onderbreken.

@TS: het gedrag wat je noemt klinkt wel raar; als ik het goed begrijp, doet de motor dus niets in stand 1-3 als je zelf 20km/h fietst?

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

sparta heeft de naam dat er erg veel over dergelijke zaken gespeculeerd wordt...

True, maar ik heb met de Ion aardig wat hands-on ervaring. Uiteindelijk is alles te hacken met de nodig kennis en gereedschap.

Die e-motion heeft gewoon een Chineese motor (sanyo) en regelaar (ananda)

Ik heb geen ervaring met deze combinatie, misschien valt hier idd meer aan te "hacken" dan bij een Ion. Ben wat dat betreft liever wat voorzichtig met het geven van advies via een forum.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Op 23 augustus 2012 10:56:22 schreef SparkyGSX:
@Roland: sparta heeft de naam dat er erg veel over dergelijke zaken gespeculeerd wordt...

Die e-motion heeft gewoon een Chineese motor (sanyo) en regelaar (ananda), dat staat er zelfs op. De motor is een BLDC met een vertraging, net als bij vrijwel alle vergelijkbare fietsen met een voorwielmotor. Je kunt het snelheidssignaal dus niet apart onderbreken.

@TS: het gedrag wat je noemt klinkt wel raar; als ik het goed begrijp, doet de motor dus niets in stand 1-3 als je zelf 20km/h fietst?

Er staat geen merk op de motor . Er staat alleen HUB motor op en Cmu-9 en 24spr-c. Bij nazoeken op Internet inderdaad een Sanyo Dus Maar zou hier wel wat mee te hacken zijn? Ik zou al blij zijn als ik maar een paar onderdelen hoef te vervangen (bv accu pack controller en/of computer op stuur).

De accu is een 25.9v 10ah (dus 259 watt).

Of het een anando controller is kan ik nog niet checken. Op de website van anando zijn er niet veel verschillende controllers te koop. Dus het komt er dus op neer dat ik een mogelijkheid moet vinden om de programmering in de controller te kunnen aanpassen.

Yep dat klopt (stand 1 t/m 3 doen niets bij 20 km/h) en Sparta bevestigd dit dus ook aan mij. Ik snap niet waarom ze die begrenzer erop hebben gezet, waarschijnlijk zodat je in stand 1 bij 12 km/h een groter bereik heb (marketing dus).

Wat overigens wel apart is, is dat mijn pa een Batavus e-go 8p heeft met dezelfde accu (uitwisselbaar ook!). Alleen de controller op het stuur en de motor zijn anders (geen vrijloop). Deze geeft volgens mij wel in alle standen ondersteuning.

Als het nou deze Ananda controller is
http://endless-sphere.com/forums/download/file.php?id=67546

Daar lijkt een restrictor en een speedo op te zitten. Misschien zitten daar mogelijkheden. Ik moet denk ik maar eens eerst checken welk type controller van Ananda er in zit en of er wellicht een restrictor op zit.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op vrijdag 24 augustus 2012 22:23:56 (9%)

ik heb wel een elektro scooter onder handen gehad met eenzelfde motor waar de elektronika van stuk was. de motor is een 3 fase model die in dat ding op 48vdc werkte . op die manier geen borstels nodig en dus minder slijtagegevoelig.

de motor had een vaste 5v die de motor inging , van elke wikkeling kwam er een draad terug naast de 3 dikke draden waar de motor op liep. die scooter kon wel 25 km halen ineens , de regelaar was een 450watt doosje met fets geregeld.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Die "draad terug" (dun draadje in dezelfde kleuren als de motorfasen) zijn de hall sensoren om de rotorpositie te bepalen. Daar wordt ook de snelheids informatie uit afgeleidt.

Je zou de controller kunnen vervangen door een ander exemplaar van ananda of van een ander merk, veel andere opties zie ik eigenlijk niet.

Die CMU 9 motor van de sparta heeft toch helemaal geen vrijloop? Die batavus is waarschijnlijk gebouwd met het protanium systeem, dat is toch net weer anders.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Motor heeft zeker vrijloop. Als ik aan het wiel draai is er geen wrijving. Die Batavus van mijn pa remt direct behoorlijk af.

Op ebay vind ik bv deze controller http://www.ebay.de/itm/Controller-Fahrradmotor-Nabenmotor-Pedelec-Ebik…

Zou ik deze dan gewoon in plaats van de huidige kunnen plaatsen? Zou ik dan ook gewoon de huidige batterij en display op het stuur kunnen gebruiken?

Ik heb gisterenavond de controller eruit gehaald en bekeken.
Het is inderdaad een Ananda controller 2415dlc-6mc0 ; ver DB3-V4S / 61.32 (100mm lang, 62 breed en 25 hoog).

http://www.freebits.nl/images/85620120824_114312.jpg

http://www.freebits.nl/images/54620120824_114320.jpg

Tevens heb ik even de accu gewisseld met een collega met een sparta c2 en deze accu's zijn prima uitwisselbaar. Daar zit dus geen beveiliging op zoals bij de Ion.

Maar wat nu. Ik vind veel verschillende controllers op Inet, maar wat is een geschikte die aan mij wensen voldoet? En dus ook past bij mijn onderdelen. Dus heenweg max ondersteuning bij 25km/h en terug weg matig/weinig ondersteuning bij 25km/h (of iets harder :-)) Het best is volgens mij een wat slimmer systeem zoals bij Bosch met meerdere standen, maar ondersteuning naar wens weinig, matig of veel.
Iemand nog tips?

Ik heb de volgende gevonden bij een leverancier op alibab.com http://www.mxusebikekit.com/shop_show.asp?cid=48. Hiermee kan ik volgens mij de motor power bepalen per stand en dit is wat ik wil. Dus heen bv in stand 5 en terug in stand 5 en bij verschillende inspanning dezelfde snelheid halen.
Maar dit is een leverancier, daar kan ik alleen per 50 bestellen.

[Bericht gewijzigd door tobsie op vrijdag 24 augustus 2012 16:28:10 (15%)

Anoniem

Als je het signaal gaat manipuleren raakt alles dan helemaal niet in de war, omdat de aansturing van de motorspoelen niet meer synchroon is met je actuele fietssnelheid?

maartenbakker

Golden Member

Het zal wel vergezocht zijn... Maar zitten er niet toevallig jumpers of dipswitches in de controller?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik ga toch verder niets manipuleren. Ik vervang de hele controller, dus de motor krijgt een andere aansturing.

Ik heb de controller niet opengemaakt ivm de garantiestikker. Ik was er van uit gegaan dat er geen dipswitches op zitten. Ik heb bij de leverancier Ananda wel de diagrammen opgevraagd, maar of ik die krijg is de vraag.

Je zou http://www.ebike-kit.nl eens kunnen mailen.
Ze verkopen behalve kits ook losse 'onderdelen'.

Nee, in die controller zitten geen dipswitches o.i.d., ik heb ooit een defecte open gemaakt, het is een heel er standaard Chinese controller, met 6 MOSFETs, een handjevol transistors als gate drivers (dus geen gate driver IC's), een kleine PIC microcontroller met zelfs maar 1 PWM kanaal, en wat los grut om dat PWM signaal naar de juiste high-side FET te krijgen.

Overigens zitten er wel een paar jumpers in, die allemaal gemonteerd zijn, maar volgens mij is dat een ICP connector waarvan ze de pinnen ook gebruikt hebben voor andere signalen, en ze dus na het programmeren de jumpers erop zetten.

In de accu zit wel wat elektronica, maar die is volgens mij alleen voor het laden, en als ik me goed herinner gaan de pinnen aan de buitenkant via een zekering direct naar de accu, en kan die elektronica dus niet afschakelen. Ik kon ook geen interfaces o.i.d. ontdekken om het ding uit te lezen.

Het display kun je waarschijnlijk niet hergebruiken, tenzij je een andere controller van Ananda koopt. Je zou ook een controller van Kelly Control kunnen kopen, die zijn wel relatief kostbaar, maar voor zover ik weet erg betrouwbaar, en je kun een aantal dingen zelf instellen. Het eenvoudigste lijkt me om zo'n controller te nemen met een trapsensor (of niet, maar dat is wettelijk wel verplicht), dan kun je met een potmeter, gashendel o.i.d. zelf instellen hoeveel koppel de motor moet leveren.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Weet iemand of mijn motor hallsensoren heeft. Ik kan namelijk controllers bestellen die met en zonder hallsensoren werken.

Ja, die heeft hij wel, dat is de kabel met de 6 dunne draadjes. In principe zou een controller die zonder sensors kan werken ook bruikbaar zijn, maar die kunnen pas vanaf ~5km/h ondersteunen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Ok bedankt.Ik zit dan zelf te denken aan deze shop http://shop.jmw-online.com/Elektrofahrrad-Komponenten/Steuergeraete-Di…

Dan wil ik de controller en een lcd display kopen (display eventueel als oude niet meer past). Kost me wel 130 euro ex verzendkosten, maar in ieder geval een stuk goedkoper dan mijn fiets inruilen en een andere fiets kopen. Daarnaast heeft deze volgens mij ook geen max snelheid, want ik fiets veel over landwegen waar ik niemand tegen kom en dan is het wel lekker als je tegen de 30 km/h kunt fietsen.

Ik heb de shop nog wel even gemaild of alles zou moeten passen,omdat het een 36v controller is en de motor 24v. Maar in china zijn alle controllers zo'n beetje bruikbaar tussen 24v - 48v. Of zou dit problemen gaan leveren?

Extra toevoeging:
Hmmmm, deze is een stuk goedkoper en 24v en 250W. Dus deze past precies bij mijn motor. http://www.conhismotor.com/ProductShow.asp?id=307

zoiets zou ik ook willen doen, maar dan 100% zelfbouw.
ik fiets elke dag 37km naar het werk. vlakke baan en bergaf vlotjes tussen de 30 en 50km/h, bergop val ik terug tot 15-20km/H (steile hellingen). t zou leuk zijn als mijn fiets op die momenten 100% mee ondersteund om die berg tegen 30km/h op te gaan zodoende dat ik op het volgende vlakke stuk de 30 gewoon weer kan aanhouden.
regelmatig ben ik mijn trein op 30seconden na gewoon kwijt en dat wil ik voorkomen.

k vind al die wettelijke regelingen gewoon gek. tot 25km/h mag de fiets ondersteunen, erboven niet. kom elke dag van die electro dingen tegen. die vertrekken pokketraag aan de rode lichten, die rijden te traag op vlakke baan, en k zit erachter vast in bergaf. zelfde benzine brommertjes blijven achter mij hangen als ik tegen 40km/H over de vlakke baan vlieg. vinden die het raar dat hun brommer 45 aanduid en ze niet eens naast mij kunnen komen. jammer genoeg is het bij mij na 5km zo vlammen afgelopen

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 24 augustus 2012 21:47:12 schreef fcapri:
zoiets zou ik ook willen doen, maar dan 100% zelfbouw.
ik fiets elke dag 37km naar het werk.

Dus je fietst niet terug ??? :-)

regelmatig ben ik mijn trein op 30seconden na gewoon kwijt en dat wil ik voorkomen.

Ga je nou op de fiets of met de trein ? :-)

k vind al die wettelijke regelingen gewoon gek. tot 25km/h mag de fiets ondersteunen, erboven niet. kom elke dag van die electro dingen tegen. die vertrekken pokketraag aan de rode lichten, die rijden te traag op vlakke baan, en k zit erachter vast in bergaf. zelfde benzine brommertjes blijven achter mij hangen als ik tegen 40km/H over de vlakke baan vlieg. vinden die het raar dat hun brommer 45 aanduid en ze niet eens naast mij kunnen komen. jammer genoeg is het bij mij na 5km zo vlammen afgelopen

Tja die kilometertellers van scooter wijken nogal af naar boven, heb zelf ook een "bromscooter" gehad en op een gegeven moment, kwam er een wat oudere man (65+) naast mijn fietsen en vertelde mij dat ik in werkelijkheid slechts 28KM/h reed ipv de 40 die mijn teller aangaf

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/